Νέες καταγγελίες για στασιμότητα στα συστήματα ασφαλείας!
Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), με αφορμή την επανακρατικοποίηση της South Western Railway στο Ηνωμένο Βασίλειο, δηλώνει πως αν επιβεβαιωθούν οι φήμες για αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς την Hellenic Train ή και άλλους παρόχους, τότε η επιστροφή της εταιρείας στον έλεγχο του Δημοσίου θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να προχωρήσει στην εφαρμογή του γεωεντοπιστικού συστήματος HEPOS, με την ΓΑΙΑΟΣΕ να προχωρά σε μελέτη και δοκιμές του – αν και αυτό ξεκίνησε έναν μήνα αφού είχε ήδη ανακοινωθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον πρωθυπουργό ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι.
Ωστόσο, το σύστημα δεν διαθέτει καμία πιστοποίηση ασφαλείας και, ακόμη κι αν αποκτήσει, αυτό θα απαιτήσει πολύ χρόνο. Επιπλέον, πηγές αναφέρουν ότι παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα συμβατότητας με τα υπάρχοντα σιδηροδρομικά συστήματα – πρακτικά «δεν λειτουργεί» όπως είχε φανταστεί ο κ. Κυρανάκης.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως «τα τρένα δεν είναι χωράφια για να μένουν ακίνητα», σαρκάζοντας τη χρησιμότητα του HEPOS, του οποίου η λειτουργία μέσα σε σήραγγες αντιμετωπίζει τεράστια εμπόδια.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ προχώρησε σε δοκιμές του HEPOS το Σαββατοκύριακο 24–25 Μαΐου στη γραμμή Αθήνα–Θεσσαλονίκη, με στόχο να διαπιστωθούν τυχόν παρεμβολές στα λοιπά τηλεπικοινωνιακά συστήματα των συρμών. Η ανάθεση έγινε μέσα σε μία ημέρα και προβλέπει αμοιβή 5.000 ευρώ, ενώ το αποτέλεσμα των μετρήσεων θα παραδοθεί εντός δύο εβδομάδων.
Το εν λόγω σύστημα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου, υποτίθεται πως θα προσδιορίζει με ακρίβεια της τάξης των 5 εκατοστών τη θέση των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Παρά τα φιλόδοξα σχέδια, οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν πως τίποτα δεν έχει προχωρήσει στα πραγματικά αναγκαία συστήματα ασφαλείας, παρότι έχουν περάσει πάνω από δύο χρόνια από την τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς.
Σύμφωνα με την ΠΕΠΕ, περιοχές ολόκληρες έχουν μείνει χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση. Οι υποδομές σε πολλές περιπτώσεις είναι κατεστραμμένες ή δεν έχουν αποκατασταθεί, ενώ οι επενδύσεις που είχαν ανακοινωθεί έχουν παραμείνει στα χαρτιά. Παράλληλα, η Hellenic Train εξακολουθεί να επιδοτείται με 62 εκατ. ευρώ ετησίως, παρότι αντικαθιστά πλήθος δρομολογίων με λεωφορεία, ακόμη και εκεί όπου η γραμμή είναι λειτουργική.
Πόλεις όπως ο Βόλος, η Καλαμπάκα, η Φλώρινα, η Ξάνθη, η Κομοτηνή, η Δράμα και η Στυλίδα βρίσκονται εκτός δικτύου εδώ και πολλούς μήνες ή και χρόνια. Το έργο σύνδεσης με το Λουτράκι – μόλις 7 χλμ – που ξεκίνησε το 2019, ακόμα παραμένει ανεκπλήρωτο. Στη Θράκη, οι χρόνοι ταξιδιού έχουν αυξηθεί σε σχέση με το 2019, ενώ η σύνδεση Πάτρα–Πύργου δεν έχει προχωρήσει εδώ και 15 χρόνια. Ακόμη και ο προαστιακός της Πάτρας, σύμφωνα με την ΠΕΠΕ, «στενάζει από την εγκατάλειψη».
Η Ένωση απέστειλε επιστολές στους δημάρχους Πάτρας, Φλώρινας, Στυλίδας και Αμφίκλειας – Ελάτης, ζητώντας συνάντηση για την επανεκκίνηση της κυκλοφορίας. Σημειώνει πως η Hellenic Train συνεχίζει να λαμβάνει κανονικά τις επιδοτήσεις για δρομολόγια που δεν πραγματοποιεί, αντικαθιστώντας τα με λεωφορεία, ακόμη και σε περιοχές με έτοιμη σιδηροδρομική υποδομή.
Όσον αφορά τα έργα, η κατάσταση χαρακτηρίζεται απογοητευτική. Το ETCS δεν έχει τεθεί σε λειτουργία πουθενά, ενώ το σύστημα GSM-R δεν χρησιμοποιείται επισήμως, καθώς δεν έχει εκδοθεί σχετική εγκύκλιος από τον ΟΣΕ. Η τηλεδιοίκηση και η σηματοδότηση απουσιάζουν από κρίσιμα τμήματα, όπως η γραμμή Λιόσια–Κιάτο, με τους οδηγούς να κινούνται στα «τυφλά». Η τηλεματική είναι ανύπαρκτη και στους δύο προαστιακούς.
Στο βασικό τμήμα Λιανοκλάδι–Λάρισα, η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή με περιορισμένη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα λόγω των καταστροφών από την κακοκαιρία Daniel – και οι εργασίες αποκατάστασης δεν έχουν καν ξεκινήσει.
Η ΠΕΠΕ καταγγέλλει καθυστερήσεις και στην προμήθεια νέων συρμών. Παρότι η συμφωνία του 2022 προέβλεπε την παραλαβή 10 νέων προαστιακών συρμών και 10 τρένων υδρογόνου, τίποτα δεν έχει υλοποιηθεί, και μια νέα συμφωνία – με άγνωστους όρους – βρίσκεται ακόμα υπό διαπραγμάτευση. Εν τω μεταξύ, παλιές συνθέσεις εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται, ενώ υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε συστήματα ασφαλείας (ΑΣΙΔ), τα οποία επρόκειτο να έχουν αποκατασταθεί εδώ και δύο χρόνια.
Παράλληλα, οι προσλήψεις σταθμαρχών και κλειδούχων παραμένουν σε αναμονή για τρίτο χρόνο, σε αντίθεση με άλλους συγκοινωνιακούς οργανισμούς, όπως η ΣΤΑΣΥ, που ολοκληρώνουν τέτοιες διαδικασίες σε έξι μήνες.
Γιατί, με την επανακρατηκοποίησή της θα πάψουν άλλοι να κλέβουν χάλκινα καλώδια? Το καλύτερο θα είναι να ιδιωτικοποιηθεί και το ίδιο το δίκτυο!
Για τη βόλεψή τους ασφαλώς.