Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024

Κορινθιακός: Άμεσα μέτρα ζητά το ΓΕΩΤΕΕ

- Advertisement -

Άμεσα μέτρα για τον έλεγχο της εξάπλωσης μεδουσών (τσούχτρες) στον Κορινθιακό κόλπο ζητά με επιστολή του το Παράρτημα του ΓΕΩΤΕΕ…

Συγκεκριμένα η επιστολή έχει ως εξής:

“Με αφορμή ερωτήματα που υποβάλλονται στο Παράρτημα του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σχετικά με την ανησυχητική αύξηση του πληθυσμού μεδουσών στον Κορινθιακό κόλπο πρέπει να γίνουν οι παρακάτω επισημάνσεις:

Από το καλοκαίρι του 2016 στην περιοχή του Λουτρακίου αλλά και σε πολλές βόρειες παραλίες του Κορινθιακού κόλπου (Βοιωτία), υπήρξε έντονο το φαινόμενο της εμφάνισης μεδουσών και πιο συγκεκριμένα του είδους Pelagia noctiluca – της μόνης μέδουσας που ταυτόχρονα είναι και τσούχτρα και μπορεί να εμφανιστεί και σε πολύ μικρή απόσταση από την ακτή. Παρά τις καταγγελίες των κατοίκων δεν δόθηκε η απαραίτητη σημασία, έγιναν μάλιστα αναφορές σε περιοδικότητα του φαινομένου που εμφανίζεται κάθε δέκα περίπου χρόνια και έχει κύκλο 1-2 έτη, οπότε το πρόβλημα, για κάποιους, θα λυνόταν από μόνο του.

Δυστυχώς το πρόβλημα όχι μόνο δεν έχει λυθεί αλλά φέτος το φαινόμενο επεκτάθηκε σε μεγάλο μέρος των νότιων ακτών του Κορινθιακού, φθάνοντας μέχρι και στα προάστια των Πατρών, στα σύνορα με τον Πατραϊκό κόλπο, με ό,τι περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες δημιουργούνται.

Για τον λόγο αυτό το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ως επιστημονικός φορέας της Πολιτείας, κρίνει ότι πρέπει να συνεισφέρει στο δημόσιο διάλογο για την εξεύρεση λύσης.

Η αύξηση του πληθυσμού μεδουσών οφείλεται, όπως έχει ήδη γίνει γνωστό

Στην υπεραλίευση και
Στην συνεχιζόμενη μόλυνση του Κορινθιακού! Όσον αφορά στην μόλυνση, είναι γνωστό ότι οι παράγοντες που την δημιουργούν λειτουργούν με πολύ  εντονότερους ρυθμούς αφού πρόκειται για κλειστό κόλπο. Βασικοί ρυπαντές είναι, είτε οι αποχετεύσεις που καταλήγουν ανεξέλεγκτα σε αυτόν (η χωρίς σχεδιασμό δόμηση όλων των παραλίων με έλλειψη βιολογικών καθαρισμών ή με βιολογικούς ελλιπούς δυναμικότητας), είτε γιατί «χρησιμεύει» σαν λεκάνη απορροής λιπασμάτων που καταλήγουν σε αυτόν μέσω των πολυάριθμων ποταμών και ρεμάτων, είτε τέλος λόγω της συγκέντρωσης βιομηχανικών δραστηριοτήτων σε διάφορα σημεία των βόρειων και νότιων ακτών που μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον είχαν ανεπαρκείς περιβαλλοντικούς όρους ως προς την διαχείριση των διαφόρων ρευμάτων αποβλήτων τους. Τα παραπάνω προφανώς έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα του βυθού  του Κορινθιακού με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει κάτι τέτοιο για την μακροπρόθεσμη οικολογική ισορροπία.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της υπεραλίευσης, για το πρόβλημα αυτό ευθύνονται εξίσου η Πολιτεία και οι αλιείς, επαγγελματίες και ερασιτέχνες ο καθένας με το δικό του μερίδιο ευθύνης. Οι επαγγελματίες αλιείς στη συντριπτική πλειοψηφία τους τηρούν τους κανόνες αλιείας που επιβάλλει η Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚΑλΠ), θα πρέπει όμως να υπάρχει μεγαλύτερη εκ μέρους τους ευαισθησία στην προστασία των δελφινιών και χελωνών παρά το γεγονός ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τους καταστρέφουν τα δίχτυα. Τα παραπάνω κητώδη και χελώνες έχουν στο διαιτολόγιό τους τις μέδουσες και μείωση του πληθυσμού τους έχει σαν αποτέλεσμα να αυξάνεται υπέρογκα ο αριθμός των τελευταίων αφού διαταράσσεται η τροφική αλυσίδα.

Όσον αφορά στους ερασιτέχνες αλιείς αφενός υπάρχει μεγάλος αριθμός, αφετέρου ελάχιστοι από αυτούς γνωρίζουν τους κανόνες αλιείας αφού δεν υπάρχει νομοθετική πρόνοια για στοιχειώδη ενημέρωση-εκπαίδευση αυτών. Τα τονοειδή και γενικά τα μεγάλα ψάρια που αποτελούν κυρίως στόχο των ερασιτεχνών αλιέων τρέφονται με μέδουσες. Όταν ο πληθυσμός τους μειώνεται, επόμενο είναι να αυξάνεται ο αριθμός των μεδουσών και μάλιστα εκθετικά. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στους ψαροντουφεκάδες και σε καταγγελίες που υπάρχουν ότι πολλοί ζουν «επαγγελματικά» από την αλιεία, αφού ψαρεύουν μεγάλα ψάρια που αποτελούν εξαιρετικό έδεσμα για τις ψαροταβέρνες που «συνεργάζονται». Οι δε κατά τόπους Λιμενικές Αρχές καταβάλλουν προσπάθειες για τον έλεγχο του άναρχου τοπίου αλλά δεν διαθέτουν επαρκή αριθμό σκαφών και  προσωπικού.

Όσον αφορά στις λύσεις, στο στάδιο που βρισκόμαστε, δυστυχώς μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η ανάπτυξη διχτύων κατά μήκος των παραλιών που πλήττονται είναι ένα μέτρο που στο παρελθόν είχε αποδώσει σε κάποια σημεία, αλλά ρόλο παίζει και η φορά του ανέμου αφού οι μέδουσες μετακινούνται με τον άνεμο! Ο εμπλουτισμός του Κορινθιακού με χελώνες και δελφίνια είναι επίσης μια λύση αλλά χρειάζεται χρόνο για να παράξει αποτελέσματα και φυσικά πρέπει να γίνει χωρίς να διαταραχτεί περαιτέρω η οικολογική ισορροπία.

Για τους παραπάνω λόγους και προκειμένου να καταστεί δυνατή η γρηγορότερη λύση του προβλήματος, κατά την άποψη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. θα πρέπει να εξεταστεί η κήρυξη σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης του Κορινθιακού με πιθανότητα εξολοκλήρου απαγόρευσης της αλιείας σε αυτόν, τουλάχιστον για ένα χρόνο. Επίσης, πρέπει να ληφθούν νομοθετικά μέτρα για την εκπαίδευση των αλιέων (επαγγελματιών αλλά και ερασιτεχνών) αλλά και στελέχωση των λιμενικών αρχών ώστε να μπορούν αν προβαίνουν σε ουσιαστικούς ελέγχους. Μόνο με την λήψη παρόμοιων μέτρων μπορούμε όλοι να βγούμε ωφελημένοι”.

- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Οι επαγγελματίες αλιείς στη συντριπτική πλειοψηφία τους τηρούν τους κανόνες αλιείας που επιβάλλει η Κοινή Αλιευτική Πολιτική
    .
    .
    kai to pio asteio…

    Όσον αφορά στους ερασιτέχνες αλιείς αφενός υπάρχει μεγάλος αριθμός, αφετέρου ελάχιστοι από αυτούς γνωρίζουν τους κανόνες αλιείας αφού δεν υπάρχει νομοθετική πρόνοια για στοιχειώδη ενημέρωση-εκπαίδευση αυτών.

    oti diladi ftaine oi erasitexnes kai oi epagelmaties einai nomimoi kai swstoi..
    ti allo tha diavasw thee mou..
    polla ta xalia mas..

  2. Το Λιμεναρχείο τους ξέρει – υποψιάζεται ποιοι είναι οι πραγματικά επαγγελματίες δηλ. ζουν από αυτό το επάγγελμα….
    Αν δεν τους ξέρει ας ανοίξουν το βιβλίο τους όπου γράφει τους επαγγελματίες ψαράδες στον Λουτράκι-Κορινθιακό…
    Θα βρουν πολλές γυναίκες τουλάχιστον όπου δηλώνουν επαγγελματίες ψαράδες…
    Εγώ δεν έχω δει ποτέ μου γυναίκα επαγγελματία ψαρά….!!
    (και κοιτώ χρόνια πολλά τον κορινθιακό..)
    Δηλαδή να παίρνουν τιμόνι και να ρίχνουν δίχτυα…..
    Βέβαια τώρα με την δημοσιότητα προσέχουν πολύ ……
    Τέλος εγώ κε Λιμενάρχη θα τους έπιανα σε είκοσι μέρες,
    τους ψευτόεπαγγελματίες ψαράδες…..
    Διότι συσσωρευτικά θα βλέπατε πόσους τόνους ψάρια πιάνουν αυτοί-και μόνον-αυτοί τον χρόνο…!!
    Έτσι επειδή τώρα τελευταία ξυπνήσαμε, και μιλάμε για υπέρ αλιεύσεις του κορ. Κόλπου……
    Σας λέω… να από εδώ πάει ο λαγός … εσείς τι κάνετε…??

  3. Επειδή μερικοί νομίζουν οτι με την δήθεν επιστημονική τους επάρκεια μπορούν να λένε ότι θέλουν και να γίνονται αφορμές για να στηθούν παραμάγαζα εγω ερωτώ με βάση τους Ευρωπαϊκούς Νόμους:
    " Άρθρο 17
    Ερασιτεχνική αλιεία
    1. Απαγορεύεται για σκοπούς ερασιτεχνικής αλιείας η χρήση συρόμενων διχτυών, κυκλωτικών
    διχτυών, γρι-γρι, δραγών σκάφους, μηχανοκίνητων δραγών, απλαδιών διχτυών, μανωμένων
    διχτυών και συνδυασμού διχτυών βυθού. Απαγορεύεται επίσης στην ερασιτεχνική αλιεία η χρήση
    παραγαδιών για άκρως μεταναστευτικά είδη.
    L 409/46 EL Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 30.12.2006
    2. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε η ερασιτεχνική αλιείας να διεξάγεται κατά τρόπο που να
    συμβιβάζεται προς τους στόχους και τους κανόνες του παρόντος κανονισμού.
    3. Τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε τα αλιεύματα θαλάσσιων οργανισμών που προέρχονται από
    ερασιτεχνική αλιεία να μη διατίθενται στην αγορά. Ωστόσο, κατ' εξαίρεση, είναι δυνατόν να
    επιτρέπεται η εμπορία ειδών που αλιεύονται σε αθλητικές εκδηλώσεις υπό τον όρο ότι το κέρδος
    από την πώλησή τους διατίθεται για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
    4. Τα κράτη μέλη λαμβάνουν μέτρα τόσο για την καταγραφή όσο και για τη διασφάλιση της
    χωριστής συλλογής δεδομένων για αλιεύματα που αλιεύονται στο πλαίσιο της ερασιτεχνικής
    αλιείας όσον αφορά άκρως μεταναστευτικά είδη τα οποία περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι του
    κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 973/20011 και τα οποία απαντούν στη Μεσόγειο.
    5. Τα κράτη μέλη λαμβάνουν μέτρα για τη ρύθμιση της υποβρύχιας αλιείας με ψαροντούφεκο,
    ιδίως προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις που ορίζονται στο άρθρο 8, παράγρ. 4.
    6. Τα κράτη μέλη ενημερώνουν την Επιτροπή σχετικά με όλα τα μέτρα που λαμβάνουν
    σύμφωνα με το παρόν άρθρο.

    Τι έχετε κάνει ρε γελοίοι για τα παραπάνω; Τι καταγραφές έχετε κάνει και με ποιους φορείς έχετε προστατεύσει και έχετε εφαρμόσει του νόμους;
    Και θα πάτε, να ορίσετε ζώνες και χρήσεις.
    Να πάτε να πιάσετε τους παράνομους και να δώσετε το μήνυμα σε όλους ότι στο Κορινθιακό, τέλος η παρανομία.

    Ο μόνος που έχει φιλότιμο και τρέχει είναι ο Νίκος, απο το Λιμαναρχείο της Κορίνθου αλλά είναι μόνος του!!!

    Τα έχετε διαλύσει όλα Κύριοι. Δεν είστε ικανοί για τίποτα. Και το Κράτος έχει συνέχεια.
    Και πάτε με τέτοιες μελέτες να ρουφήξετε λεφτά απο την ΕΕ.

    Δε μπορεί κανείς να μου στερήσει το συνταγματικό μου δικαίωμα να ψαρεύω. Δεν κρύβω τίποτα. Όποιος θέλει ας έρθει να με ελέγχει ΝΑ ΔΕΙ ΕΆΝ ΠΑΡΑΝΟΜΏ ΣΤΗΝ ΘΆΛΑΣΣΑ.
    Αλλά για λίγους, να στερείς στους υπόλοιπους με δήθεν οικολογική ευαισθησία να ποινικοποιήσεις την Ερασιτεχνική Αλιεία δε το καταλαβαίνω.

  4. Επειδή μονίζουν οτι μερικοί θα πάρουν την κορωνίδα της δόξας… η Ελλάδα είναι ουραγός στις εξελίξεις και τρέχει.

    διαβάστε για να ενημερωθείτε γατάκια

    Αρθρο 19 ΕΚ 1967/2006…….. Σχέδια διαχείρισης για ορισμένους τύπους αλιείας σε χωρικά ύδατα
    1. Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2007, τα κράτη μέλη θεσπίζουν σχέδια διαχείρισης για την αλιεία
    που διεξάγεται με δίχτυα τράτας, γρίπους που σύρονται από σκάφη, πεζότρατες, κυκλωτικά δίχτυα
    και δράγες εντός των χωρικών τους υδάτων. Στα εν λόγω σχέδια διαχείρισης εφαρμόζεται το άρθρο
    6 παράγραφοι 2, 3 και 4 πρώτο εδάφιο του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2371/2002.
    1 ΕΕ L 171, 6.7.1994, σ. 7.
    30.12.2006 EL Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L 409/49
    2. Στη συνέχεια, τα κράτη μέλη μπορούν να καταρτίζουν άλλα σχέδια διαχείρισης βάσει νέων
    σχετικών επιστημονικών πληροφοριών.
    3. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν επαρκή επιστημονική παρακολούθηση των σχεδίων
    διαχείρισης. Συγκεκριμένα, ορισμένα μέτρα διαχείρισης για τύπους αλιείας στο πλαίσιο των οποίων
    αλιεύονται βραχύβια είδη αναθεωρούνται κάθε έτος προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη οι
    αλλαγές που σημειώνονται ενδεχομένως στην είσοδο νέων ψαριών στο απόθεμα.
    4. Τα σχέδια διαχείρισης μπορούν να περιλαμβάνουν μέτρα τα οποία υπερβαίνουν τις διατάξεις
    του παρόντος κανονισμού για το σκοπό:
    (α) της αύξησης της επιλεκτικότητας των αλιευτικών εργαλείων,
    (β) της μείωσης των απορρίψεων,
    (γ) του περιορισμού της αλιευτικής προσπάθειας.
    5. Τα μέτρα που προβλέπονται στα σχέδια διαχείρισης πρέπει να είναι αναλογικά ως προς τους
    σκοπούς, τους στόχους και το αναμενόμενο χρονικό πλαίσιο, και πρέπει να έχουν σχέση με:
    (α) την κατάσταση διατήρησης του ή των αποθεμάτων,
    (β) τα βιολογικά χαρακτηριστικά του ή των αποθεμάτων,
    (γ) τα χαρακτηριστικά των τύπων αλιείας στο πλαίσιο των οποίων αλιεύονται τα αποθέματα,
    (δ) την οικονομική επίπτωση των μέτρων στους σχετικούς τύπους αλιείας.
    L 409/50 EL Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 30.12.2006
    6. Τα σχέδια διαχείρισης προβλέπουν την έκδοση ειδικών αδειών αλιείας σύμφωνα με τον
    κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1627/94.
    Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 1 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ.
    1627/94, είναι δυνατό να απαιτείται από σκάφη ολικού μήκους μικρότερου των 10 m να διαθέτουν
    ειδική άδεια αλιείας.
    7. Τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 σχέδια διαχείρισης κοινοποιούνται στην Επιτροπή
    μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2007 προκειμένου η Επιτροπή να διατυπώσει τις παρατηρήσεις της πριν
    τη θέσπιση του σχεδίου. Τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 σχέδια διαχείρισης κοινοποιούνται
    στην Επιτροπή 6 μήνες πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης ισχύος. Η Επιτροπή
    κοινοποιεί τα σχέδια στα άλλα κράτη μέλη.
    8. Εάν ένα σχέδιο διαχείρισης είναι πιθανό να επηρεάζει τα σκάφη άλλου κράτους μέλους,
    θεσπίζεται μόνο μετά από διαβούλευση της Επιτροπής, του κράτους μέλους και του αρμόδιου
    Περιφερειακού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου με τη διαδικασία του άρθρου 8 παράγραφοι 3 έως 6 του
    κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2371/2002.
    9. Εάν βάσει της κοινοποίησης που αναφέρεται στην παράγραφο 7 ή νέων επιστημονικών
    συμβουλών, η Επιτροπή κρίνει ότι ένα σχέδιο διαχείρισης που θεσπίστηκε είτε δυνάμει της
    παραγράφου 1 είτε δυνάμει της παραγράφου 2 δεν επαρκεί για να διασφαλίσει υψηλό επίπεδο
    προστασίας των πόρων και του περιβάλλοντος, μπορεί, αφού διαβουλευθεί με το κράτος μέλος, να
    του ζητήσει να τροποποιήσει το σχέδιο ή μπορεί να προτείνει στο Συμβούλιο κατάλληλα μέτρα για
    την προστασία των πόρων και του περιβάλλοντος.

  5. Βρε κε Παναγιώτη μας φλόμωσες με τους νόμους, όπου αλίευσες από το google…!!
    Δεν μπορείς με δυο δικά σου λόγια –και λίγα ,
    να μας πεις τι θέλεις να μας πεις…??
    Ειλικρινά με κούρασες με αυτά τα δύο σου κατεβατά…!!!
    Τον απλό αναγνώστη νομίζεις ότι τον αφορούν όλα αυτά..??
    Μίλα απλά για να αγαπιόμαστε…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε ακόμα

Σχετικά άρθρα

loutrakiblog