Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Τι έγινε στις 25 Μαρτίου του 1821; ΤΙΠΟΤΑ!!!

- Advertisement -

Διαβάστε μια οποιαδήποτε ιστορία της Επανάστασης, ακόμα και μία από τις θεωρούμενες «συντηρητικές» (Τρικούπης, Κόκκινος, Εκδοτική Αθηνών κ.λπ.) ή ανατρέξτε σε απομνημονεύματα αγωνιστών. Θα δείτε πολύ εύκολα ότι…

Στις 24 του Φλεβάρη ξεκινάει η επανάσταση στη Μολδαβία και στη Βλαχία
Στις 16 του Μάρτη ο Νίκος Σολιώτης χτυπάει πρώτος τους Τούρκους στην Ελλάδα, στο Αγρίδι (κοντά στην Ακράτα)
Στις 17 του Μάρτη αποφασίζεται η εξέγερση στη Μάνη
Στις 21 του Μάρτη αρχίζει η εξέγερση στα Καλάβρυτα
Στις 21 του Μάρτη πετυχαίνει η επανάσταση στην Πάτρα
Στις 22 του Μάρτη ο Δυσσέας (sic) Αντρούτσος γράφει στους Γαλαξ(ε)ιδιώτες ένα περίφημο γράμμα παρακίνησης σε εξέγερση
Στις 23 του Μάρτη εδραιώνεται η επανάσταση στην Καλαμάτα κ.λπ., κ.λπ.

Όλα αυτά πριν την 25η Μαρτίου. Ειδικά ο Παλαιών Πατρών (Π.Π.) Γερμανός στ’ Απομνημονεύματά του γράφει ότι στις 25 του Μάρτη ήταν στην Πάτρα. Στην ίδια πόλη ευλόγησε τους αγωνιστές τον επόμενο μήνα σε μια πλατεία. Λέτε να μην έβαλε στ’ Απομνημονεύματά του αυτό που, αν είχε συμβεί, θα ήταν η σημαντικότερη μέρα της ζωής του;

Ποια ήταν παλιότερα η εθνική μας επέτειος; Μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους, και επί δεκαετίες, εθνική γιορτή της Ελλάδας ήταν η Πρωτοχρονιά, γιατί την 1η του Γενάρη 1822 ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα της χώρας («Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος») και ξεκίνησε η νομική ύπαρξη του ελληνικού κράτους.
Ο μύθος που ανακατεύει το μοναστήρι της Αγίας Λαύρας, τον εκεί ευλογούντα Π. Π. Γερμανό, τα εξιδανικευμένα ζωγραφιστά παλικάρια να ορκίζονται σε μια σημαία σχεδόν σαν τη σημερινή, το λάβαρο (πολύ μεταγενέστερη κατασκευή) και την 25η Μαρτίου (ώστε όλα να συμπέσουν με τον «Ευαγγελισμό της Θεοτόκου») είναι πολύ μεταγενέστερος και αποσκοπεί στο να εμφανίσει την ορθόδοξη εκκλησία ως συνιδρύτρια της νέας Ελλάδας.

Την εκκλησία που αποτελούσε το κυριότερο στήριγμα της οθωμανικής εξουσίας, βραχίονα ιδεολογικής πυγμής και φορολογικής επιβολής στους θρησκόληπτους ραγιάδες. Την εκκλησία που αφόρισε τον Ρήγα, τους κλέφτες συλλήβδην το 1806, τον Σούτσο, τον Υψηλάντη και τόσους άλλους το 1821, γιατί τόλμησαν ν’ αμφισβητήσουν την εξουσία του Σουλτάνου και του ανώτατου ορθόδοξου κρατικού υπαλλήλλου του, του εκάστοτε Πατριάρχη.

Εξάλλου, ο απαγχονισμός του Γρηγορίου Ε΄ δεν μπορεί να γίνει κολυμπήθρα του Σιλωάμ και να συγκαλύψει την ανθελληνική δράση του, διότι η οθωμανική εξουσία τον σκότωσε ακριβώς ως ανίκανο κρατικό υπάλληλο, επειδή δεν μπόρεσε ν’ αποτρέψει την εξέγερση.

Στην ίδια φιλοεκκλησιαστική, πεποιημένη γραμμή είναι το ανιστόρητο χωρατό του κρυφού σχολειού. Ευφάνταστοι ζωγραφικοί πίνακες (πιθανώς μεγάλης καλλιτεχνικής, αλλά μηδενικής ιστορικής αξίας, σαν το «Κρυφό σχολείο» του Γύζη), αθώα κελάρια μοναστηριών, το (φράγκικης μελωδίας) τραγουδάκι «Φεγγαράκι μου λαμπρό», ανιστόρητοι πανηγυρικοί λόγοι παπάδων ή δασκάλων και, ιδίως, συνεχής «παραδοσιακή» επανάληψη: αυτά είναι τα στηρίγματα της 25ης Μαρτίου 1821 και του κρυφού σχολειού.

Αλλά πρόκειται για μύθους, ορισμένης μάλιστα χάλκευσης, όχι για ιστορία. Κι όποιος ξεκινήσει να ψάχνει, μετά δεν σταματάει. Διαβάζει «Ελληνική Νομαρχία», Φωτάκο, Κοραή, Κοντογιώργη, Αγγέλου, Πετρόπουλο κ.λπ.

Τι έγινε λοιπόν στις 25 Μαρτίου του 1821; Τίποτα.

- Advertisement -

11 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ε και ; Συμβολικά ορίσαμε την 25 Μαρτίου ως έναρξη της επανάστασης.Που το κακό;Οσο για το κρυφό σχολειό ασφαλώς και υπήρχε,οχι βέβαια σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας,γιατί υπήρχαν περιοχές οι οποίες απολάμβαναν κάποια προνόμια.Ωστοσο όμως τα μοναστήρια παρέμεναν ως ο βασικός πυρήνας στοιχειώδους μάθησης των ελληνικών.Αλλωτε κρυφά και άλλωτε φανερά.Σώνει και καλά να ανακαλύψουμε μύθους ,αυτό μας μάρανε τώρα.

  2. Όσα λέει το άρθρο είναι ιστορικά ακριβή και επιστημονικά τεκμηριωμένα βάσει πηγών (συμπίπτει με την άποψη των ιστορικών επιστημόνων)! Όσο για το κρυφό σχολειό ΔΕΝ υπήρχε, απλά και μόνο γιατί καμμιά οθωμανική αρχή δεν απαγόρευσε ποτέ την ελληνική γλώσσα (ούτε την πίστη τους) στους υπηκόους της αυτοκρατορίας και μόνο σε περιπτώσεις αντιποίνων ή σε περιπτώσεις απειθαρχείας προέβαιναν σε κάποια ενδεχομένως μέτρα! Το κύριο μέλημα της οθωμανικής αυτοκρατορίας ήταν η ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ και η ΔΙΟΙΚΗΣΗ, και τέλος μη ξεχνάμε αγαπητέ @12.00 οτι μιλάμε για αυτοκρατορία και όχι για εθνικά οργανωμένο κράτος λεπτομέρια σημαντική, γιατί στις αυτοκρατορίες υπάρχει συνύπαρξη ανομοιογενούς πληθυσμού (ειρινική ή όχι) ενώ στις εθνικά οργανωμένες χώρες – κράτη, που προέκυψαν αργότερα, εκεί βλέπουμε τη προσπάθεια αφομοίωσης της διαφορετικότητας και της πλήρους ομοιογενοποίησής της μέσα στα πλαίσια ενός εθνικού κράτους!
    > μερικά παραδείγματα είναι οι ρομά, οι τσιγγάνοι ή η προσπάθεια επιβολής της ελληνικής γλώσσας εκτοπίζοντας ιδιώματα και γλωσσικές ιδιαιτερότητες ελληνικών περιοχών και πληθυσμών (βλέπε μακεδονία με βουλγαρική γλώσσα ή βλέπε εγκατάληψη αρβανίτικου ιδιώματος κ.ά)

  3. Τουλάχιστον επανάσταση έγινε ; ή ειναι και αυτο προιόν της αστικής τάξης και δεν ξερω εγω τι άλλη μπούρδα θα εφεύρουν να μας πούν οι διάφοροι Τατσόπουλοι;…..

  4. 1:30,το μόνο σίγουρο είναι ότι επανάσταση έγινε…παν δεν έγινε στις 25 του Μάρτη,προσωπικά,δεν με στενοχωρεί…μου αρκεί το γεγονός…ερώτηση ή μάλλον απορία …ανέφερες "αστική τάξη"…ποιοί την αποτελούσαν εκείνη την εποχή ;;; και εναντίον ποιών επαναστάτησαν οι αρματωλοί καπεταναίοι;;;…απλά,για να κάνουμε κουβέντα,σε ήπιους τόνους και αν γίνεται και εποικοδομητική,ακόμα καλύτερα…

  5. Ξανα διάβασε φίλε av το σχολειό μου.Ειρωνικά το λέω περι αστικής τάξης επειδή το έχω ακούσει και αυτό και…κουφάθηκα τελείως…

  6. 2:41,αστική τάξη δεν υπήρχε σίγουρα,με την έννοια της σημερινής (δεν ξέρω αν θα μπορούσαν κάποιοι "ευγενείς" των Αθηνών,να θεωρηθούν…αλλά,ουσιαστικά,δεν υπήρχε καν κράτος)…αλλά οι προεστοί,ο κλήρος και οι κοτζαμπάσηδες,τί ρόλο έπαιζαν ;;;…εναντίον τους δεν ξεσηκώθηκαν οι καπεταναίοι ;;;…εννοείται και για να απελευθερωθούν από τον Τούρκο,αλλά δεν έτρωγαν τον Τούρκο στην μάπα στην καθημερινότητα τους…

  7. s-spinos:
    Τι να συζητήσουμε βρε a.v.; Τα είπε όλα η Σιβύλλα, και όχι
    μόνο δεν ήταν εθνικά οργανωμένο κράτος η οθωμανική αυτοκρατορία,αλλά δεν ξεχώριζε καν εθνότητες, έβλεπε μόνο ραγιάδες, υποτακτικούς.
    Ο μόνος διαχωρισμός που υπήρχε ήταν, Χριστιανός – Τούρκος.
    Πιστεύω να ξέρεις το ανέκδοτο με τον περαχωρίτη, που κάποιος
    βελιγκέκας της εποχής τον ρώτησε: τι είσαι ρε; Χριστιανός ή
    Τούρκος; και η απάντηση του περαχωτίτη στα Αρβανίτικα ήταν:
    Γιο, περαχωρίτ.
    Ούτε χριστιανός, ούτε Αρβανίτης, ούτε Έλληνας, απλά περαχωρίτης. εξ΄άλλου ακόμα και στις μέρες μας αναφερόμαστε
    με το όνομα του χωριού ή της πόλης που γεννηθήκαμε και όχι
    με την εθνικότητά μας. Αυτό είναι μεταγενέστερο, δημιούργημα των εθνικών κρατών.
    Μην τρελαινόμαστε.

  8. Κυριε s-spinos μηπως μπορεις να μας πεις εαν υπηρχε διαμορφωμενη εθνικη ελληνικη συνειδηση κατα το μεσαιωνα και στο Βυζαντιο και ως εκ τουτου και στη διαδοχη κατασταση που ηταν η Οθωμανικη Αυτκρατορια;Φυσικα και υπηρχε,εξου και οι καταγεγραμμενες μετακινησεις ελληνικων πληθυσμων και η πρωιμη δημιουργια ευδιακριτων ξεχωριστων ελληνικων κοινοτητων με ιστορικες μαρτυριες προσωπικοτητων γιατρων,επιστημονων,φιλοσοφων των οποιων τονιζεται η ελληνικη καταγωγη σε παμπολες πολεις της Ευρωπης οπως στην Ιταλια,Ρουμανια,Βουλγαρια,Αυστρια κι αλλου.Και οταν λεω πρωιμη,φυσικα δεν αναφερομαι στις εκατονταδες αρχαιες μας αποικιες ανα την Μεσογειο,αλλα στη περιοδο που αναφερεσαι και συ.Μια ακομα αποδειξη ειναι οτι ενας λογος που επεσε η Βυζαντινη αυτοκρατορια ηταν οτι οι υπολοιποι λαοι της πραγματι πολυεθνικης αυτοκρατοριας και ιδιως οι Σλαβοι,δεν ανεχονταν πλεον τα πρωτεια και την πρωτοκαθεδρια των Ελληνων.Υπηρξαν μεγαλες προστριβες και διαμαχες για τη γλωσσα και για την παιδεια και τα σχολεια.Πως λοιπον λες οτι δεν υπηρχαν εθνοτικες ομαδες;Μου θυμιζεις τη κοτσανα που λεγεται απο μερικους οτι ε,εδω που τα λεμε,οταν απελευθερωθηκαν περιοχες της Ελλαδας οπως η Μακεδονια,δεν ειχαν αμιγως ελληνικο πληθυσμο.Σωστα,αλλα δε μας λενε οτι την ιδια περιοδο αμιγως ελληνικοι πληθυσμοι υπηρχαν σε ολα τα μικρασιατικα παραλια απο το Βοσπορο μεχρι κατω απεναντι απο τη Ροδο και ολα τα δυτικα παραλια του Ευξεινου Ποντου.Υπαρχει ενα μουσειο σε παραλιακη πολη της Βουλγαριας το οποιο ανεφερε ονοματα κατοικων του 19 αρχες 20 αιωνα,και ενα παιδι ρωτησε μα γιατι πο πινακιδες εχουν ελληνικα ονοματα και του απαντησε γιατι εδω ζουσαν μονο Ελληνες.Οσο για το περιστατικο με τον περαχωριτη που αναφερεις εχεις δικιο,τι σημαινει αυτο ομως;Στη Σικελια οταν εφτασαν οι αρχαιοι Ελληνες βρηκαν τους γηγενεις Σικανους οι οποιοι ζουσαν στην ενδοχωρα και εξεληνιστηκαν πληρως,με αποτελεσμα να μη ξεχωριζουν πλεον και να λογιζονται ως Ελληνες.Ετσι και στον ελλαδικο χωρο εξεληνιστηκαν με επιτυχια διαφοροι λαοι.Εσυ κανεις διαχωρισμο σ αυτους;Ειναι γνωστο επισης οτι τεραστιοι ελληνικοι πληθυσμοι εχασαν επαφη με τη καταγωγη τους στο περασμα των αιωνων.Για παραδειγμα ενας αρχαιος Ελληνας που στη περιοχη που ζουσε εξισλαμιστηκε,δε λογιζεται πλεον ως Ελληνας.Εκτος απο τις περιπτωσεις των σημερινων κατοικων της Σικελιας που αναγνωριζουν ακιμα και σημερα τη σχεση τους με την Ελλαδα και ισως καποιους θυλακες στο Ποντο.Νικος

  9. s-spinos:
    Φίλε Νίκος, μάλλον δεν διάβασες σωστά αυτό που γράφω.
    Ποτέ δεν είπα ότι δεν υπήρχε διαμορφωμένη Ελληνική εθνότητα
    στις περιόδους που αναφέρεις και ούτε το αρνούμαι.
    Εκείνο που έγραψα λέει ότι, η οθωμανική αυτοκρατορία δεν
    ξεχώριζε καν εθνότητες, έβλεπε μόνο ραγιάδες και φόρου υποτελής, υποτακτικούς.
    Και επαναλαμβάνω τα εθνικά κράτη όπως τα ξέρουμε σήμερα προέκυψαν τον 17ο-18ο αιώνα ύστερα από την παρακμή και
    διάλυση των αυτοκρατοριών. Αυτά, έτσι χοντρικά.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog