Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Oι χαώδεις διαφορές του Έλληνα με τον “Ελληνοέλληνα”…Δημήτρης Λιαντίνης

- Advertisement -

Ο “Ελληνοέλληνας”

Όλα καλά και περίκαλα τά ‘χουμε με την πατρίδα. Με το έθνος, την ιστορία μας, και τους «αρχαίους ημών πρόγονοι». Μόνο που ξεχάσαμε ένα. Πως εμείς οι νέοι με τους αρχαίους έλληνες έχουμε τόσα κοινά, όσα ο χασαποσφαγέας με τις κορδέλες, και η μοδίστρα με τα κριάρια. Κι από την άλλη φουσκώνουμε και κορδώνουμε, και ταρτουφίζουμε για «τσι γενναίοι προγονοί» σαν τι;
Όπως εκείνος ο τράγος του Σικελιανού- που εσήκωνε το απανω χείλι του, εβέλαζε μαρκαλιστικά, και οσφραινότανε όλο το δείλι την αρμύρα στη θάλασσα της Κινέττας. Αλλίμονο. Η δάφνη κατεμαράνθη. Έτσι δεν εψιθύριζε ο Σολωμός στο Διάλογο κλαίγοντας; Η δάφνη κατεμαράνθη… Όταν είσαι μέσα στο μάτι του κυκλώνα, είναι δύσκολο νά ‘χεις εικόνα για τα γύρω σου. Και ζώντας μέσα στη χώρα δεν έχουμε εικόνα για τη σημερινή Ελλάδα.
Αρχές του 1993 έγινε μια εκδήλωση στο Παρίσι από έλληνες καλλιτέχνες για την ασβολερή Κύπρο. Εκείνο το θαλασσοφίλητο νησί. Εκεί, ένας δημοσιογράφος ερώτησε τρεις τέσσερες έγκριτους έλληνες που ζουν μόνιμα στη Γαλλία μια ερώτηση καίρια: “Για ειπέτε μου, τους είπε, εσείς που όντας μακρυά από την Ελλάδα βλέπετε με άλλο μάτι, το αληθινό του νοσταλγού και του πάσχοντα. Με το μάτι του Οδυσσέα. Τι γνώμη έχει το παγκόσμιο κοινό για τη σύγχρονη Ελλάδα; Τη βλέπει τάχατες και τη νομίζει όπως εμείς εκεί κάτου στο Κακοσάλεσι και την Αθήνα;”

Η απόκριση που του δώσανε και οι τέσσερες ξαναζωντάνεψε, τίμιε αναγνώστη, τις σπαθιές που δίνανε οι ντελήδες του Κιουταχή στη μάχη του Ανάλατου. Όταν πια είχε πέσει ο τρανός Καραϊσκάκης.: “Ποια Ελλάδα, μακάριε άνθρωπε”, του είπανε. “Μιλάς για ίσκιους στη συννεφιά. Και για σύννεφα στην αιθρία. Για τον έξω κόσμο Ελλάδα δεν υπάρχει. Κανείς δε την ξέρει, κανείς δεν τη μελετάει, κανείς δεν τη συλλογάται. Δεν άκουσες το παλιό μοιρολόι;

“Κλάψε με, μάνα, κλάψε με, Και πεθαμένο γράψε με”…

Άκουσε λοιπόν, και μάθε το. Και κει που θα γυρίσεις, να το ειπείς και να το μολογήσεις. Η Ελλάδα είναι σβησμένη από τον κατάλογο των εθνών. Αν στείλει κάποτε στους ξένους κανένα παράπονο ή κανένα παρακαλετό, το συζητούν πέντε δέκα άνθρωποι της διπλωματίας σε κάποιο γραφείο, και παίρνουνε την απόφαση, όπως εμείς παραγγέλνουμε καφέ στο καφενείο και στα μπιλιάρδα.”
Αυτή είναι η εικόνα που έχουνε οι ξένοι για την Ελλάδα. Κι ο σουλτάνος το γομάρι δεν ξέρει τι του γίνεται. Έτσι δεν είπε ο πασάς της Σκόντρας, όταν ακούστηκε ότι οι ραγιάδες σηκωθήκανε στο Μοριά; Τώρα γυρίστηκε η τάξη. Σουλτάνος είναι ο έλληνας πολιτικός.
Λάβε τη σύγχρονη Ελλάδα σαν ποσότητα και σαν ποιότητα, για να μιλήσουμε με «κατηγορίες». Κι έλα να μας περιγράφεις τι βλέπεις. Σαν ποσότητα πρώτα. Αν αντικρύσουμε τον πληθυσμό της γης σε κλίμακα μικρογραφική ένα προς πέντε εκατομμύρια, 1: 5 χ ΙΟ6, θα βρούμε πως ο πληθυσμός του πλανήτη μας είναι ένα χωριό από χίλιους κατοίκους. Ανάμεσα σ’ αυτούς τους χίλιους οι έλληνες είμαστε δύο άνθρωποι, που τρεκλοπατάμε και αρκουδίζουμε μέσα στο πλήθος. Ζαλισμένοι και φουκαράδες ξετρέχουνε να συναντηθούν μεταξύ τους. Αν τα καταφέρουν να μη σκυλοφαγωθούν, ζητούν να συνεννοηθούν με τους άλλους. Σε μια γλώσσα που δε μιλιέται, και σε μια γραφή που δε διαβάζεται. Λίγο μουστάκι, λίγο πρικοιόύλι, χρώμα τέτζερη αγάνωτου, ζουνάρι, βέλεσι, φούντα, κι αμάν αμάν. Σερβιτόροι και αγωγιάτες όλοι μας. Και κακοί σαράφηδες του μάρμαρου, του ήλιου, και της θάλασσας.

Σαν ποιότητα ύστερα. Είμαστε ένας λαός χωρίς ταυτότητα. Με μια ιστορία που ο ίδιος τη νομίζει λαμπρή. Και απορεί, πώς και δεν πέφτουν οι ξένοι ξεροί μπροστά στο μεγαλείο της. Οι ξένοι όμως, σαν συλλογιούνται την ελληνική ιστορία, την αρχαία εννοώ, γιατί για τη νέα δεν έχουν ακούσει, και βάλουν απέναντι της εμάς τους νεοέλληνες, φέρνουν στο μυαλό τους άλλες παραστάσεις. Φέρνουν στο μυαλό τους κάποιους καμηλιέρηδες που περπατούν στο Καρνάκ και στη Γκίζα. Τι σχέση ημπορεί νά ‘χουν, συλλογιούνται, ετούτοι οι φελλάχοι του Μισιριού σήμερα με τους αρχαίους Φαραώ, και το βασιλικό ήθος των πυραμίδων τους;

Την ίδια σχέση βρίσκουν οι ξένοι στους σημερινούς έλληνες με τους αρχαίους. Οι θεωρίες των διάφορων Φαλμε-ράυερ έχουν περάσει στους φράγκους. Εμείς θέλουμε να πιστεύουμε ότι τους αποσβολώσαμε με τους ιστορικούς, τους γλωσσολόγους, και τους λαογράφους μας. Λάθος. Κρύβουμε το κεφάλι με το λιανό μας δάχτυλο. Και βέβαια. Πώς μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού ο μέγας γλωσσολόγος Γ. Χατζιδάκις έλεγε αυτά που έλεγε, -ορθά- κι από την άλλη έβριζε το Σολωμό μας αγράμματο, και τη γλώσσα του σκύβαλα και μαλλιαρά μαλλιά;

Σχέση με τους αρχαίους έλληνες έχουμε εμείς, λένε οι γάλλοι, οι εγγλέζοι και οι γερμανοί. Εμείς, που τους ανακαλύψαμε, τους αναστυλώσαμε, τους εξηγήσαμε. Για τους ευρωπαίους οι νεοέλληνες είμαστε μια δράκα ανθρώπων απρόσωπη, ανάμεσα σε βαλκανιλίκι, τουρκο-λογιά και αράπηδες. Είμαστε οι “ορτοντόξ”…

Με το ρούσικο τυπικό στη γραφή, με τους κουμπέδες και τους τρούλλους πάνω από τα σπίτια των χωριών μας, με ακτινογραφίες σωμάτων και σκουληκόμορφες φιγούρες αγίων στους τοίχους των εκκλησιών. Οι ευρωπαίοι βλέπουνε τους πολιτικούς μας να ψηφίζουν στη Βουλή να μπει το «ορθόδοξος» στην ευρωπαϊκή μας ταυτότητα, κατά τη διαταγή των παπάδων, και κοιτάνε ανακατωμένοι και ναυτιάζοντας κατά το θεοκρατικό Ιράν και τους Αγιατολάχους. Τέτοιοι οι βουλευτές μας, ακόμη και της Αριστεράς. «Αυτοί οι πολιτικοί, αυτοί οι βουλεπταί εκατάστρεψαν το έθνος». Έτσι γράφει ο Παπαδιαμάντης.

Θέλεις νά ‘χεις πιστή την εικόνα του νεοέλληνα; Λάβε το ράσο του γύπα και του κόρακα. Λάβε τις ασπιδωτές κοιλιές των ιερέων, το καλυμμαύκι Μακαρίου Β’ της Κύπρου. Και τα γένεια τα καλογερικά, που κρύβουν το πρόσωπο, καθώς άκοσμοι αγκαθεροί φράχτες τους αγρούς. Και τις κουκουλωμένες καλόγριες, την άλλη έκδοση του φερετζέ της τούρκισσας, και έχεις το νεοέλληνα φωτογραφία στον τοίχο. Απέναντι σε τούτη τη μελανή και γανιασμένη φοβέρα, φέρε την εικόνα του αρχαίου έλληνα, για να μετρήσεις τη διαφορά.

Φέρε τις μορφές των νέων σωμάτων, τις ευσταλείς και τις διακριτές. Να ανεβαίνουν από την Ολυμπία και τους Δελφούς, καθώς λευκοί αργυρόηχοι κρότοι κυμβάλων. Τους ωραίους χιτώνες τους χειριδωτούς, και τα λευκά ιμάτια τα πτυχωτά και τα ποδήρη. Τα πέδιλα από δέρματα μαροκινά, αρμοσμένα στις δυνατές φτέρνες.

Φέρε την εικόνα που μας αφήσανε οι γυναίκες της αρχαίας Ελλάδας. Οι κοντυλογραμμένες, με τις λεπτές ζώνες, τον κυανό κεφαλόδεσμο, και το ζαρκαδένιο τόνο του κορμιού. Οι ελληνίδες του Αργούς και της Ιωνίας, οι λινές και οι φαινομηρίδες. Τρέχουνε στα όρη μαζί με την Αταλάντη. Και κοιμούνται στα κοιμητήρια σαν την Κόρη του Ευθυδίκου.

Όλες και όλοι στηριγμένοι χαρούμενα σε κάποια μαρμάρινη στήλη, σ’ ένα λιτό κιονόκρανο, σε μια κρήνη λευκή της Αγοράς. Με περίγυρα τους ωραίους γεωμετρημένους ναούς, αναπαμένους στο φως και στην αιθρία. Άνθρωποι, και θεοί, και αγάλματα ένα.

Όλα ετούτα, για να συγκρίνεις την παλαιή και τη νέα Ελλάδα, να τα βάλεις και να τα παραβάλεις. Και στήσε τον Φράγκο από δίπλα, να τα κοιτάει και να τα αποτιμά. Με το δίκιο του θά ‘χει να σου ειπεί: “άλλο πράμα η μέρα και το φως, και άλλο η νύχτα και οι μαύροι βρυκολάκοι”. Δε γίνεται να βάλεις στο ίδιο βάζο υάκινθους και βάτα.

Και κάπου θα αποσώσουν επιτιμητικά την κρίση τους:
 – Ακούς αναίδεια; Να μας ζητούν κι από πάνω τα ελγίνεια μάρμαρα. Ποιοι μωρέ; Οι χριστιανοχομεΐνηδες;

Αλλά είναι καιρός από τις ασκήσεις επί χάρτου να περάσουμε στα πεδία των επιχειρήσεων. Να κοιτάξουμε την πυρκαγιά που αποτεφρώνει το σπιτάκι μας. Γιατί είμαστε σβησμένοι από τον κατάλογο των εθνών; Γιατί η Μακεδονία γίνεται Σκόπια, η Κύπρος γίνεται τουρκιά, το Αιγαίο διεκδικιέται ως το mare nostrum των Οθωμανών; Γιατί ο πρόεδρος της Τουρκίας είπε πρόσφατα στην Αθήνα, ότι είμαστε μια επαρχία του παλιού οθωμανικού κράτους, που αποσχίσθηκε και πρέπει να μας ξανα-προσαρτήσουν; Γιατί ο Μπερίσα της Αλβανίας έχει να λέει πως οι έλληνες κάνουν διπλωματία που έρχεται από το Μεσαίωνα και τους παπάδες; Γιατί ο Αλέξανδρος βαφτίζεται Ισκεντέρ, και ο Όμηρος Ομέρ Βρυώνης; Γιατί οι διακόσιες χιλιάδες έλληνες της Πόλης γίνανε χίλιοι, και οι τούρκοι της Δυτικής Θράκης θρασομανούν, και γίνουνται όγκος κακοήθης που ετοιμάζει μεταστάσεις;

Γιατί δύο από τους πιο σημαντικούς ποιητές μας, ο μέτριος Σεφέρης κι ο μεγάλος Καβάφης, καταγράφουνται στις διεθνείς ανθολογίες και τους ποιητικούς καταλόγους μισό έλληνες μισό τούρκοι; Γιατί όλα τα αυτονόητα εθνικά μας δίκαια ευρωπαίοι και αλβανοί, βούλγαροι και εβραίοι, ορθόδοξοι και ρούσοι, τούρκοι και βουσμανοαμερικανοί τα βλέπουν σαν ανόητες και μίζερες προκλήσεις, σαν υλακές και κλεφτοεπαιτείες; Ποια τύφλωση μας φέρνει να μη βλέπουμε ότι στα μάτια των ξένων εκαταντήσαμε πάλι οι παλαιοί εκείνοι γραικολιγούρηδες; Οι esurientes graeculi του Γιουβενάλη και του Κικέρωνα;

Το πράγμα έχει και περιγραφή και ερμηνεία. Μέσα στη χώρα, μέσα στην παιδεία δηλαδή και την παράδοση μας, εμείς περνάμε τους εαυτούς μας λιοντάρια, εκεί που οι έξω από τη χώρα μας βλέπουνε ποντίκια. Θαρρούμε πως είμαστε τα παιδόγγονα του Αριστοτέλη και του Αλέξανδρου. Οι ξένοι όμως σε μας βλέπουνε τις μούμιες που βρεθήκανε σε κάποια ασήμαντα Μασταβά. Γιατί; Τα διότι είναι πολλά. Όλα όμως συρρέουν σε μια κοίτη. Σε μια απλή εξίσωση με δύο όρους και ένα ίσον. Είναι ότι: νεοέλληνες ίσον ελληνοεβραίοι.

Αν εφαρμόσουμε αυτή την εξίσωση στα πράγματα, θα μας δώσει δύο γινόμενα. Το πρώτο είναι ότι ζούμε σε εθνική πόλωση. Το δεύτερο, ακολουθία του πρώτου, ότι ζούμε χωρίς εθνική ταυτότητα. Ότι οι νεοέλληνες είμαστε ελληνοεβραίοι σημαίνει το εξής: ενώ λέμε και φωνάζουμε και κηρύχνουμε ότι είμαστε έλληνες, στην ουσία κινιόμαστε και υπάρχουμε και μιλάμε σα να είμαστε εβραίοι. Αυτή είναι η αντίφαση. Είναι η σύγκρουση και η αντινομία που παράγει την πόλωση. Και η πόλωση στην πράξη γίνεται απώλεια της εθνικής ταυτότητας. Και το τελευταίο τούτο σημαίνει πολλά. Στην πιο απλή διατύπωση, σημαίνει νά ‘σαι τουρκόγυφτας, και να ζητάς να σε βλέπουν οι άλλοι πρίγκιπα. Σημαίνει νά ‘σαι η μούμια των Μασταβά, και να ζητάς από τους ευρωπαίους να σε βλέπουν ιδιοκτήτη της Ακρόπολης. Σημαίνει να σε θωρείς λιοντάρι, και οι ξένοι να σε λογαριάζουνε πόντικα. Απώλεια της εθνικής ταυτότητας είναι να σε βλέπουν οι άλλοι αρκουδόρεμα, και συ να τους φωνάζεις πως ντε και καλά είσαι η Ολυμπία. Και ύστερα να τους ζητάς Ολυμπιακούς αγώνες στην καλογρέζα. Χλευαστικό του καλογριά.

Είναι μεγάλη ιστορία να πιαστώ να σε πείσω, ότι οι νεοέλληνες από τους αρχαίους έχουμε μόνο το τομάρι που κρέμεται στο τσιγκέλι του σφαγέα, θέλει κότσια το πράμα. Θέλει καιρό και κόπο. Θέλει σκύψιμο μέσα μας, και σκάψιμο βαθύ. Και κυρίως αυτό: θέλει το μεγάλο πόνο.

Θα σε καλέσω όμως σ’ έναν απλό περίπατο. Θα κάνουμε ένα πείραμα, που λένε οι φυσικοί. Για νά ‘χουμε αποτέλεσμα έμπεδο. Και η γνώση που θα κερδίσουμε νά ‘ναι σίγουρη. Θα επιχειρήσουμε μια στατιστική έρευνα. Θα διατρέξουμε τη χώρα απ’ άκρη σ’ άκρη. Θα ρωτήσουμε νεοέλληνες απ’ όλες τις τάξεις και όλα τα επίπεδα. Γυναίκες και άντρες, γερόντους και παιδιά, αγράμματους και επιστήμονες, φτωχούς και πλούσιους να μας ειπούν τι γνωρίζουν για την αρχαία Ελλάδα. Ζητούμε μια γνώση σοβαρή και υποψιασμένη. Όχι φολκλόρ και γραφικότητες. Όχι δηλαδή ο Ηρακλής μωρό έπνιξε τα φίδια· ότι ο Αρχιμήδης εχάραζε κύκλους στην άμμο- ούτε τάν ή επί τάς, μέτρον άριστον και τον Μινώταυρος στην Κρήτη. Αλλα να μας ειπούνε, δηλαδή, αν έχουνε ακουστά τα ονόματα Εμπεδοκλής, Αναξίμανδρος, Αριστόξενος ο Ταραντίνος, Διογένης Λαέρτιος, Αγελάδας, Λεύκιππος, Πυθαγόρας ο Ρηγίνος, Πυθέας.

Να μας ειπούνε, πόσοι φιλόλογοι, έξω από τα σχολικά κολυβογράμματα, έχουν διαβάσει στο πρωτότυπο τρεις διάλογους του Πλάτωνα, δύο Νεμεόνικους του Πινδάρου, την Ωδή στην αρετή του Αριστοτέλη, έναν Ομηρικό Ύμνο. Να μας πουν αν ξέρουν ότι στη διάλεξη του για την αρετή ο Πλάτων έκαμε στους ακροατές του ένα μάθημα γεωμετρίας, ότι η Ακρόπολη των Αθηνών είναι δωρικό, και όχι ιωνικό καλλιτέχνημα, ότι η διδασκαλία τραγωδίας στο θέατρο ήταν κήρυγμα από άμβωνος, ότι η θρησκεία των ελλήνων ήταν αισθητική προσέγγιση των φυσικών φαινομένων.

Δε νομίζω, αναγνώστη μου, ότι σε όλα αυτά τα επίπεδα η έρευνα μας θα δώσει ποσοστά γνώσης και κατοχής σε βάθος του κλασικού κόσμου από τους νεοέλληνες που να υπερβαίνουν τους δύο στους χίλιους.
Τι φωνάζουμε τότε, και φουσκώνουμε, και χτυπάμε το κούτελο στο μάρμαρο ότι είμαστε έλληνες; Για το θεό δηλαδή. Παράκρουση και παραφροσύνη…

Θα μου ειπείτε:
– Μήπως και οι ευρωπαίοι γνωρίζουν σε τέτοιο βάθος την αρχαία Ελλάδα;

Θα σας ειπώ:
-Όχι. Αλλά οι ευρωπαίοι δεν καυχιούνται ότι είναι έλληνες, όπως εμείς. Καυχιούνται ότι είναι γάλλοι, και ιταλοί, και βέλγοι.

Γιατί αυτό είναι στην ουσία της η αρχαία Ελλάδα. Δεν είναι τα πασουμάκια του Ηρακλή στο παλάτι της Ομφάλης. Ούτε ο Οδυσσέας με το παλούκι του στη σπηλιά του Κύκλωπα. Η αρχαία Ελλάδα είναι ένας πολιτισμός ασύγκριτος. Μια κοσμοθεωρία πλήρης. Ένας τρόπος ζωής ολοκληρωμένος και τέλειος. Είναι η πιο κοντά στη φύση και στη φυσική αϊδιότητα κοινωνία, που έσωσε να δημιουργήσει ο άνθρωπος. Δεν είναι τυχαίο που λέξεις ελληνικές, όπως μουσική, θέατρο, οργασμός, φιλοσοφία, μαθηματικά, φυσική, δημοκρατία, γεωμετρία, πολιτική, περάσανε σε όλες τις γλώσσες των εθνών του OHE σήμερα. Και με τις λέξεις αυτές ζουν και δηλώνουν τις βαθύτερες ουσίες του ανθρώπινου βίου τα δισεκατομμύρια του πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο, που όχι μόνο ο πλανήτης αλλά και ο ουρανός, το σύμπαν ολόκληρο είναι κατάσπαρτο με τις ελληνικές λέξεις και με τα ελληνικά γράμματα που ονομάζουν διεθνώς τους αστερισμούς, και τους φωτεινότερους αστέρες του κάθε αστερισμού. Κοίτα πρόχειρα το εξώφυλλο της “Γκέμμας”.

Όχι. Δεν είναι καθόλου τυχαίο. Εκείνο που είναι τυχαίο, είναι πως ο λαός που κατοικεί σήμερα στη χώρα που παλαιά την εκατοίκησαν οι έλληνες, ονομάζουνται έλληνες. Η έρευνα μας έδειξε ότι μόνο έλληνες δεν είναι. Γιατί τους έλληνες ούτε τους βλέπουν ούτε τους γνωρίζουν.

Από το Ελληνικό ερχόμαστε στό Εβραίικο. Ερωτάμε το ίδιο στατιστικό δείγμα, το ευρύ και το πλήρες, αν έχουν ακουστά τα ονόματα Μωϋσής, Αβραάμ, Ησαΐας, Ηλίας με το άρμα, Νώε, Βαφτιστής, Εύα η πρωτόπλαστη, Ιώβ, ο Δαναήλ στο λάκκο, η Σάρα που γέννησε με εξωσωματική. Και όχι μόνο τα ονόματα, αλλά και τις πράξεις ή τις αξίες που εκφράζουν αυτά τα ονόματα.

Υπάρχει γριά στην επικράτεια που να μην τους ξεύρει τούτους τους εβραίους; Δεν υπάρχει ούτε γριά, ούτε ορνιθοκλόπος στις Σποράδες, ούτε κλεφτογιδάς στην Κρήτη. Εδώ τα ποσοστά αντιστρέφουνται. Στους χίλιους νεοέλληνες τα ναι γίνουνται ενιακόσια τόσα, και τα όχι δύο. Και δεν ξεύρουν μόνο τα ονόματα, αλλά είναι έτοιμοι να σου κάνουν αναλύσεις στην ουνιβερσιτά και στην ακαντέμια για τις ηθικές και άλλες αξίες που εκφράζει το κάθε όνομα.

Μ’ ένα λόγο, ο μέγας και ο βαθύς εβραίικος πολιτισμός -δεν ειρωνεύομαι, κυριολεκτώ- μέσα από τη χριστιανική του μετάλλαξη, κι αυτή πια δεν είναι ούτε μεγάλη ούτε βαθιά, πέρασε ως το μυελό των οστών και στη διπλή σπείρα του DNA όλων των νεοελλήνων. Ένα μόνο δε γνωρίζουν. Ότι ο σπουδαίος αυτός πολιτισμός είναι εντελώς αντίθετος με τον πολιτισμό της κλασικής Ελλάδας. Το αρνί και ο λύκος. Ο πάμφωτος ναός της Αφαίας στην Αίγινα, και το μονύδριο της αγίας Ελεούσας στο νησί της λίμνης των Ιωαννίνων, με την αγράμματη καλόγρια που κυνηγά τις έγκυες και τις λεχώνες, γιατί ‘ναι μαγαρισμένες, λέει.

Έλληνες θα ειπεί δύο και δύο τέσσερα στη γη. Όχι δύο και δύο είκοσι δύο στον ουρανό.
Έλληνες θα ειπεί να τελείς στους νεκρούς τις χοές της Ηλέκτρας. Όχι κεριά στους νεκρόλακκους, και δηνάρια στο σακούλι του τουρκόπαπα.
Έλληνες θα ειπεί να προσκυνάς τακτικά στους Δελφούς το “γνώθι σαντόν”. Όχι να κάνεις την εξομολόγηση στους αγράμματους πνευματικούς και στους μαύρους ψυχοσώστες.
Έλληνες θα ειπεί να σταθείς μπροστά στη στήλη του Κεραμεικού και να διαβάσεις το επιτύμβιο: “στάθί και οϊκτιρον”. Σταμάτα, και δάκρυσε· γιατί δε ζω πιά. Κι όχι να σκαλίζεις πάνω σε σταυρούς κορακίστικα λόγια και νοήματα: προσδοκώ ανάσταση νεκρών.
Έλληνες θα ειπεί το πρωί να γελάς σαν παιδί. Το μεσημέρι να κουβεντιάζεις φρόνιμα. Και το δείλι να δακρύζεις περήφανα. Κι όχι το πρωί να κάνεις μετάνοιες στα τούβλα. Το μεσημέρι να γίνεσαι φοροφυγάς στο κράτος και επίτροπος στην ενορία σου. Και το βράδυ να κρύβεσαι στην κώχη του φόβου σου, και να ολολύζεις σα βερέμης.

Ακόμη κι ο Ελύτης, καθώς εγέρασε, τό ‘ριξε στους αγγέλους και στα σουδάρια. Τι απογοήτεψη…

Έλληνες θα ειπεί όσο ζεις, να δοξάζεις με τους γείτονες τον ήλιο και τον άνθρωπο. Και να παλεύεις με τους συντρόφους τη γη και τη θάλασσα. Και σαν πεθάνεις, να μαζεύουνται οι φίλοι γύρω από τη μνήμη σου, να πίνουνε παλιό κρασί, και να σε τραγουδάνε:

Τρεις αντρειωμένοι εβούλησαν να βγουν από τον Άδη,
Ένας το Μάη θέλει να βγει κι άλλος τον Αλωνάρη,
Κι ο Δήμος τ’ αγια-Δημητριού ν’ ανοίξει γιοματάρι.

Μια λυγερή τους άκουσε, γυρεύει να την πάρουν.
Κόρη, βροντούν τ’ ασήμια σου, το φελλοκάλιγό σου,
και τα χρυσά γιορντάνια σου, θα μας ακούσει ο Χάρος.

Δημήτρης Λιαντίνης
(Αποσπάσματα απο το βιβλίο του “ΓΚΕΜΜΑ”)

- Advertisement -

15 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΚΥΡΙΕ Λιαντίνη ,εσύ τουλάχιστον έφυγες νωρίς…δεν πρόλαβαν να σε πούνε θολοκουλτουριάρη οι πατριώτες…(άρχισε το διαδικτυακό ταξιδάκι…για σένα λέω…ξέρεις εσύ,αγαπητέ ανώνυμε "ελληνοέλληνα"…)…

  2. – Ακούς αναίδεια; Να μας ζητούν κι από πάνω τα ελγίνεια μάρμαρα. Ποιοι μωρέ; Οι χριστιανοχομεΐνηδες;

    αυτο τα λεει ολα….! Για όσους το διάβασαν.
    Υπάρχουν κι άλλα βίντεο του Λιαντίνη στο διαδίκτυο

  3. Αγαπητέ κύριε Λιαντίνη,

    Εσείς ως γνήσιος απόγονος μιας μικρής κάστας Ελλήνων, όπως ο Εφιάλτης, οι εκάστοτε δοσίλογοι, οι κουκουλοφόροι και άλλες ευγενείς ομάδες ανθρώπων που αντιτάσσονται του Ελληνισμού, σας συγχαίρω για την προσήλωση στο έργο σας.
    Καλό θα ήταν όμως να παραμένετε εκτός Ελλάδος όπως αρέσκεστε να κάνετε, εκεί στους «ευγενείς και πολιτισμένους», γιατί εδώ το κλίμα είναι λίγο βαρύ και κυκλοφορούν πτερόεντα άσπρου χρώματος εντός κεσέδων.
    Αν μη τι άλλο «κύριε» Λιαντίνη, εμείς εδώ έχουμε ιστορία για να αναφερθούμε επί αυτής, άσχετα αν την σεβόμαστε ή όχι. Οι ευγενείς και μη γηγενείς ευρωπαίοι, περί των οποίων κόπτεστε για την γνώμη και άποψη των, τι έχουν να επιδείξουν? Να σας πως εγώ κύριε Λιαντίνη. Τα μουσεία με τα Ελληνικά, τα Αιγυπτιακά και τα Ρωμαικά μνημεία και εκθέματα τα οποία έχουν κλέψει και εκμεταλλεύονται κάνοντας μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα. Τις Ελληνικές, τις Αιγυπτιακές και τις Αραβικές επιστήμες, πάνω στις οποίες έχτισαν την πανεπιστημιακή τους γνώση.
    Μιλάτε για την Ορθοδοξία με απαξίωση –και εγώ συμφωνώ ότι δεν συνετέλεσαν στην ανάπτυξη του Ελληνισμού-, όμως δεν βλέπω να αναφέρεστε στις Παπικές πρακτικές, στην σχετικά σύγχρονη ιερά εξέταση, στους εσωτερικούς πολέμους (βλέπε Βρετανία) των λαών, στον διαμελισμό χωρών (βλέπε πρώην Γιουγκοσλαβία) και στις σκοτεινές πρακτικές της Δυτικής εκκλησίας. Μόνο εμείς είμαστε οι παρακατιανοί, επειδή κάποιοι στο βυζάντιο είχαν την έμπνευση να έχουν εικόνες και αγιάσματα αντί τραπεζών, αμύθητης περιουσίας και υπερεξουσίας των Καθολικών.
    Μιλάτε για τα κακώς κείμενα των «Νέο-Ελλήνων», αντί να βρείτε τρόπο όπως μπόρεσαν τόσοι και τόσοι άλλοι διδάσκαλοι και επιφανείς Έλληνες για να βοηθήσουν στο να μην συνεχιστεί αυτή η πρακτική.
    Πείτε μου λοιπόν εσείς ω φωτεινέ παντογνώστη και κριτή των πάντων, σε ποιο καθεστώς των Νέο-Ελλήνων εντάσσετε τον Παπανικολάου, τον Ωνάση, τον Ελύτη, τον Καβάφη, τον Παπαδιαμάντη, τον Σικελιανό, τον Καζαντζάκη, τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκη, τον Μητροπάνο, τον Νεγρεπόντε, τους αθλητές που από μια μικρή χώρα έφεραν ολυμπιακά μετάλλια και πρώτες θέσεις στην Ευρώπη σε ποδόσφαιρο και καλαθοσφαίριση, τους ετησίως βραβευόμενους νέους μαθητές που σαρώνουν τα μετάλλια στις μαθητικές ολυμπιάδες μαθηματικών, γλώσσας, φυσικής και χημείας, τους σύγχρονους και παλαιότερους αγωνιστές για τα ιδανικά της πατρίδας.
    Ναι μισέλληνα κύριε Λιαντίνη. Το να βρεις τα κακώς κείμενα και να τα αναδείξεις είναι εύκολο. Το να αναδείξεις τα καλά της φυλής και του έθνους και να πιαστείς από αυτά για να δείξεις το μεγαλείο των Νέο-Ελλήνων και των δυνατοτήτων του, θέλει τόλμη, Ελληνικότητα και βέβαια να μην είσαι τσιράκι κανενός.
    Ναι αυτών που τόσο εξυμνείς και αγχώνεσαι για το τι θα πουν για τα μνημεία που μας έχουν κλέψει και έχουν άπειρα έσοδα ετησίως από αυτά.
    Αυτών που με γνώμονα την θρησκεία, την δύναμη και τα γεωλογική υπεροχή έχουν αναδείξει τις διαφορές που δεν υπάρχουν μεταξύ χωρών της Μεσογείου με αποκλειστικό σκοπό τον έλεγχο, την πώληση αγαθών και όπλων και την εκμετάλλευση του φτωχού νότου.
    Αυτών των ευγενών που ανέκαθεν εφιάλτες σαν και εσένα είναι πρόθυμοι να αναδείξουν την κακή πλευρά και όχι να βοηθήσουν στον προώθηση και προβολή της καλής και αυτής που θα μπορούσε να πάρει κουράγιο ο «Νέο-Έλληνας» αυτές τις δύσκολες ώρες.

    Ένας Νέο-Έλληνας που είναι περήφανος για την ιστορία του, τον τόπο του και την προοπτική του.

  4. Γειά σου ρε Γιώργαρε με τις απόψεις σου και τις απαντήσεις σου. Άιντε με τον κάθε φωστήρα και τον κάθε σωτήρα. Ουστ κάθε Λιαντίνη.

    Κώστας Π.

  5. Συμφωνώ και επαυξάνω. Σαν πολλοί σωτήρες και άναδοχοι της κατηφόρας έχουν εμφανιστεί τον τελευταίο καιρό. Έτσι φτάσαμε να μας ξεπουλάει κάθε πολιτικός και ΔΝΤ

  6. ε….(αμηχανία)….Geo….(ξανά αμηχανία)…
    "Καλό θα ήταν όμως να παραμένετε εκτός Ελλάδος όπως αρέσκεστε να κάνετε, εκεί στους «ευγενείς και πολιτισμένους», γιατί εδώ το κλίμα είναι λίγο βαρύ και κυκλοφορούν πτερόεντα άσπρου χρώματος εντός κεσέδων."..λίγο δύσκολο να γίνει….εεεεεεεεεε…(μεγαλώνει η αμηχανία)…ο Λιαντίνης (καθηγητής Φιλοσοφίας,γνωστός για τις ελληνοκεντρικές απόψεις του),έχει πεθάνει εδώ και μερικά χρόνια…συγκεκριμένα,είναι εκείνος ο περιβόητος που έψαχναν και ανακάλυψαν ότι επέλεξε τον τόπο θανάτου του στον Τα'ύ'γετο…ερώτηση…μπήκε στον κόπο κανείς να διαβάσει το post,ή πάλι θα μιλάμε περί ανέμων και υδάτων ;;;

  7. Τώρα το είδα, ορθά βρε a.v.. επαναφέρεις στην τάξη τον Geo.
    όντως πρόκειται γι΄αυτόν τον… ας μην τον χαρακτηρίσω σεβόμε
    νος το γεγονός ότι είναι νεκρός ο άνθρωπος,που πριν αρκετά χρόνια είχε απασχολίσει όλα τα μέσα ενημέρωσης,όχι μόνο γιά
    τον τρόπο που διάλλεξε να πεθάνει, (αναφαίρετο δικαιωμά του
    άλλωστε),αλλά και με τις περίεργες απόψεις του, σχετικές με
    την κβαντική μηχανική περί απροσδιοριστίας,(η γάτα ζωντανή
    και νεκρή),και πιθανόν θέλησε να το αποδείξει στην πράξη
    χρησιμοποιώντας το εαυτό του ως πειραματόζωο…
    Επομένως πόση βάση να δώσεις σε αυτά που έχει γράψει ένας
    άνθρωπος σαν αυτόν;;; Όντως παίρνει μερικά γεγονότα που όντως
    είναι αληθινά.. όπως είναι αληθηνή η αρχή της απροσδιοριστίας
    στο μικρόκοσμο της κβαντικής μηχανικής,όμως αυτή δέν μπορείς
    να την εφαρμόσεις στο μεγάκοσμο,δλδ. δεν μοπρεί να έχεις τη
    γάτα και ζωντανή και νεκρή ταυτόχρονα.
    Ετσι και με τα όσα λέει περί ελληνικότητας των ελλήνων,ότι
    και να διατεινόταν ο κ. καθηγητής,στά περισσότερα έχει
    απολύτως άδικο. Εξ άλλου κάτι τέτιοι σκοταδιστές περιβεβλημέ-
    νοι με την καθηγητική τήβενο έχουν διαμορφώσει το πνευματικό
    επίπεδο των νεοελλήνων,και μας την βγαίνουν και με κόκκινο
    από πάνω να μας λένε ότι δεν γνωρίζουμε την ιστορία μας,ότι
    την ξέρουν καλύτερα οι άγγλοι γάλοι πορτογάλοι.
    Και δες και την αντίφαση στα γραφτά του κ.Καθηγητή. Δέν παίρνει κάτι από τον Πίνδαρο ή τον Αισχύλο,για να μας δείξει
    την αντριωσύνη και την περηφάνεια των ελλήνων,αλλά ένα
    "ελληνοελληνικό" δημοτικό άσμα… οποία κατάπτωση κ. καθηγητά
    Ηλίας

  8. Η αναφορά (ειδικά επειδή είναι σε πρώτο πρόσωπο, παρότι όπως είναι φυσικό δεν το έχει ανεβάσει ο ίδιος), είναι στον υποτιθέμενο εκάστοτε κύριο Λιαντίνη που εκ του μακρόθεν το παίζει Ελληνόπονος και κριτικός χωρίς να προτείνει λύσεις, επεμβάσεις κλπ.
    Η εύκολη φιλοσοφία καθηγητών εντός και εκτός Ελλάδος στο να δημιουργούμε την κακή εικόνα του Νεο-Έλληνα που αδιαφορεί για τα πάντα, δεν έχει κουλτούρα, δεν σέβεται την ιστορία του και άγεται κύρια από την Ορθοδοξία και την ιδιοτέλεια, έχει αποκτήσει την τακτική του ντόμινο.
    Ξέρω πολύ καλά φίλε A.V γιατί αναφέρομαι, και προς Θεού δεν θέλω να δείξω ασέβεια στον μακαρίτη, αλλά στις πρακτικές του, αυτών και άλλων εύκολων αποδομητών του Ελληνισμού.

  9. Geo,ξέρεις ότι σε σέβομαι,και σε καμία περίπτωση δεν θεώρησα ασέβεια το post σου..δεν είμαι κριτής των άλλων…απλά,έκανα την συγκεκριμένη ανάρτηση,επειδή θεωρώ ότι δεν έχουμε όλοι την ίδια νοοτροπία…άλλη η δική μου,άλλη η δική σου,άλλη όσων συμφώνησαν μαζί σου (με μεγάλη πιθανότητα να μην το διάβασαν καν)…κι εγώ δεν συμφωνώ με όλα όσα έλεγε ο Λιαντίνης,αλλά είμαι και της άποψης ότι ένα post είναι θέμα συζήτησης και σκέψης,όταν υπάρχουν επιχειρήματα εκατέρωθεν …όσο όμως έχω παρατηρ΄σει τον Λιαντίνη,είχε συγκεκριμένη κοσμοθεωρία και πρότεινε λύσεις…θεωρώ ότι τον αδικείς…Ηλία,θεωρείς ότι όλοι έχουν διαβάσει όσο εσύ και κατέχουν την ιστορία ανάλογα ;;; είδες τι πανηγύρι γίνεται εδώ μέσα…εμείς τουλάχιστον και στην διαφωνία μας,βγάζουμε συμπέρασμα…

  10. Και πολύ καλά έκανες και το ανέβασες A.V. Ίσα ίσα που ο κόσμος πρέπει να έχει επαγωγική και σφαιρική ενημέρωση και θέματα προς έκθεση. Αυτό το σέβομαι και μην το παρεξηγείς. Εγώ απλά έκανα σχόλιο επί της πρακτικής του αείμνηστου και των αντίστοιχων σαν και αυτόν.

  11. Εκείνο που με ενοχλεί φίλε μου a.v.είναι το ότι άνθρωποι σαν
    τον κ. Λιαντίνη,παίρνουν κάποια πράγματα τα οποία είναι όντως
    αντικειμενικά,ακουμπάν την πραγματηκότητα,παραλείπουν καποια
    άλλα,και ανάλογα με τι είδους συμφέροντα θέλουν να εξυπηρετή-
    σουν,μας τα παρουσιάζουν σαν τις μοναδικές αλήθειες.
    Εν πολλοίς έχει δίκιο ο Geo.και δεν μπορεί ο κάθε Λιαντίνης να παίρνει δυό αλήθειες και να τις γυρίζει με το κεφάλι κάτω και επειδή τυχαίνει να είναι καθηγητής,εγώ πρέπει να τον πιστέψω!
    Υπάρχουν καί άλλοι που μπορώ να διασταυρώσω και να συγκρίνω
    τα επιχειρήματα του καθενός. Αυτό – μην το παραξηγήσεις –
    δεν αποτελεί μομφή για την ανάρτηση,ίσα-ίσα είναι μια καλή
    ευκαιρία να γνωριζόμαστε (έστω και μέσω πληκτρολογίου) ως
    κοινωνικά όντα που είμαστε,και που ξέρεις,μπορεί, ίσως και με
    αυτόν τον ανορθόδοξο τρόπο οδηγηθούμε σε κάτι καλύτερο.

  12. χαίρομαι που συμφωνούμε διαφωνόντας…αλίμονο,δεν είμαστε ανεγκέφαλοι ,να τρώμε μασημένη τροφή…εμένα κάποια πράγματα με εκφράζουν από όσα έλεγε ο Λιαντίνης,όχι όλα…και η επικοικοδομητική συζήτηση είναι ευλογία,ακόμα κια όταν διαφωνούμε…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog