Η χρηματική δαπάνη συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ΙΕΛΚΑ, (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) που καταγράφει τις αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ.
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο 2025, με δείγμα 1.500 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, δείχνει ότι ένας στους δύο καταναλωτές (47 %) συνεχίζει να θεωρεί την τιμή βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων, με τάση όμως αποκλιμάκωσης από το δεύτερο κριτήριο που είναι η ποιότητα. Διαπιστώνεται μείωση στην εκτιμώμενη εβδομαδιαία δαπάνη στα σούπερ μάρκετ, με την πλειοψηφία των καταναλωτών να σημειώνει ότι προτιμά τις χαμηλές τιμές, παρά τις προσφορές, τις οποίες ωστόσο αναγκαστικά κυνηγούν.
Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Συχνότητα επισκέψεων και καταναλωτική δαπάνη
Ειδικότερα, σε γενικές γραμμές καταγράφεται μια σταθερότητα σε σχέση με τους βασικούς παράγοντες της αγοραστικής συμπεριφοράς.
Συγκεκριμένα καταγράφονται 3,2 επισκέψεις κατά μέσο όρο σε καταστήματα σουπερμάρκετ την εβδομάδα, ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά σε γενικές γραμμές σταθερά σε σχέση με τις προηγούμενες μετρήσεις.
Πρόκειται για 13 επισκέψεις ανά μήνα. Αντίστοιχα αυτές οι επισκέψεις πραγματοποιούνται σε περίπου 2,2 κατά μέσο διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ, δείχνοντας και τις πολυκαναλικές τάσεις που καταγράφονται.
Αξιοσημείωτο είναι ότι παρά τις όποιες ανατιμήσεις, οι καταναλωτές δήλωσαν μικρότερο ποσό εβδομαδιαίο αγορών, το οποίο ενδεχομένως να έχει να κάνει είτε με την πραγματοποίηση μικρότερων «καλαθιών» αγορών, είτε με τη διάθεση χρημάτων σε άλλα αγαθά ή υπηρεσίες.

Σε σχέση με τα άλλα σημεία πώλησης, το αρτοπωλείο φούρνος καταγράφει τον μεγαλύτερο αριθμό μηνιαίων επισκέψεων με 10, ακολουθεί το καφέ με 6, το μίνι μάρκετ/περίπτερο με 5,5 και μετά τα εξειδικευμένα σημεία πώλησης με περίπου 4 επισκέψεις ανά μήνα.

Οι χαμηλές τιμές βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων
Βασικό κριτήριο επιλογής των τροφίμων παραμένει η χρηματική δαπάνη σε ποσοστό 47%, αλλά με σημαντική μείωση σε σχέση με το 2024. Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 30% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση στη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές στην τιμή των προϊόντων σε σχέση με το 2024, με την «ψαλίδα» ανάμεσα σε σχέση με την ποιότητα κριτήρια να κλείνει σημαντικά. Σημειώνεται βέβαια ότι τα κριτήρια απέχουν σημαντικά μεταξύ τους σε σχέση με παλαιότερες μετρήσεις, οπότε και ήταν πρακτικά ισοδύναμα, όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ.

Κυνηγούν τις προφορές αλλά προτιμούν τις χαμηλές τιμές
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι οι καταναλωτές σταθερά την τελευταία διετία δηλώνουν ότι προτιμούν χαμηλές τιμές παρά προσφορές. Ενώ από το 2017 έως το 2022, πρακτικά η πλειοψηφία των καταναλωτών δήλωνε ότι προτιμά προσφορές παρά χαμηλές τιμές (υπήρχε και ένα σημαντικό αδιάφορο ποσοστό), από το 2023 και μετά αυτό έχει αλλάξει μα την πλειοψηφία πλέον των καταναλωτών να μην προτιμάει προσφορές, και μόλις 19% να απαντά θετικά.
Παράλληλα όμως, παραμένει πλειοψηφικό το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι κυνηγάει ενεργά τις προσφορές στο σουπερμάρκετ. Συγκεκριμένα καταγράφηκε ένα ποσοστό 58% στην τελευταία μέτρηση, σχετικά αμετάβλητο την τελευταία 5ετία. Πρακτικά δηλαδή οι καταναλωτές αξιοποιούν τις προωθητικές ενέργειες στις αγορές τους στο σουπερμάρκετ, αλλά θα προτιμούσαν αντί για τις εκπτώσεις αυτές πιο χαμηλές τιμές.

Συνοψίζοντας, το ΙΕΛΚΑ, αναφέρει ότι οι τάσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στα σουπερμάρκετ έχουν μεταβληθεί ελαφρώς το 2025 με μία τάση σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα.
O Μητσοτάκης έλαβε, λέει χθες, ευρωπα’ι’κή βράβευση για τον πληθωρισμό και την λιτότητα, γιατί όχι μόνο δεν έχει αντιμετωπίσει καθόλου τον εφιάλτη της ακρίβειας που μαστίζει & πλήττει τα ελληνικά νοικοκυριά, αλλά συνεχίζει να κινείται, να συμπεριφέρεται και να λειτουργεί ως χαλαρός & ανέμελος (cool – Κούλης) παρατηρητής, δηλαδη. Ανατιμήσεις-φωτιά, που ξεπερνούν κατά έξι (6) ή και επτά (7)! φορές τη σωρευτική αύξηση του πληθωρισμού, τα τελευταία έξι χρόνια βιώνουν οι Έλληνες πολίτες & καταναλωτές. Οι κυβερνητικές – κουλικές δικαιολογίες ότι η άνοδος των μισθών είναι… ισάξια των ανατιμήσεων διαψεύδονται από τον πλέον επίσημο φορέα του κράτους, την ίδια την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.). Στην πράξη, οι πανηγυρισμοί ότι ο πληθωρισμός έχει αρχίσει να “ξεφουσκώνει” και πως ό,τι έχει αρχίσει η αντίστροφη πορεία προς τη μείωση τιμών δεν υφίστανται, καθώς τα στοιχεία δείχνουν το πραγματικό μέγεθος των ανατιμήσεων όλα αυτά τα χρόνια. Με μια αναζήτηση στα αρχεία της… Αρχής μπορεί κανείς να εντοπίσει πολλά και ενδιαφέροντα ευρήματα, ενώ μπορεί να προχωρήσει ακόμα και σε συγκρίσεις με τα προηγούμενα έτη. Τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία που παρουσιάζονται σήμερα, δείχνουν πως η κυβέρνηση της Ν.Δ. όχι μόνο δεν έχει αντιμετωπίσει την ακρίβεια, αλλά συνεχίζει να κινείται ως… απλός θεατής μπροστά στον εφιάλτη των ανατιμήσεων που βιώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά – δίχως προηγούμενο – σήμερα… Αντίστοιχα, το ο ψωμί έχει ακριβύνει μέσα σε μόλις έξι χρόνια κατά 35%, τα ζυμαρικά κατά 16%, ενώ οι τιμές έχουν εκτιναχθεί & εκτοξευτεί και στα κρεατικά: Αρνί και κατσίκι +71%, Μοσχάρι +48%, Χοιρινό +46%, Πουλερικά +25%… Τεράστιες είναι επίσης, και οι αυξήσεις, από το 2019 (που ανέλαβε τη διακυβέρνηση, ο Κούλης), έως τον φετινό Απρίλιο, και σε μια σειρά ακόμη με βασικά είδη διατροφής, όπως: Φρούτα +49%, Τυριά +40%, Λαχανικά +32%, Αβγά +30%, Γιαούρτι +27%… Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές στο ελαιόλαδο έχουν εκτοξευτεί μέσα σε έξι χρόνια κατά 60%, καθώς την περίοδο 2023-2024 μειώθηκε ραγδαία η παραγωγή ελαιολάδου λόγω των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής – ξηρασίας, με αποτέλεσμα την αλματώδη άνοδο των τιμών. Ακόμη, άλμα τιμών σε ενοίκια, ρεύμα και ασφάλειες. Το εφιαλτικό πρόβλημα με τις τιμές των ενοικίων φαίνεται και στα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Από τον Απρίλιο του 2019 έως τον Απρίλιο του 2025 οι τιμές των ενοικίων (κύριας κατοικίας) έχουν αυξηθεί (σχεδόν, δηλαδή, διπλασιασθεί), κατά 45%, δηλαδή για κάθε 10 ευρώ ενοικίου οι μισθωτές μέσα σε έξι χρόνια, είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν άλλα (σχεδόν), ΠΕΝΤΕ (5), ευρώ!! Στα ύψη, στα ουράνια και στον Θεό βρίσκονται και οι τιμές σε ηλεκτρικό ρεύμα (+28%), στο φυσικό αέριο (+30%), αλλά και στα ασφάλιστρα υγείας συν, δηλαδή, άλλα 30 τοι εκατό, και για τα οποία η κυβερνησάρα μας αυτή, πανηγύριζε πως (και καλά), θα “παγώσει” τις νέες ανατιμήσεις στις αρχές της χρονιάς. Εν ολίγοις, τοοόσο (λοιπόν) πολυυύ, πάμε καλά…
Καλημερα, Χαρα. Κανονικα, το πιο πανω σχολιο & κειμενο μου, θα επρεπε να μου το ειχες κανει αναβαθμιση & upgrade – να, πως λεμε (δηλαδη), στην ξενοδοχειακη, αυτη, διαλεκτο & ορολογια, σε αναβαθμιζω και σου κανω (με τα ιδια ακριβως λεφτα), upgrade απο τον superior (επι παραδειγματι) τυπο δωματιου και με θεα βουνο, στον executive τυπο δωματιου και με θεα θαλασσα – σε περιοπτη θεση και σε μορφη αρθρου στο blog, και δεν το λεω αυτο με καμια απολυτως διαθεση & δοση οιήσεως, μεγαλο’ι’δεατισμου & εγωπαθειας ή και επαρσεως, αλλα για τον απλουστατο λογο πως ο,τι θα πρεπει να αναγιγνωσκονται και να διαβαζονται, αλλα και να τα πληροφορειται ολα αυτα, τα ασχημα, δυσαρεστα & αρνητικα, αλλα και μαζι, δε, συγχρονως, και κακως κειμενα της πατριδας μας, απο ΟΛΟΝ επισης τον κοσμο και τον λαο, μιας και δυστυχως ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝΤΑΙ & ΑΠΟΚΡΥΠΤΟΝΤΑΙ αυτα, κατ’ εξακολουθηση, συστηματικως & επιμελως, απο ολα τα “μεγαλα”, συστημικα & ολιγαρχικα, καθως επισης και αθηνοκεντρικα – κυβερνητικα φερεφωνα & ΜΜΕ, αυτης της χωρα μας, τελικως… ΥΓ.: Mιας και το ‘φερε η κουβεντα, ποτε μου δεν εχω καταλαβει.κατανοησει & αντιληφθει, γιατι η “ξενοδοχειακη θεα θαλασσα”, ειναι παντοτε πολυ πιο ακριβη, απο αυτη, την “ξενοδοχειακη θεα βουνο”, δηλαδη…
H πατριδα Ελλαδιτσα – μπανανια, του 2025, ειναι σημερα μια (πολλαπλως), πρωταθλητρια χωρα: Πρωταθλητρια, λοιπον, χωρα στην κοινωνικη φτωχοποιηση, απομονωση, μαρασμο & περιθωριοποιηση, πρωταθλητρια στο πληθωρισμο (ολων των τροφιμων, καθως και των λοιπων αναγκαιων & βασικων, κοινωνικων αγαθων, που εχουν αυτα, εκτιναχθει & εκτοξευθει στον Θεο), πρωταθλητρια χωρα, στις ισχνες & χαμηλες αμοιβες και απολαβες και σε μισθους, πρωταθλητρια στις ελειψεις, στην υποβαθμιση, στην ελαττωση, οπως επισης και στην υποστελεχωση των δομων της δημοσιας υγειας, πρωταθλητρια στην απαξιωση, στη δυσλειτουργικοτητα και – εν τελει – και στην περιθωριοποιηση της δημοσιας παιδειας, πρωταθλητρια ακομη, στην οικονομικη σηψη, σαπιλα & διαφθορα, πρωταθλητρια στην πολιτικη (τουτη τη φορα), σηψη, σαπιλα & διαφθορα, πρωταθλητρια (επισης), στην ποδοσφαιρικη, αλλα και μπασκετικη, σαπιλα, σηψη & διαφθορα, πρωταθλητρια στο κουκουλωμα και στη συγκαλυψη ΟΛΩΝ ΜΑ ΟΛΩΝ (ανεξαρτητως & ανεξεραιτως), των οικονομικων, πολιτικων και κοινωνικων σκανδαλων, και μαζι, και εγκληματων, πρωταθλητρια στον δεικτη της γονιμοτητας (αναλογια & αντιστοιχια μολις 1,2 παιδια – σε οσες & οσους βεβαια, αποφασιζουν να τεκνοποιησουν – ανα οικογενεια!!), αλλα σαφεστατα, και στην ετι περαιτερω μειωση των γεννησεων… Μια super πρωταθλητρια χωρα ειμεθα γενικα, αλλα και μαζι, δε, και γουρλοματικα & κουλικα…