Ο κομματισμός σάπισε τον λαό, είναι χρόνια τώρα γάγγραινα, πληγή που ρέει πύον, κακοφορμισμένη!…

Γράφει ο Ελύτης: « Στις κοινωνικές τους σχέσεις, τις οικογενειακές, αλλά και τις επαγγελματικές, συμπεριφέρονται με μιαν ευθύτητα και ψυχική ευγένεια που μαρτυρούν κοιτάσματα χρυσού στο προγονικό τους υπέδαφος… Έτσι όμως κι εμπλακούν στα συνθήματα που τους προσφέρουν με τον δικό τους δόλιο τρόπο οι πολιτικές παρατάξεις, η καθαροσύνη αυτή χάνεται». Ελύτης, «τα δημόσια και ιδιωτικά», σελ. 21». Τα κόμματα, λοιπόν είναι αυτά που χωρίζουν και περισσότερο η κακή χρήση των κομμάτων.
Αυτό φαίνεται, μεταφορικά, από το εξής «νόστιμο» γεγονός, που συνέβη τα χρόνια του Διχασμού. Τότε, στον Εθνικό Διχασμό, 1915-16, όταν ανέβαιναν στην εξουσία οι Βενιζελικοί, έστελναν τους Βασιλικούς στην πλατεία Κλαθμώνος και όταν έρχονταν οι Βασιλικοί έστελναν τους Βενιζελικούς.
Την περίοδο αυτή, στην Κρήτη, ένας επιθεωρητής δημοτικής εκπαίδευσης ανέβαινε, μ΄ένα μουλάρι, σ΄ένα ορεινό και δύσβατο χωριό, για να επιθεωρήσει τον εκεί δάσκαλο. Στο δρόμο που πήγαινε συναντά έναν αγωγιάτη και τον ρωτά:
-Δε μου λές πατριώτη ο δάσκαλος τι είναι; Βενιζελικός ή Βασιλικός;
-Βενιζελικός, απαντά ο αγωγιάτης.
-Α, το γαϊδούρι… σχολίασε ο επιθεωρητής
Ο αγωγιάτης όμως ήταν Βενιζελικός και φίλος του δασκάλου και έτρεξε να πει στον δάσκαλο την στιχομυθία, « Το και το δάσκαλε. Σε είπε γαϊδούρι».
Την επόμενη μέρα μπαίνει ο επιθεωρητής στην τάξη και ρωτά τον δάσκαλο πιο είναι το μάθημα της ημέρας. «Τα σημεία στίξεως» απαντά ο δάσκαλος.
Ας δούμε, λοιπόν, τι ξέρουν τα παιδιά, λέει ο επιθεωρητής.
Ο δάσκαλος σήκωσε ένα μαθητή, τον Μανωλιό, στον πίνακα και του είπε να γράψει την φράση:
“Ο επιθεωρητής είπε, (κόμμα) ο δάσκαλος είναι γαϊδούρι (τελεία).”
Αφού, έκπληκτος ο μαθητής το έγραψε, τον ρωτά ο δάσκαλος:
-Ποιος είναι παιδί μου, γαϊδούρι;
-Ο δάσκαλος, ψέλλισε κατακόκκινος ο μαθητής.
-Και ποιος το είπε; ρωτά ο δάσκαλος
– Ο επιθεωρητής κύριε απαντά ο μαθητής
Ωραία, είπε ο δάσκαλος, σβήσε τώρα το κόμμα και βαλ΄ το αλλιώς.
Ο επιθεωρητής, (κόμμα) είπε ο δάσκαλος, (κόμμα) είναι γαϊδούρι (τελεία). Μόλις το έγραψε ο μαθητής τον ρωτά ο δάσκαλος:
-Ποιος είναι τώρα παιδί μου, το γαϊδούρι;
-Ο επιθεωρητής, απαντά δειλά ο μαθητής.
-Και ποιος το είπε ρωτά ο δάσκαλος
-Ο δάσκαλος απαντά ο μαθητής.
Οπότε στρέφεται ο δάσκαλος στην τάξη και λέει:
“Είδατε παιδιά τι κάνουν τα κόμματα; πότε βγάζουν γάιδαρο τον επιθεωρητή και πότε τον δάσκαλο”.
Γι΄ αυτό γέμισε και η Βουλή κόμματα με «γομάρια», όπως πριν λίγο καιρό ακούστηκε από το «σεπτό» βήμα της (που δεν τους ενδιαφέρει τίποτε άλλο παρά μόνο ο εαυτός τους).
Σας χαιρετώ Ο Αναρχικός Μικρός Πρίγκιπας 
N.T