Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Γιώργος Τσόγκας : Ομιλία στη Βουλή για τις ποινικές δικογραφίες που αφορούν στον πρώην Υπουργό Εθ. Αμυνας Ιωάν. Παπαντωνίου

- Advertisement -

Ομιλία του Γ. Τσόγκα στην Ολομέλεια της Βουλής την 28/3/2017 επί της προτάσεως των Κοινοβουλευτικών Ομάδων ΣΥ.ΡΙΖ.Α και ΑΝ.ΕΛ για σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που θα διενεργήσει προκαταρκτική εξέταση σχετικά με τις συναφείς μεταξύ τους ποινικές δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή και αφορούν στον πρώην Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Ιωάννη Παπαντωνίου,..
σχετικά με την ενδεχόμενη τέλεση των αδικημάτων της απιστίας στρεφόμενης κατά του Δημοσίου και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, στο πλαίσιο σύναψης συμβάσεων εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Κύριοι Υπουργοί, κύριοι Βουλευτές,

συζητάμε σήμερα την κοινή πρόταση των Κοινοβουλευτικών Ομάδων ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, που αφορά τα εξοπλιστικά προγράμματα κυρίως της περιόδου 2001-2004, υλοποιώντας έτσι ένα υπεσχημένο από τον ΣΥΡΙΖΑ προς την κοινωνία πολιτικό καθήκον.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συνύπαρξη της πολιτικής με την ηθική έχει θεωρηθεί και εξακολουθεί ίσως να θεωρείται από πολλούς ουτοπική. Όμως, μιλώντας πολιτικά, σε κάθε ιστορική περίοδο πάντα υπήρχε ένα σύστημα αξιών και κανόνων που καθόριζε τη συμπεριφορά των πολιτικών υποκειμένων και δρούσε εν είδει ενός άτυπου δικαιοπρακτικού θεμελίου εγγυητικά προς τις εφαρμοστέες πολιτικές πρακτικές και τις αποφάσεις της πολιτείας, η παράβλεψη του οποίου πάντοτε συνεπαγόταν την ενεργοποίηση των δικαιικών αντανακλαστικών της και ακολουθούσε λυτρωτικά η Νέμεσις, οπότε ισορροπούσε η κατάσταση.

Αυτόν τον γρίφο καλείται να επιλύσει η σύσταση της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής με σκοπό τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, εάν δηλαδή πράγματι ανετράπη το δικαιοπρακτικό θεμέλιο στην περίπτωση του πρώην Υπουργού κ. Ιωάννη Παπαντωνίου, ώστε να διαγνωστεί η τυχόν δόλια προαίρεσή του και -ει δυνατόν- η ύπαρξη, αλλά και ο τυχόν βαθμός του δόλου του για τα αδικήματα που περιγράφονται στις έξι δικογραφίες που διαβιβάστηκαν στη Βουλή, στον οποίο αποδίδονται με τα σχετικά βουλεύματα πράξεις απιστίας και συνακόλουθα μεγάλης οικονομικής ζημίας στο Δημόσιο.

Έτσι, θα χυθεί άπλετο φως σε σκοτεινά μονοπάτια της νεώτερης πολιτικής ιστορίας μας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 86 του Συντάγματος, δίωξη, ανάκριση, προανάκριση, ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού, δηλαδή όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της κυβέρνησης ή Υφυπουργοί, για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής, κατά την παράγραφο 3, ενώ στην παράγραφο 3 εδάφιο 2 η Βουλή μπορεί να ασκήσει την αρμοδιότητά της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος.

Με τον τρόπο αυτό, το ισχύον Σύνταγμα της χώρας μας και ο ν. 3126/2003, ο γνωστός νόμος περί ευθύνης Υπουργών, επιφυλάσσουν την ειδική μεταχείριση στην κατηγορία των πολιτών αυτών, ουσιαστικά, όμως, καθιερώνουν μια ιδιότυπη αρνησικυρία, αφού η βραχύτατη προθεσμία που επιτάσσει ο νόμος για την άσκηση δίωξης κατά κανόνα οδηγεί στην παραγραφή των αδικημάτων, ενώ αποδείχθηκε ότι υπήρξαν περιπτώσεις –και μάλιστα πρόσφατα- που επισπεύσθηκε σκοπίμως η διάλυση της Βουλής, ώστε να επέλθει η παραγραφή ορισμένων αδικημάτων.

Όμως, με την προ των πυλών ευρισκόμενη συνταγματική αναθεώρηση η αντινομία αυτή θα εκλείψει και αναμένεται η κατάργηση της ειδικής μεταχείρισης των πολιτικών  αυτών προσώπων.
Υπό το πρίσμα αυτό καθίσταται αναγκαία η διερεύνηση των προγραμμάτων και των αντίστοιχων συμφωνιών που αφορούσαν την προμήθεια εξοπλιστικών συστημάτων την περίοδο που ο κ. Παπαντωνίου διετέλεσε Υπουργός Άμυνας και να δοθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις και διασαφήσεις σχετικά με τις τεθείσες στην κρίση μας έξι δικογραφίες, σύμφωνα με τις οποίες υπάρχουν ενδείξεις ότι ο πρώην Υπουργός τέλεσε το αδίκημα της απιστίας, σχετική  με την υπηρεσία κατά το χρονικό διάστημα 2001-2004, ενώ σε μια εξ αυτών υπάρχουν ενδείξεις τέλεσης του αδικήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση, με φερόμενο τον χρόνο τέλεσης από το 1999 και μετά, δοθέντος ότι ήδη έχουν εκδοθεί σε βάρος του τρεις καταδικαστικές αποφάσεις, μια αμετάκλητη, μια τελεσίδικη, μια οριστική για ανακριβή στοιχεία του «πόθεν έσχες» και τιμωρία του με ποινή τεσσάρων ετών και του ιδίου και της συζύγου, πλέον του γεγονότος ότι στην περίφημη Λίστα «Λαγκάρντ» αναφέρεται ποσό 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ στο όνομα της συζύγου του.

Ειδικότερα για τις κρινόμενες δικογραφίες η πρότασή μας αφορά τα εξής: Την προμήθεια εκατόν εβδομήντα αρμάτων μάχης τύπου Leopard ύστερα από συμφωνία του Υπουργείου Άμυνας με συμφωνηθέν τίμημα 1,659 δισεκατομμυρίων ευρώ, την ενεργοποίηση συμφωνίας για την αγορά δώδεκα ελικοπτέρων Apache, τη σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό φρεγατών τύπου S συνολικής αξίας 381 περίπου εκατομμυρίων ευρώ, τη σύμβαση αξίας 72 περίπου εκατομμυρίων ευρώ του ελληνικού Δημοσίου με την εταιρεία SONAK AE και τέλος, την υπόθεση είκοσι μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου NH90 με τίμημα περίπου 657 περίπου εκατομμύρια, η οποία φέρεται πως ουδέποτε εκτελέστηκε, όπως αυτές, οι υπόλοιπες δηλαδή,  που εξειδικεύονται με τη συγκεκριμένη πρότασή μας.

Έτσι, σύμφωνα με τις δικογραφίες που προσκομίστηκαν στη Βουλή και με αυτές τις αποδιδόμενες πράξεις προήλθε σημαντική οικονομική ζημία σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου πολλών εκατοντάδων ευρώ. Ο δε κ. Παπαντωνίου φαίνεται να έχει συμμετοχή σε αριθμό αξιόποινων πράξεων ιδίας απιστίας κατά του Δημοσίου και πιθανόν νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα.

Εξάλλου στην έρευνα τέλεσης εγκλήματος νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα, όταν υπάρχουν ενδείξεις περί παραγωγής περιουσιακού οφέλους εξαιτίας της πράξης του βασικού εγκλήματος –εν προκειμένω της απιστίας-, η επέκταση και η υιοθέτηση για έρευνα περί νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα είναι μονόδρομος και ανεξάρτητη από την ποινική διάσταση αυτής,  αρκεί, δηλαδή, η διάπραξη της απιστίας και μόνον.

Άλλωστε, σύμφωνα και με άρθρο 3 παρ. 1 του Ν. 3424/2005 … η ποινική ευθύνη γιά το βασικό έγκλημα, (εν προκειμένω της απιστίας)…, δεν αποκλείει την τιμωρία του υπαιτίου και για  πράξεις της νομιμοποίησης εσόδων,   δηλ. ενδεικτικά ,τη μετατροπή ή τη μεταβίβαση , τή διακίνηση ή χρήση τήν κατοχή περιουσίας, η την διακίνησή της στο χρηματοπιστωτικό σύστημα κλπ. εν γνώσει ότι προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες πού προέκυψαν από τη διάταξη πού ρυθμίζει το βασικό έγκλημα.

Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, λέω το εξής: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, επειδή με βάση τα παραπάνω στοιχεία των δικογραφιών που διαβιβάστηκαν στη Βουλή προκύπτουν ενδείξεις τέλεσης τόσο του αδικήματος της απιστίας, σχετική με την υπηρεσία, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή όχι του αξιοποίνου, και εκείνου της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομη δραστηριότητα, που συνιστούν διαρκή εγκλήματα κατά την έννοια του νόμου και άρα μη επιδεχόμενα παραγραφής πριν από τη λήξη της διάρκειάς τους, σας καλώ να υπερψηφίσετε την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ.

Είναι όχι μόνο αναγκαία, αλλά και επιβεβλημένη η σύσταση της προτεινόμενης ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για το ενδεχόμενο να τελέστηκαν από τον πρώην Υπουργό τα αδικήματα που αναφέρθηκαν και περιλαμβάνεται στα έγγραφα των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, κάνοντας έτσι πράξη τη δέσμευσή μας για τον χειρισμό πράξεων διαφθοράς με δικαιοσύνη και διαφάνεια για την απόδοση των ευθυνών όσων πράγματι ευθύνονται

- Advertisement -

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog