Με τον υδράργυρο
να «χτυπάει κόκκινο» και να αγγίζει τους 40 βαθμούς Κελσίου, οι συμβουλές για να διατηρηθεί το σπίτι δροσερό, χωρίς μεγάλο οικονομικό κόστος είναι πιο επίκαιρες από ποτέ.

Σύμφωνα με περιβαλλοντικές οργανώσεις, σε κάθε σπίτι υπάρχουν πηγές θερμότητας που περνούν απαρατήρητες, ενώ υπάρχουν τρόποι να μειωθεί η θερμοκρασία του σπιτιού.

Όπως αναφέρει η Greenpeace, οι λαμπτήρες πυρακτώσεως (κοινοί γλόμποι), η ηλεκτρική κουζίνα, οι τηλεοράσεις και οι υπολογιστές αυξάνουν σημαντικά τη θερμοκρασία στους χώρους που ζείτε. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, ο φούρνος και το σίδερο, σίγουρα θα ζεστάνουν το σπίτι. Πως μπορεί να προστατευθεί κανείς; Αλλάζοντας τις λάμπες πυρακτώσεως με λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας. Επίσης, τη θερμοκρασία του σπιτιού θα μειώσουν τα εξωτερικά σκίαστρα και οι τέντες ενώ ο αερισμός όλου του σπιτιού είναι προτιμότερο να γίνεται τη νύχτα.

Σε ό,τι αφορά τα κλιματιστικά είναι απαραίτητη η σωστή χρήση. Το σπίτι δεν χρειάζεται να έχει… πολικές θερμοκρασίες. Όπως αναφέρουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις: «Ρυθμίστε το κλιματιστικό σας σε μία λογική θερμοκρασία, όχι χαμηλότερη 27 – 28 βαθμούς, πάντα σε συνδυασμό με ανεμιστήρες».

Στο μεταξύ, πρόσφατη εγκύκλιο που απέστειλε το υπουργείο υγείας στους αρμόδιους φορείς της χώρας με στόχο την πρόληψη των επιπτώσεων από την εμφάνιση υψηλών θερμοκρασιών του καύσωνα αναφέρει ότι οι υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της χώρας θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από την εμφάνιση υψηλών θερμοκρασιών και καύσωνα.

Τα μέτρα για την πρόληψη της εμφάνισης συμπτωμάτων κατά τον καύσωνα είναι τα εξής:

1. Αποφυγή έκθεσης στο ηλιακό φως. Αναζήτηση σκιερών και δροσερών μερών. Προτίμηση στα ανοικτόχρωμα και ελαφρά ρούχα με ανοικτό λαιμό, κάλυψη κεφαλής ( χρησιμοποίηση καπέλου, ομπρέλας κ.λ.π.).

2. Αποφυγή βαριάς σωματικής εργασίας, ιδιαίτερα σε μέρη που συνυπάρχουν υψηλή θερμοκρασία με υγρασία, καθώς και κάτω από τον ήλιο.

3. Ιδιαίτερη προσοχή στη διατροφή, όπως:

• Πρόσληψη άφθονων υγρών, κατά προτίμηση νερού και φυσικών χυμών.

• Αποφυγή των οινοπνευματωδών ποτών.

• Ολιγοθερμική δίαιτα, που θα περιλαμβάνει κυρίως λαχανικά και φρούτα πάσης φύσεως, με περιορισμό των λιπαρών.

4. Συχνά ντους.

5. Τα βρέφη και τα παιδιά να ντύνονται όσο γίνεται πιο ελαφρά. Ειδικά για τα βρέφη είναι προτιμότερο τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες. Όταν κάνει ζέστη να προσφέρονται συχνά εκτός από το γάλα (μητρικό ή άλλο) και υγρά όπως νερό κ.λ.π.

6. Περισσότερη προσοχή να δοθεί στις καλούμενες ομάδες υψηλού κινδύνου του καύσωνα, που είναι:

• Όλα τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών

• Όλα τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες, νεφροπάθειες, πνευμονοπάθειες, ηπατοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη κ.λ.π.

• Όλα τα άτομα που για καθαρά ιατρικούς λόγους παίρνουν φάρμακα για τα χρόνια νοσήματά τους, όπως π.χ. τα διουρητικά, τα αντιχολινεργικά, τα ψυχοφάρμακα, τα ορμονούχα (συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης και των αντιδιαβητικών δισκίων). Ιδιαίτερα κατά την περίοδο των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους για την ενδεχόμενη τροποποίηση της δοσολογίας.

7. Οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα ή απλούς ανεμιστήρες, κατά προτίμηση οροφής. Το ίδιο ισχύει και για τα ιδρύματα, που περιθάλπουν νεογνά, βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.

8. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να φροντίζουν για την καλή λειτουργία του κλιματισμού τους, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.