Στο 5,2% αυξήθηκε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο 2010, από 4,9% τον Νοέμβριο του ίδιου έτους. Σε μέσα επίπεδα πέρυσι, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 4,7% έναντι 1,2% που ήταν σε μέσα επίπεδα το 2009.

 Η αύξηση κατά 5,2% του πληθωρισμού τον Δεκέμβριο οφείλεται σε ανατιμήσεις στο σύνολο σχεδόν του φάσματος των προϊόντων και υπηρεσιών, με εξαιρέσεις τις μειώσεις των τιμών στα φάρμακα, στα ξενοδοχεία και σε κατηγορία τελών κυκλοφορίας. Ειδικότερα, η αύξηση αυτή προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών:

1. Κατά 1,9% της ομάδας “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: λαχανικά νωπά, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, γλυκά- ζαχαρωτά.

2. Κατά 18,9% της ομάδας “Αλκοολούχα ποτά και καπνός”, λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων, καθώς και των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.

3. Κατά 2,3% της ομάδας “Ένδυση και υπόδηση”, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

4. Κατά 7,5% της ομάδας “Στέγαση”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών και των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.

5. Κατά 2,1% της ομάδας “Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, επιτραπέζια σκεύη και οικιακής χρήσης, στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.

 6. Κατά 0,1% της ομάδας “Υγεία”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των φαρμάκων.

 7. Κατά 15,1% της ομάδας “Μεταφορές”, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου- μοτοσικλέτας και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας.

 8. Κατά 1,8% της ομάδας “Επικοινωνίες”, λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών της κινητής τηλεφωνίας.

 9. Κατά 1,3% της ομάδας “Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: μικρά είδη αναψυχής- άνθη-κατοικίδια ζώα, βιβλία- εφημερίδες- περιοδικά- γραφική ύλη- σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής.

10. Κατά 0,1% της ομάδας “Εκπαίδευση”, λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων .

 11. Κατά 2,9% της ομάδας “Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά- γλυκά- καφές- ποτά (σερβιριζόμενα). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.

 12. Κατά 4,7% της ομάδας “Άλλα αγαθά και υπηρεσίες”, λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων-ρολογιών.

ΙΟΒΕ: Δύσκολο και το 2011

Πάραλληλα περαιτέρω υποχώρηση σημειώνει τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα και διαμορφώνεται στις 65,6 μονάδες (από 67,3), σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών ερευνών (ΙΟΒΕ).

Η εικόνα πάντως στους επιμέρους τομείς της οικονομίας είναι μικτή: στη Βιομηχανία ο σχετικός δείκτης υποχωρεί ενώ στις Υπηρεσίες και το Λιανικό Εμπόριο, το κλίμα βελτιώνεται.
Στις Κατασκευές από την άλλη πλευρά, σημειώνεται έντονη πτώση, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ενώ και η καταναλωτική εμπιστοσύνη αγγίζει νέο ιστορικά χαμηλό ρεκόρ.

Η γενικευμένη δυσαρέσκεια για την πορεία της οικονομίας διατηρείται, αν και φαίνεται στο τέλος του έτους να επηρεάζει περισσότερο την πλευρά της ζήτησης. Έτσι οι επιπτώσεις της κρίσης, η διαδικασία προσαρμογής στα νέα οικονομικά δεδομένα που αυτή επιφέρει, αλλά κυρίως ο φόβος για την εξάπλωση της ανεργίας οδηγεί σε εξαιρετικά δυσμενείς προβλέψεις τους Έλληνες καταναλωτές.

Ταυτόχρονα δεν έχει περιοριστεί η ανασφάλεια σχετικά με την ανάγκη για επιπρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής, ενώ δεν φαίνεται να δημιουργείται ακόμα η πεποίθηση ότι η αποτελεσματικότητα αυτών των μέτρων μπορεί να επιτρέψει σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας εντός του 2011. Αναλυτικότερα:

στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής επιδεινώνονται, ενώ αντίθετα οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών βελτιώνονται. Τέλος, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα παραμένουν στα ίδια επίπεδα.

στις Υπηρεσίες, καταγράφεται σημαντική βελτίωση στις εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών και στις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης, ενώ και στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της ζήτησης σημειώνεται άνοδος, αν και ηπιότερη.

στο Λιανικό Εμπόριο, όλοι οι επιμέρους δείκτες ανακάμπτουν: οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, αλλά και οι εκτιμήσεις των αποθεμάτων καταγράφουν βελτίωση, η οποία όμως είναι εντονότερη στις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο.

– στις Κατασκευές, σημειώνεται έντονη κάμψη των εκτιμήσεων για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη κατακόρυφη πτώση στις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα.

στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, μετά τη μικρή βελτίωση του Νοεμβρίου, τον Δεκέμβριο όλοι οι δείκτες επιδεινώνονται σημαντικά.

Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και η πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο, καταγράφουν νέα ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, ενώ και οι προβλέψεις για την ανεργία ενισχύονται σημαντικά.

Τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος συνεχίζει να βελτιώνεται και τον Δεκέμβριο και διαμορφώνεται κατά 1,0 και 1,1 μονάδες αντίστοιχα υψηλότερα σε σχέση με τον Νοέμβριο, στις 106,1 και 106,2 μονάδες. Η ανοδική πορεία του δείκτη εκπορεύεται σε μεγάλο βαθμό από την έντονη ανάκαμψη που καταγράφεται σε Γερμανία και Γαλλία.

Σε επίπεδο τομέων, στη Βιομηχανία σημειώνεται σημαντική βελτίωση κατά 3,6 μονάδες στην ΕΕ και 3,3 μονάδες στην Ευρωζώνη, ενώ έντονη ανάκαμψη καταγράφεται και στο Λιανικό Εμπόριο, τόσο στην Ευρωζώνη (+6,1 μονάδες), όσο και στην ΕΕ (+5,5 μονάδες), όπου ο σχετικός δείκτης αγγίζει την ιστορικά υψηλότερη τιμή του.

Στις Υπηρεσίες, μετά την ισχυρή άνοδο του Νοεμβρίου, το κλίμα τον Δεκέμβριο επιδεινώνεται ελαφρά στην ΕΕ (-1,8) και λιγότερο στην Ευρωζώνη (-0,5). Στις Κατασκευές, οι σχετικοί δείκτες παραμένουν σχετικά σταθεροί, σε πολύ χαμηλά όμως επίπεδα και στις δύο ζώνες. Τέλος, στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, ο σχετικός δείκτης τον Δεκέμβριο περιορίζεται, περισσότερο στην ΕΕ (-1,6) και ηπιότερα στην Ευρωζώνη (-1,1).
*cosmo.gr