Την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για το νέο σύστημα διοδίων, ώστε ο πολίτης να πληρώνει μόνο για το κομμάτι που διανύει, μέσα στο 2022 προανήγγειλε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης.

Την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για το νέο σύστημα διοδίων, ώστε ο πολίτης να πληρώνει μόνο για το κομμάτι που διανύει, μέσα στο 2022 προανήγγειλε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης.

«Έχουν προσληφθεί οι χρηματοοικονομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι και είμαστε στο τελικό στάδιο ώστε να ξεκινήσουμε τη διαγωνιστική διαδικασία εντός του 2022», είπε αναφερόμενος στο έργο που θα αλλάξει τα δεδομένα στις οδικές επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές της χώρας.

Αυτή την στιγμή μόνο η Ολυμπία Οδός λειτουργεί με αναλογική χρέωση διοδίων και αποτελεί την πρώτη εφαρμογή της χιλιομετρικής χρέωσης σε όλη την Ελλάδα.

 

Οι χρηματοοικονομικοί σύβουλοι

Το υπουργείο Μεταφορών – Υποδομών έχει ήδη επιλέξει τρεις χρηματοοικονομικούς συμβούλους του έργου για τα ηλεκτρονικά διόδια έναντι 172.360 ευρώ.

Πρόκειται για τους BPM, USINESS PARTNER – Οικονομικοί και Επιχειρηματικοί Σύμβουλοι και ΕΥΡΩΣΥΜΒΟΥΛΟΙ.

Η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης, τους καλεί σε διαδικασία διαπραγμάτευσης τη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 7 Δεκεμβρίου οπότε θα αποσφραγιστούν και οι οικονομικές προσφορές.

Οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι θα βοηθήσουν την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου, στην κατάρτιση του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου και στον καθορισμό του ύψους και των χρονικών διαστημάτων καταβολής των πληρωμών διαθεσιμότητας στον ανάδοχο. Επίσης, θα συμβάλλει στον εντοπισμό εναλλακτικών δομών χρηματοδότησης του έργου και θα παρέχει συμβουλές μέχρι την οριστικοποίηση και εξασφάλιση της χρηματοδότησης του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης και την υπογραφή των σχετικών δανειακών συμβάσεων για τη διασφάλιση των συμφερόντων της αναθέτουσας αρχής.

 

Τα οφέλη του νέου συστήματος

Το έργο των ηλεκτρονικών διοδίων έχει ενταχθεί και στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης. Για τα ηλεκτρονικά διόδια, έχουν δεσμευτεί πόροι 65 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα οφέλη του νέου συστήματος διοδίων – αν μάλιστα ληφθεί υπόψη το ίδιο σύστημα που εφαρμόζει από 1η Ιανουαρίου 2021 η Ολυμπία Οδός – θα εξασφαλίζει έως και 76% χαμηλότερη χρέωση στους χρήστες, ενώ θα εξασφαλίζει “ελεύθερη ροή” (free flow) στον αυτοκινητόδρομο, δηλαδή ταξίδι χωρίς καθυστερήσεις, όπου το όχημα δεν απαιτείται να σταματήσει για τη συναλλαγή διοδίων.

Το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων που εφαρμόζεται στον οδικό άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης:

Το όχημα εξοπλισμένο με πομποδέκτη διέρχεται από ηλεκτρονική λωρίδα ενός μετωπικού σταθμού και πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.

Στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.

Το σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου, ανααναγνωρίζοντας το όχημα στην είσοδο του αυτοκινητοδρόμου, χρεώνοντας τον πομποδέκτη του.

Η διαφορά του συστήματος είναι πως πλέον στην έξοδο, υπάρχουν ηλεκτρονικές διατάξεις που αναγνωρίζουν εκ νέου το όχημα και αν δεν έχει διανύσει το πλήρες διάστημα χρέωσης, τότε γίνεται άμεσα και αυτόματα επιστροφή του ποσού στον λογαριασμού του χρήστη.