Στις εταιρείες διαχείρισης έχουν πλέον περάσει οι ρυθμίσεις κόκκινων δανείων προκειμένου να μετατραπούν σε εξυπηρετούμενα και να επιστρέψουν στις τράπεζες.

 

Ήδη, από την αρχή της πανδημίας έχουν εξυγιανθεί κόκκινα δάνεια ύψους 3,8 δισ. ευρώ που σήμερα βρίσκονται στους ισολογισμούς των τραπεζών. Με τον τρόπο αυτό κερδίζουν διπλά οι εταιρείες διαχείρισης, οι τράπεζες και οι δανειολήπτες.

Η διαδικασία εξυγίανσης και επιστροφής στην τράπεζα ως βιώσιμο και εξυπηρετούμενο δάνειο διαρκεί σχεδόν 12 μήνες, καθώς η περίοδος που παραμένει ένα δάνειο στην εταιρεία διαχείρισης για παρακολούθηση της συνέπειας ποικίλει. Κι αυτό διότι σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, το μοτίβου που ακολουθούσαν οι ρυθμίσεις ήταν το εξής:

– Το 20% των ρυθμισμένων δανείων γινόταν πάλι κόκκινο ύστερα από τρεις μήνες.

– Το 35% των ρυθμισμένων δανείων γινόταν πάλι μη εξυπηρετούμενο ύστερα από ένα χρόνο.

  

Τα ποσοστά αυτά σε μη μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις, δηλαδή σε αυτές που δεν είχαν σημαντικό κούρεμα και επιμήκυνση διάρκειας, ήταν διπλάσια. Τα προγράμματα αναστολής και επιδότησης δόσεων έχουν περιορίσει τα ποσοστά αθέτησης, τα οποία σήμερα κυμαίνονται γύρω στο 20% στα στεγαστικά και καταναλωτικά και γύρω στο 25-30% στα επιχειρηματικά. Επίσης, οι servicer, ειδικά στα επιχειρηματικά, πέραν από το κούρεμα και την επιμήκυνση προχωρούν σε αναζήτηση συνεργασιών με άλλες επιχειρήσεις του κλάδου.

Από τα στοιχεία της περιόδου 2020-2021, οι εταιρείες διαχείρισης έχουν ρυθμίσει 8,5 δισ. ευρώ δάνεια. Ο συνδυασμός κουρέματος και επιμήκυνσης αφορά στο 75% των περιπτώσεων. Το κούρεμα είναι συνηθέστερο και μεγαλύτερο στα καταναλωτικά δάνεια, ενώ μικρότερο στα στεγαστικά και στα επιχειρηματικά που έχουν εξασφάλιση ακίνητα.

Από τα 8,5 δισ. ευρώ που ρυθμίστηκαν, τα 4,7 δισ. ευρώ αφορούσαν σε δάνεια που περιήλθαν στις εταιρείες διαχείρισης, ενώ 3,8 δισ. περιλαμβάνουν δάνεια που εξυγιάνθηκαν και επέστρεψαν στους ισολογισμούς των τραπεζών. Στις ρυθμίσεις μπορούν να προστεθούν επιπλέον δάνεια ύψους 3,5 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα επιδότησης δόσης Γέφυρα 1 για νοικοκυριά και 2 δισ. ευρώ από το Γέφυρα 2 για επιχειρήσεις. Διότι τα δάνεια αυτά θα έπρεπε να ήταν είτε ενήμερα είτε πρώτα να έχουν ρυθμιστεί από την τράπεζα, με βιώσιμο τρόπο, προκειμένου να ενταχθούν.

Σήμερα, οι εταιρείες διαχείρισης δανείων έχουν την ευθύνη για ιδιωτικό χρέος 100 δισ. ευρώ και όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης των servicer και διευθύνων σύμβουλος της doValue, κ. Αναστάσιος Πανούσης, “Έχουμε αναδεχθεί δηλαδή το βάρος του μεγάλου προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που κληροδότησε η πολυετής κρίση στο τραπεζικό μας σύστημα. Χωρίς την ταχεία αντιμετώπισή του δεν θα μπορούσαμε να επιστρέψουμε σε ομαλή χρηματοδότηση της οικονομίας, σε ισχυρούς και διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης και σε τροχιά ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας για την Ελλάδα”.

Τραπεζικά στελέχη ζητούν μια θεσμική παρέμβαση για την επιστροφή των θεραπευμένων δανείων στους ισολογισμού τους, προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω η τάση που έχει δημιουργηθεί. Λόγω της προηγούμενης κατάστασης (“κόκκινα”) τα οποία ρυθμίστηκαν και τώρα εξυπηρετούνται, κατατάσσονται, βάσει των εποπτικών κανόνων, σε μια κατηγορία “υψηλού κινδύνου” που απαιτεί υψηλότερες προβλέψεις.

Υπενθυμίζεται ότι στην ίδια εκδήλωση, στη γενική συνέλευση των εταιρειών διαχείρισης, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννης Στουρνάρας, ζήτησε από τους servicers να διαχειριστούν όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται το απόθεμα των ΜΕΔ (μη εξυπηρετούμενων δανείων) που έχουν αναλάβει. Αυτό προϋποθέτει πλήρη αξιοποίηση του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών και των λοιπών διατάξεων του πρόσφατου νόμου περί Ρύθμισης οφειλών και παροχής δεύτερης ευκαιρίας, την λειτουργία του φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης του νόμου 4738/2020, αλλά και προσπάθεια επιτάχυνσης τη απονομής δικαιοσύνης όπου εκκρεμούν σχετικές διαδικασίες ή αποφάσεις.

Δεύτερον προσφέρουν βιώσιμες λύσεις ρύθμισης σε πιστούχους, ή σε πιο αποτελεσματική διαχείριση του ενεχύρου -όπου αυτό είναι απαραίτητο- ώστε να διευκολυνθούν οι πιστούχοι αυτοί να επανέλθουν στην παραγωγική διαδικασία. “Στο πλαίσιο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι, έως τώρα, καμία από τις εταιρίες διαχείρισης δεν έχει κάνει αίτημα για λήψης άδειας –κατά τα προβλεπόμενα στο Ν. 4354/2015- που θα επιτρέπει την αναχρηματοδότηση επιχειρήσεων. Διότι σε αρκετές περιπτώσεις βιώσιμων επιχειρήσεων, η παροχή ρευστότητας στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης οφειλών είναι απαραίτητη”, ανέφερε.

 

capital.gr