Ξέρετε ότι πίσω από κάθε προιόν υπάρχει μια ετικέτα; Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι όφελος έχει αυτή η ετικέτα;Την έχετε κοιτάξει ποτέ σας;…

Ο περισσότερος κόσμος πιθανόν δεν γνωρίζει ότι οι ετικέτες των προϊόντων βρίσκονται σε κάθε προϊόν για να μας βοηθήσουν να κάνουμε καλύτερες και πιο υγιεινές επιλογές. Βλέπω πως πολύς κόσμος δυσκολεύεται να καταλάβει τι ακριβώς είναι αυτό που περιέχει το κάθε προϊόν και να παίρνει τα μηνύματα που χρειάζεται προς όφελος του. Και θα μου πείτε όλο αυτό είναι χρονοβόρο… αλλά το να ξέρουμε να διαβάζουμε τις ετικέτες που βρίσκονται πίσω από τα προϊόντα… αξίζει τον κόπο! Άλλωστε αυτός είναι και ο σκοπός τους… να γνωρίζουμε τι τροφή δίνουμε στον οργανισμό μας!

5 βασικά πράγματα που πρέπει να κοιτάμε…

1. Η ετικέτα

Κατ’ αρχάς, τσέκαρετε ότι υπάρχει ετικέτα στο προϊόν, μια και είναι υποχρεωτικό με βάση τις τελευταίες νομοθεσίες. Η ετικέτα θα πρέπει να δείχνει την ενέργεια / θερμίδες (energy) σε kj / kcal, τα λιπαρά (fat), τα κορεσμένα λιπαρά (saturated fats) – μάλιστα κάποιες φορές δείχνει και τα τρανς λιπαρά (trans fat), τους υδατάνθρακες (carbohydrates), τα σάκχαρα (sugars), τις φυτικές / εδώδιμες ίνες (dietary fiber), τις πρωτεΐνες (protein) και το αλάτι (salt). Η ετικέτα σας πρέπει να είναι παρόμοια με την παρακάτω και να φαίνεται σαν ένα πινακάκι στο μπροστινό ή πίσω μέρος του προϊόντος.

2. Ποσοστά (%)

Τα ποσοστά μας δείχνουν ακριβώς το ποσοστό %, με βάση την συνιστώμενη ημερήσια δόση (ΣΗΔ ή RDI). Αν ένα ποσοστό σε ένα γεύμα για κάποιο μακροθρεπτικό συστατικό αποτελεί για παράδειγμα το 50% RDI τότε σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τα υπόλοιπα γεύματα και το πόση ποσότητα θα καταναλώσουμε την ημέρα από όλες τις υπόλοιπες τροφές. Όπως καταλαβαίνετε καλό είναι να μη ξεπερνάνε το 100%. Οι διατροφικοί πίνακες βέβαια αφορούν ένα υγιές άτομο που καταναλώνει κατά μέσο όρο 2000 kcal ημερησίως. Για αυτό καλυτέρα είναι να τσεκάρετε με τον γιατρό ή τον διατροφολόγο σας πόσες θερμίδες μπορείτε να καταναλώνετε ημερησίως και να προσαρμόζετε τις ποσότητες στις δικές σας ανάγκες.

3. Θερμίδες ανά μερίδα ή στα 100 γρ.
Αυτό θα σας βοηθήσει να υπολογίσετε τις θερμίδες ολόκληρου του προϊόντος που έχετε μπροστά σας και να τσεκάρετε πόση ποσότητα μπορείτε να καταναλώσετε από το συγκεκριμένο προϊόν. Αν υπάρχουν και οι μερίδες αναλυτικά γραμμένες, τότε μπορείτε να καταλάβετε αν μπορείτε να φάτε παραπάνω από μία μερίδα ή λιγότερο από μία μερίδα!

4. Τσεκάρετε τα παρακάτω!

Τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά όπως έχουμε ξαναπεί είναι τα λεγόμενα ‘’κακά’’ λιπαρά και καλό είναι όσο μπορούμε να τα περιορίζουμε από τη διατροφή μας. Ο βασικός λόγος είναι ότι μπορεί να προκαλέσουν διάφορα προβλήματα υγείας και χρόνιες ασθένειες στον οργανισμό. Όλα βέβαια εξαρτώνται από το πόσο συχνά τα καταναλώνουμε και το πως είναι γενικότερα η διατροφή μας. Τα σάκχαρα είναι ένα άλλο κομμάτι της ετικέτας που πρέπει να κοιτάμε… Όπως σας έχω επισημάνει και σε άλλο ημερολόγιο, καλό είναι να τα περιορίζουμε από την διατροφή σας, και να μην ξεπερνάνε τα 5 γρ. σακχάρων ανά 100 γρ. στερεάς τροφής στο κάθε γεύμα. Προτιμήστε επίσης τροφές πού δεν έχουν επεξεργασμένη ζάχαρη. Αυτό μπορείτε να δείτε αν αναγράφεται στα συστατικά της ετικέτας. Παρόμοια και για το αλάτι, καλό είναι να μην ξεπερνάμε τα 5 γρ. ημερησίως, ειδικά αν πάσχετε από κάποια ασθένεια.

5. Αλλεργιογόνα.

Οι ετικέτες πέρα από όλες τις πληροφορίες που μας δίνουν, γράφουν αναλυτικά όλα τα υλικά από κάτω από τη συσκευασία και μας δείχνουν αναλυτικά τα αλλεργιογόνα με έντονους μαύρους χαρακτήρες. Για αυτό το λόγο αν έχετε κάποια αλλεργία ή ”δυσανεξία” σε κάποιο φαγητό να ξέρετε ότι όλα αυτά είναι πολύ εύκολο να τα βρείτε κάτω από τον πίνακα στη λίστα με τα συστατικά (ή μπορεί ακόμα και να υπάρχει κάποιος ανάλογος συμβολισμός όπως φαίνεται στο πίνακά μας από πάνω)!

Πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι ετικέτες αφορούν ένα υγιές άτομο που καταναλώνει 2000 kcal / ανά ημέρα, και αυτό διαφέρει από άτομο σε άτομο ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τη φυσική δραστηριότητα και αρκετούς ακόμα εξωγενείς παράγοντες. Εκμεταλλευτείτε το γεγονός ότι τα προϊόντα έχουν ετικέτες και μάθετε να κάνετε καλύτερες διατροφικές επιλογές!

Άκης

akispetretzikis.com