Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ο συμβολισμός του ασύλου

- Advertisement -

Του Γιάννη Πανούση*

Ενας νους, πριν γίνει αριστερόστροφος ή δεξιόστροφος πρέπει να είναι κοινός, δηλαδή να συν-κοινωνεί με τη λογική, να εκφράζεται με ειλικρίνεια και να κατανοείται από τους άλλους. Στο ζήτημα του πανεπιστημιακού ασύλου διαπιστώνουμε μια εσκεμμένη ασάφεια στους λόγους πολιτικών και ακαδημαϊκών και μια βολική αφασία στο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ.

Θα επιχειρήσω να κωδικοποιήσω τα σημεία όχι τριβής, αλλά σιωπής.

1. Η θεσμοθέτηση του πανεπιστημιακού ασύλου στο νόμο-πλαίσιο του 1982 αποτύπωνε και συμβόλιζε την ιστορική νίκη της Δημοκρατίας επί της φασιστικής χούντας και όχι τη βίαιη επιδρομή γνωστών – άγνωστων κουκουλοφόρων κατά των δημοκρατικών θεσμών.

2. Το άσυλο είναι ακαδημαϊκό και όχι κοινωνικό, ώστε να «συμμετέχουν» σε αυτό άλλες κοινωνικές τάξεις. Αυτό είναι δεδομένο γιατί η σχετική διάταξη βρίσκεται σε πανεπιστημιακό νόμο και όχι σε νόμο κοινωνικής πολιτικής ή κοινωνικής αλληλεγγύης. Αρα, δεν πρόκειται για «άσυλο του λαού». Αλλο θέμα αν θέλει η πολιτεία να θεσμοθετήσει και να αναγνωρίσει πολλούς χώρους «κοινωνικού ασύλου».

3. Πρόκειται για άσυλο και όχι για ασυλία. Δεν επιτρέπεται, συνεπώς, ούτε κάποιος ποινικά διωκόμενος να αναζητεί στο άσυλο προστασία ούτε μέσα στους χώρους του ασύλου να τελούνται οποιασδήποτε φύσης εγκλήματα (και όχι μόνο κακουργήματα).

4. Υπερασπιστές του ασύλου είναι τα αναφερόμενα στον πανεπιστημιακό νόμο μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και όχι τρίτοι.

5. Η προστασία του ασύλου κακώς προσεγγίζεται σαν αστυνομικό πρόβλημα, διότι «εκ των έσω» υπονομεύεται.

6. Η όποια κατοχύρωση του ασύλου δεν έχει καμιά σχέση με ακραίες απειθαρχίες μέσα στα ιδρύματα, όπου δεν υπάρχει και δεν εφαρμόζεται κανένας κανόνας δεοντολογίας και πολιτισμού.

7. Η ακαδημαϊκή κοινότητα υπεκφεύγει (αν δεν υποκρίνεται) όταν ισχυρίζεται ότι μπορεί να (αυτο)προστατευτεί. Κοντά 30 χρόνια και δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι οι μισοί φοβούνται και ορισμένοι «γνωρίζουν»;

8. Οι πολιτικοί υπεκφεύγουν (αν δεν υποκρίνονται) όταν λένε ότι «θα εφαρμοστεί ο νόμος». Το πολιτικό ερώτημα είναι τι κάνουν όταν δεν εφαρμόζεται (όπως συμβαίνει εδώ και δεκαετίες) ο νόμος. Αλλάζουν τον νόμο ή κοιτούν αλλού;

9. Στις χώρες όπου δεν αναγνωρίζεται θεσμικά το άσυλο ουδεμία αστυνομική ή άλλη δύναμη δεν σκέφτεται καν να εισέλθει στους χώρους. Οταν όμως το κράτος αποφανθεί ότι συντρέχουν οι λόγοι για να εισέλθει, τότε όλοι εμπιστεύονται το κράτος και όχι τους «επαγγελματίες – επαναστάτες».

10. Μπορεί να επιτευχθεί μια νέα κοινωνική και ακαδημαϊκή συμφωνία για το άσυλο όπως αυτή του Ν. 1168/82;

Κατά τη γνώμη μου όχι. Εχουμε το «άσυλο» που μας αξίζει (εντός και εκτός).

Δεν ήμασταν το 1982 έτοιμοι για να διαχειριστούμε τόσες ελευθερίες και δεν είμαστε τόσο άδολοι το 2009 για να μη φοβόμαστε την «εκδίκηση» των ελευθεριών που προδώσαμε.

* Ο κ. Γιάννης Πανούσης είναι καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
πηγή:kathimerini

- Advertisement -

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Φίλε a.v. έχω την αίσθηση ότι ο κύριος καθηγητής δεν μας τα
    λέει και πολύ καλά, και για να μην κάθομαι και αντιγράφω,σε
    παραπέμπω σε δύο λίνκ καί όποιον άλλον επιθυμεί να ακούσει και κάποια άλλη άποψη:
    http://sxoliastesxwrissynora.wordpress.com/2011/01/30/
    μετανάστεςασυλο-και-το-φαντασμα-του-δ/

    http://sxoliastesxwrissynora.wordpress.com/2011/02/02/αλήθεια-5-λεπτων-δυνατότερη-από-την-προ/

    και θα δείς "στον γνήσιο λαϊκό λόγο δεν υπάρχει αντίλογος"
    Ηλίας

  2. φίλε Ηλία,έχοντας σπουδάσει στην Αμερική,θυμάμαι ότι υπήρχε ιδιωτική αστυνομία,για την φύλαξη των κτιρίων και την τέλεση παράνομων πράξεων…αλλά,πουθενά δεν είδα ούτε μία αφίσσα κολλημένη,ούτε ένα σκουπίδι πεταμένο…και η μεγάλη μου απορία είναι,πότε παιδιά 18 ετών,προλαβαίνουν να κομματικοποιηθούν τόσο γρήγορα…και ποιά η αντίστοιχη συμμετοχή των ελληνικών πανεπιστημίων,σε επιστημονικές μελέτες και στην προώθηση ιδεών και του πνέυματος γενικά ;;;(δεν είμαι υπέρ της άρσης του ασύλου,αλλά και ούτε υπέρ της συνέχισης του,με το παρών καθεστώς …θεωρώ,ότι η κατάσταση,εξυπηρετεί,συγκεκριμένα συμφέροντα,από όλες τις μεριές…

  3. Φίλε μου μόνο σε ένα σημείο θα συμφωνήσω μαζί σου:
    Εξω τα κόμματα,μα ό λ α τα κόμματα, από τα πανεπιστημονικά
    ιδρύματα!!!
    Οχι η πολιτική σκέψη και αντιπαράθεση, τα ΚΟΜΜΑΤΑ…

    Για τα άλλα θα επιμένω μέχρι τέλους σε εκείνο που λέει το
    κείμενο της Σίσσυ Μπαρά…
    Ηλίας

  4. Hλία,για άλλη μία φορά θα συμφωνήσω μαζί σου…μίλησα για κόμματα,όχι για πολιτική σκέψη…το πανεπιστήμιο οφείλει να δημιουργεί πολιτική σκέψη…όσο για το θέμα των μεταναστών,έχω τοποθετηθεί,λέγοντας ότι της γης οι κολασμένοι έγιναν πιόνια,στα χέρια αριστερών και συντηρητικών,ξεχνόντας αμφότεροι ότι έχουν να κάνουν με εξαθλιωμένες υπάρξεις…ελπίζω να σε κάλυψα…δυστυχώς,το δεύτερο post,δεν μου το βγάζει για να το διαβάσω …

  5. Είναι στο ίδιο blog λιγο πιο πάνω και δεξιά, είναι ένα
    απόσπασμα από εκπομπή του χατζηνικολάου "ενώπιος ενωπίω",
    πράγματι αξίζει να το δεις.
    Ηλίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog