Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου “Κυνόδοντας” συγκαταλέγεται και επισήμως στην πεντάδα των υποψήφιων για Όσκαρ ταινιών στην κατηγορία «καλύτερης ξένης ταινίας».

Είναι η πρώτη φορά ύστερα από 33 χρόνια που ελληνική ταινία καταφέρνει να κερδίσει υποψηφιότητα Όσκαρ για καλύτερη ξένη ταινία. Το γεγονός αυτό συνιστά μια ακόμα σημαντική διάκριση κι επιτυχία για τον δημιουργό της καθώς και μεγάλη τιμή για τη νεοελληνική κινηματογραφική παραγωγή. Πολύ περισσότερο τη στιγμή που η πολιτεία αντί να αγκαλιάζει τους νέους δημιουργούς, λάμπει δια της θεσμικής και χρηματοδοτικής απουσίας της με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής να «χρηματοδοτείται» κυρίως από το φιλότιμο και την αγάπη των συντελεστών τους οι οποίοι μένουν για μήνες απλήρωτοι, την εθελοντική συνεισφορά ηθοποιών αλλά και την οικονομική ενίσχυση ιδιωτών.

Στα φετινά όσκαρ λοιπόν, ο «Κυνόδοντας» έχει να αντιμετωπίσει στην πεντάδα τις ταινίες: «Biutiful» (Μεξικό), «In a Better World» (Δανία), «Incendies» (Καναδάς), «Outside the Law» (Αλγερία). Η τελετή απονομής θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου.

Για την ιστορία

Ο «Κυνόδοντας» είναι η τέταρτη ελληνική ταινία που κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ ξένης ταινίας μετά τις: «Ηλέκτρα» (1963) και «Ιφιγένεια» (1978) του Μιχάλη Κακογιάννη και «Κόκκινα Φανάρια» (1964) και «Το χώμα βάφθηκε κόκκινο» (1966) του Βασίλη Γεωργιάδη. Η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» ήταν υποψήφια για πέντε Όσκαρ, όχι όμως για βραβείο καλύτερης ταινίας.

Συνολικά, τρεις Έλληνες έχουν κερδίσει Όσκαρ μέχρι σήμερα: ο Μάνος Χατζιδάκις για το τραγούδι της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή» το 1961, ο Βασίλης Φωτόπουλος για την καλλιτεχνική διεύθυνση και τα σκηνικά για τον «Ζορμπά» το 1965 και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου για τη μουσική στους «Δρόμους της Φωτιάς» το 1982.

Η υπόθεση

Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Οι γονείς τους εξηγούν ότι θα είναι έτοιμα να βγουν έξω όταν πέσει ο ένας κυνόδοντάς τους. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια. Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιού. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της κάτι άλλο σε αντάλλαγμα…

Συντελεστές:

Πατέρας: Χρήστος Στέργιογλου
Μητέρα: Michele Valley
Μεγάλη Κόρη: Αγγελική Παπούλια
Γιός: Χρήστος Πασσαλής
Μικρή Κόρη: Μαίρη Τσώνη
Χριστίνα: Άννα Καλαϊτζίδου

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμης Φιλίππου
Παραγωγός: Γιώργος Τσούργιαννης
Executive Producer: Ηρακλής Μαυροειδής
Associate Producer: Αθηνά Τσαγκάρη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θύμιος Μπακατάκης
Σκηνογράφος/Ενδυματολόγος: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ήχος: Λέανδρος Ντούνης
Διεύθυνση Παραγωγής: Σταύρος Χρυσογιάννης
Εταιρεία Παραγωγής: BOO PRODUCTIONS
Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Γιώργος Λάνθιμος, Horsefly Productions

Κριτικές

Eυφυής, πνευματώδης δημιουργία, μια αυθεντική πρωτοτυπία – και μία από τις πιο σκοτεινές, άβολες και παράξενες ταινίες της χρονιάς
The Times

Μια μαύρη κωμωδία ποίημα δυσλειτουργίας… αυτό το μεγαλοφυές και παράξενο φιλμ από τον έλληνα σκηνοθέτη, Γιώργο Λάνθιμο είναι εξαίσια ερμηνευμένο και παγερά ελεγμένο – σε καθηλώνει από τις πρώτες σκηνές… απηχεί Μίκαελ Χάνεκε
Guardian

To πιο στυλάτο και απολαυστικό οικογενειακό δράμα της εβδομάδας… ο Λάνθιμος παρακολουθεί με απόλυτη λογική αυτή την κατάσταση – μισή Γιόζεφ Φριτζλ, μισή φιλοσοφικό πείραμα… Independent

Μια ταινία που σε στοιχειώνει, χιουμοριστική και πολυβραβευμένη, ένα ταξίδι στην καρδιά του σκότους με εισιτήριο την ιδιαίτερα προκλητική ματιά του…
Empire Online

…η ταινία του Έλληνα δημιουργού είναι παράξενα σαγηνευτική από την αρχή μέχρι το τέλος Variety

O Κυνόδοντας, δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Λάνθιμου, δίνει καινούριο αίμα στον ελληνικό κινηματογράφο…Σαρκαστικό… αποστασιοποιημένο… είναι το χρονικό του καθημερινού φασισμού. Με πολύ σύγχρονη φωτογραφία και επιθετικό ύφος ο Λάνθιμος είναι ένας κινηματογραφιστής που καταφέρνει και σε καθηλώνει…
Liberation

Η ταινία είναι ένα παγερό, ανατριχιαστικό, σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας και την παράξενη δύναμη της εφηβικής σεξουαλικής περιέργειας
Entertainment Weekly

To φιλμ χαρακτηρίστηκε από πολλούς σαν «μία ελληνική βερσιόν του σινεμά του Mίκαελ Χάνεκε», μόνο που η ταινία του Λάνθιμου είναι πολύ καλύτερη απ’ οτιδήποτε έχει κάνει ο Χάνεκε εδώ και πολλά πολλά χρόνια.
Αthens Voice – Γ.Κρασσακόπουλος

Σκληρή, πρωτότυπη, αισθητικά και δραματουργικά άρτια (…) Αυτό που κάνει τον Λάνθιμο να ξεχωρίζει είναι η κινηματογραφική του ακρίβεια. Έχει φτιάξει ένα καθαρό θέμα και το έχει τοποθετήσει σε ένα δικό του αυτούσιο κινηματογραφικό σύμπαν, χωρίς να φλυαρεί και χωρίς να χάνει τον στόχο του.
ΣΙΝΕΜΑ site – Ορέστης Ανδρεαδάκης

Με εντελώς ψυχρά και καθόλου πατριωτικά κριτήρια, ο «Κυνόδοντας» ήταν μία από τις τρεις κορυφαίες στιγμές των φετινών Καννών.
ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – Δημήτρης Δανικας

Το ελληνικό σινεμά έδειξε τα κοφτερά του δόντια στην Κρουαζέτ, με τον «Κυνόδοντα» να έρχεται από το πουθενά και ν’ αποχωρεί με το Βραβείο Νεότητας κι εκείνο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα». Η πρωτότυπη, γεμάτη οπτικά ευρήματα και υποδειγματική σκηνοθετική αντίληψη του χώρου (διαδραματίζεται σχεδόν εξολοκλήρου σ ‘ένα εξοχικό) αλληγορία ενηλικίωσης κέρδισε τις εντυπώσεις.
ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ – Χρήστος Μήτσης

Είναι μία από τις ελάχιστες ταινίες φέτος στις Κάννες που αποτέλεσαν μία νέα πρόταση, με ευρήματα αλλά χωρίς τρικ εντυπωσιασμού, με άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα, με περιεχόμενο και τόλμη.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – Παναγιώτης Παναγόπουλος

Η «γραφή» του Λάνθιμου έχει μια απίστευτη ισορροπία ανάμεσα στο θέατρο του παραλόγου, τη μαύρη κωμωδία, τη σύγχρονη τραγωδία και τη γελοιότητα της σημερινής κοινωνίας .
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ-ΤΑ ΝΕΑ

Με ανατριχιαστικό ρεαλισμό ο Λάνθιμος, χαρτογραφεί τις διαδρομές του παράλογου και ορίζει την κυκλική- και χωρίς τέλος- πορεία της καθημερινής φρίκης, στην οποία πολλές φορές γινόμαστε κι εμείς μέτοχοι χωρίς καν να το καταλαβαίνουμε. Σ’ αυτό το τελευταίο σίγουρα συνέβαλαν πολύ, η εξαιρετική φωτογραφία του Θύμιου Μπακατάκη και τα υπέροχα και λειτουργικά σκηνικά και κοστούμια της Έλλη Παπαγεωργακοπούλου. Ο «Κυνόδοντας» όμως θα μπορούσε να είχε γυριστεί σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου και μολονότι οι ήχοι της είναι ελληνικοί, η γλώσσα της είναι απολύτως διεθνής.
OΡΕΣΤΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ-ΣΙΝΕΜΑ

Τα βραβεία του «Κυνόδοντα»

Ο «Κυνόδοντας» έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις και βραβεία σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.
Τον Μάιο του 2009 κέρδισε το πρώτο βραβείο του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα» («Un certain regard») στο Φεστιβάλ των Καννών.
Τον Αύγουστο της ίδια χρονιάς απέσπασε το ειδικό βραβείο της επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο.
Το Νοέμβριο του 2009 «έφυγε» από το 20ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Στοκχόλμης με το βραβείο καλύτερης ταινίας.
Στην απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τον Μάιο του 2010, ο «Κυνόδοντας» απέσπασε πέντε διακρίσεις, μεταξύ αυτών τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας.
Τελευταία διάκριση για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου ήταν η απονομή του βραβείου καλύτερης ταινίας στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λιουμπλιάνας τον περασμένο Νοέμβριο.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ