Oι εταίροι του έργου από 12 χώρες συνεργάζονται με στόχο τη βελτίωση των Σχεδίων Βιώσιμης Ηλεκτροκινητικότητας (ΣΒΗ/ SEMPs) και τη δημιουργία ενός «Διαπεριφερειακού Δικτύου Ηλεκτροκινητικότητας» σε όλη την περιοχή της Μεσογείου, με προϋπολογισμό ύψους 5,74 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα Εδαφικής Διασυνοριακής Συνεργασίας Interreg-MED.

Το έργο θα σχεδιάσει, θα δοκιμάσει και παράλληλα θα βελτιώσει τα «Σχέδια Βιώσιμης Ηλεκτροκινητικότητας» σύμφωνα με τα κοινά πρότυπα & τις πολιτικές χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, προκειμένου να δημιουργήσει ένα «Διαπεριφερειακό Δίκτυο Ηλεκτροκινητικότητας» το οποίο θα διασχίζει τις πόλεις των διακρατικών περιοχών της περιοχής του προγράμματος Interreg-MED.

Η κοινοπραξία συντονίζεται από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και αποτελείται από 16 εταίρους από 12 διαφορετικές χώρες της Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων των Τοπικών Αρχών, των Τομεακών Υπηρεσιών και των Υπηρεσιών Υποδομών Μεταφορών / Υπηρεσιών Μεταφορών. Το έργο EnerNETMob θα αποτελέσει τη βάση για τη βελτίωση των Σχεδίων Βιώσιμης Ηλεκτροκινητικότητας.

Κοινοπραξία

Το έργο EnerNETMob (Μεσογειακά διαπεριφερειακά δίκτυα ηλεκτροκινητικότητας για τα συστήματα διατροπικών & υπεραστικών μεταφορών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα) προσεγγίζει και ενσωματώνει εθνικές και περιφερειακές πολιτικές για τις μεταφορές χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω της διασύνδεσης των συστημάτων ηλεκτροκινητικότητας σε διαπεριφερειακό και υπεραστικό επίπεδο.

Διακρατική συνεργασία

Η διακρατική συνεργασία είναι απαραίτητη για την ενσωμάτωση διαφορετικών εθνικών / περιφερειακών / τοπικών πολιτικών και τη συγχώνευση των στρατηγικών που αφορούν στην μεταφορά με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, προκειμένου να διαδοθούν και να μεταφερθούν τα αποτελέσματα του έργου.

Το έργο καλύπτει 12 κράτη και οι εταίροι συνεργάζονται για τη μεταφορά και την κεφαλαιοποίηση των αποτελεσμάτων των πολιτικών και των σχεδίων. Επίσης, οι εταίροι θα υλοποιήσουν πιλοτικές δράσεις προκειμένου να δοκιμάσουν αλλά και να διαδώσουν τα πρώτα αποτελέσματα που αφορούν στα ολοκληρωμένα τοπικά δίκτυα υποδομής τα οποία θα συνδέουν διακρατικές περιφέρειες και αστικές περιοχές.

Κρίσιμα σημεία

Το έργο αντιμετωπίζει δύο κύριες προκλήσεις:

– Η ΕΕ μέχρι σήμερα δεν έχει ενσωματώσει τα “Μικρά Δίκτυα Υποδομής” για να επιτρέψει τις μετακινήσεις με τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) λόγω έλλειψης υποδομών φόρτισης και κοινών προτύπων.

– Στις περιοχές της Μεσογείου, πολλές μικρές πόλεις πρέπει να αναπτύξουν διαφορετικές πολιτικές βιώσιμης κινητικότητας, λόγω των συχνότερων μετακινήσεων σε αστικές περιοχές με μεγαλύτερες αποστάσεις.

Στο πλαίσιο του έργου, οι λύσεις των SEMP και των ηλεκτρικών μεταφορών θα μοιραστούν και θα υιοθετηθούν από εθνικές και περιφερειακές πολιτικές κινητικότητας για υπεραστικές μεταφορές χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

EnerNETMob εν δράση!

Με βάση τις υπάρχουσες Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνολογίες, το έργο είναι έτοιμο να ξεκινήσει τις πιλοτικές δράσεις προκειμένου να δοκιμάσει τη λειτουργικότητα, τα οφέλη και την δυνατότητα αναπαραγωγής των παράλληλων «Δίκτυα Υποδομής Μικρής Κλίμακας» και τους δεσμούς τους με τα κοινά πρωτόκολλα και πρότυπα ΤΠΕ.

Οι εταίροι του έργου θα δοκιμάσουν τα τοπικά “δίκτυα υποδομής μικρής κλίμακας” που προγραμματίζονται στη φάση της μελέτης. Στην πραγματικότητα, όλοι οι εταίροι μαζί θα υλοποιήσουν πιλοτικές δράσεις με επενδύσεις μικρής κλίμακας για να δοκιμάσουν αλλά και να διαδώσουν τα πρώτα αποτελέσματα που αφορούν στα ολοκληρωμένα τοπικά δίκτυα υποδομής τα οποία θα συνδέουν διακρατικές περιφέρειες και αστικές περιοχές.

Η δράση θα αντιμετωπίσει τρεις κύριες θεματικές προκλήσεις για την ηλεκτροκινητικότητα: διατροπικές θαλάσσιες-οδικές μεταφορές, ανταλλαγή κινητικότητας και εφοδιαστική αλυσίδα πόλεων.

1η ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ: Σύνδεση νησιών και αστικών περιοχών: Δείτε πως θα γίνει:

Τα νησιά και οι απομακρυσμένες αστικές περιοχές δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά! Οι εταίροι που είναι υπεύθυνοι για την συγκεκριμένη πιλοτική δράση, εργάζονται για την υλοποίηση των διατροπικών δικτύων ηλεκτροκινητικότητας θαλάσσης – ξηράς.

Στον πυρήνα αυτού του έργου υπάρχει ο συνδυασμός διαφόρων μέσων μεταφοράς, με ιδιαίτερη έμφαση στις θαλάσσιες-οδικές μεταφορές. Ο κύριος στόχος είναι να βελτιωθεί η απόσταση σε μίλια των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία.

Για το λόγο αυτό, στις περιοχές της Αλβανίας, της Ελλάδας, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας και της Μάλτας εγκαθίστανται σταθμοί φόρτισης σε διάφορα σημεία, καθώς και ηλεκτρικά οχήματα, προκειμένου να υλοποιηθεί η διασυνοριακή διασύνδεση μεταξύ μικρών δικτύων υποδομής.

2η ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ: Μοιραστείτε την ηλεκτροκινητικότητα: Εμπρός βιωσιμότητα

Τα συστήματα διαμοιρασμού αυτοκινήτων ή ηλεκτρικών ποδηλάτων των μεγαλύτερων αστικών περιοχών της Ε.Ε. χρησιμοποιήθηκαν ως πρότυπο προκειμένου να συνδυαστούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τα συστήματα ανταλλαγής ηλεκτροκινητικότητας.

Η πιλοτική δράση πρόκειται να υλοποιηθεί σε αρκετές περιοχές MED όπως η Κύπρος, η Ελλάδα (Κόρινθος και Αργολίδα), η Ιταλία (Ragusa), η Σλοβενία (Goriška) και η Ισπανία (Βαρκελώνη).

Οι υπεύθυνοι εταίροι έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν τοπικά δίκτυα υποδομής μικρής κλίμακας, έτσι ώστε να αξιολογούν τα συστήματα ανταλλαγής ηλεκτροκινητικότητας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην κοινή χρήση ηλεκτρονικών αυτοκινήτων και ηλεκτρονικών ποδηλάτων.

Επιπλέον, οι εταίροι θα δοκιμάσουν τα συστήματα κοινής χρήσης ποδηλάτων με ηλεκτρικά ποδήλατα ειδικά σχεδιασμένα για άτομα με ειδικές ανάγκες.

Ο απώτερος στόχος είναι η διαχείριση της αιχμής της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για ηλεκτροκινητικότητα και η δημιουργία μιας διασυνοριακής διασύνδεσης μεταξύ δικτύων υποδομής μικρής κλίμακας.

3η ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ: Εφοδιαστική αλυσίδα πόλεων: μείωση των περιβαλλοντικών και οικονομικών επιπτώσεων

Οι εταίροι που είναι υπεύθυνοι για την συγκεκριμένη πιλοτική δράση εργάζονται για την ανάπτυξη δικτύων υποδομής μικρής κλίμακας σε τοπικό επίπεδο. Στόχος είναι η υλοποίηση λύσεων ηλεκτρικών αστικών εμπορευματικών μεταφορών για τα συστήματα εφοδιαστικής αλυσίδας σε
αστικές περιοχές.

Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες χρησιμοποιούνται ως το κύριο μέσο για την επίτευξη βιώσιμης και φθηνότερης λύσης, προκειμένου να μειωθούν οι περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Ο στόχος της πιλοτικής δράσης είναι η δοκιμή της εφοδιαστικής αλυσίδας πόλεων για μεταφορές εμπορευμάτων σε αστικές περιοχές όπως το Bouches-du-Rhône (Γαλλία), η Λισαβόνα (Πορτογαλία) και το Trapani (Ιταλία), εφαρμόζοντας ένα μοντέλο διανομής τόσο σε μητροπολιτικές όσο και σε περιφερειακές περιοχές.

Παράλληλα με τις ενώσεις αγροτών και τις ΜμΕ, οι εταίροι δοκιμάζουν ένα επιχειρηματικό μοντέλο για τις αλυσίδες γεωργικών ειδών διατροφής που είναι εφοδιασμένες με ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και συν-τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι διασυνοριακές διασυνδέσεις μεταξύ δικτύων υποδομής μικρής κλίμακας διερευνώνται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου διαπεριφερειακού δικτύου ηλεκτροκινητικότητας.

Το EnerNETMob δημοσιεύει τα παραδοτέα του σχετικά με τις εθνικές κατευθυντήριες γραμμές για την ηλεκτροκίνηση

Πλαίσιο πολιτικής και κανονιστικών ρυθμίσεων της ΕΕ για την ηλεκτροκίνηση

Το εταιρικό σχήμα του EnerNETMob δημοσιεύει στην ιστοσελίδα του έργου μια ολοκληρωμένη έκθεση της προκαταρκτικής ανάλυσης για τον καθορισμό κριτηρίων αξιολόγησης των πολιτικών και των κανονισμών / οδηγιών που εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Κοινοβούλιο της Ε.Ε. και που πρέπει να ακολουθούνται σε εθνικό επίπεδο.

Σκοπός της έκθεσης είναι ο καθορισμός του συνολικού νομικού και πολιτικού πλαισίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η ανταλλαγή και σύγκριση της εξέλιξης του κάθε κράτους μέλους ή / και περιφερειών που εμπλέκονται στο έργο EnerNETMob.

Ευρωπαϊκό Πλαίσιο

Το πρώτο μέρος της έκθεσης καθορίζει την τρέχουσα εξέλιξη της ηλεκτροκινητικότητας στην ΕΕ με τη διεξοδική ανάλυση των πολιτικών και των κανονισμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η ανάλυση εστιάζεται στα εξής:

– Πολιτικές και κανονισμοί για τις ηλεκτρικές μεταφορές

– Πολιτικές και κανονισμοί για την αειφόρο ενέργεια

– Πολιτικές και κανονισμοί για την αειφόρο κινητικότητα

– Πολιτικές και κανονισμοί για την ποιότητα του αέρα

Εθνικά Πλαίσια

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης επικεντρώνεται στα εθνικά πλαίσια των εμπλεκομένων κρατών μελών και περιέχει μια περίληψη της ανάλυσης των εθνικών πολιτικών πλαισίων που εκπονήθηκε από εκπροσώπους των 12 κρατών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται:

– Οδηγία UE για τον τομέα των ηλεκτρικών μεταφορών

– Σύμφωνο των Δημάρχων και των SEAPs

– Βιώσιμη κινητικότητα και SUMPs

– Τοπικοί δείκτες αναφοράς σε κάθε κράτος, επισημαίνοντας τις πιο σχετικές πρακτικές.

 

EnerNETMob