• Συνέντευξη παραχώρησε ο κ. Απόστολος Παπαφωτίου στο Μιχάλη Φιλιάνδρα και τη Χαρά Βαραβέρη, με θέμα τη Διώρυγα της Κορίνθου και τις εργασίες αποκατάστασης 

 

Ερώτηση

Κύριε Παπαφωτίου, ποια είναι η άποψή σας για τα πρώτα έργα που έγιναν μέχρι σήμερα στην Διώρυγα, εννοώντας τον καθαρισμό του καναλιού και την αποφόρτιση των πρανών. Οι μέχρι τώρα εργασίες εγγυώνται την ασφαλή διέλευση των πλοίων ή θα αντιμετωπίσουμε πάλι προβλήματα κατολισθήσεων;

Απάντηση

Το έργο που εκτελείται στη Διώρυγα Κορίνθου και του οποίου έχει ολοκληρωθεί η πρώτη (Α’) φάση, έχει τίτλο: «Οριστική επισκευή και αποκατάσταση των ζημιών στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου της Διώρυγας της Κορίνθου από Χ.Θ. 2+456 έως 3+486».

Τίτλος ιδιαίτερα φιλόδοξος και μη ανταποκρινόμενος στο αποτέλεσμα της οριστικής επισκευής ως διαφαίνεται. Τούτο φάνηκε και από την κατάπτωση της επόμενης ημέρας της επίσκεψης του κ. Πρωθυπουργού στη διώρυγα.

Με την υπάρχουσα μορφή των πρανών, σχεδόν κατακόρυφα , 78ο ως προς το οριζόντιο επίπεδο θα υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος των καταπτώσεων. Οι συνεχείς και συστηματικές συντηρήσεις που γινόντουσαν στο παρελθόν και δυστυχώς έχουν σταματήσει σήμερα, περιόριζαν τις καταπτώσεις. Ο έλεγχος των πρανών σε καθημερινή βάση με τη μέθοδο των «κρεμαστών» προσδιόριζε σημαντικά τις πιθανές καταπτώσεις προτού εκδηλωθούν και αντιμετωπίζονταν καταλλήλως.

Οι καταπτώσεις που είναι πάντοτε μια πιθανότητα μπορεί μόνιμα να απαλειφθεί μόνο όταν δημιουργηθεί με την αντίστοιχη απάλυνση των πρανών, μια άλλη, κλιμακωτή διάταξη πρανών, δηλαδή οριζόντια κατά το ύψος πεζούλια.

Διαφορετικά ο κίνδυνος των καταπτώσεων πάντοτε ελλοχεύει, απλώς η καλή και συνεχής συντήρηση τον περιορίζει.

Η αντιμετώπιση της Ευστάθειας των πρανών που γίνεται με την κατασκευή των πασσάλων από οπλισμένο σκυρόδεμα, ιδιαίτερα των πλάγιων, δεν αποτελεί λύση συμβατή και αποτελεσματική καθόσον τα πρανή φορτίζονται επί πλέον από τα μεγάλα βάρη των πασσάλων διαταράσσοντας τη συνοχή του εδάφους, οι οποίοι πάσσαλοι ενδέχεται να τοποθετηθούν πάνω από αχαρτογράφητες σπηλαιώσεις που υπάρχουν στο πόδα του πρανούς της Διώρυγας και δεν έχουν αποτυπωθεί.

Ακόμα από την πρώτη (Α’) φάση δεν έχει εξασφαλιστεί το βάθος του νερού μέσα στη διώρυγα στα 8,0μ. που προβλέπεται. Είναι πολύ λιγότερο.

 Eρώτηση

Λέτε δηλαδή ότι όντως έγινε καταπτωση στα πρανή της διώρυγας, όταν όλοι έσπευδαν να μας διαψεύσουν, την πρώτη μέρα που δόθηκε το κανάλι στη ναυσιπλοΐα και έκλεισε λίγες ώρες αργότερα;

Απάντηση

Ναι, έγινε κατάπτωση μικρών χωμάτινων όγκων και γίνονται συνεχως μικρές καταπτώσεις. Τα χώματα θα έπρεπε να αποσύρονται απο το βυθό, κατι το οποίο δε γίνεται.Αποτέλεσμα σήμερα αντί βάθους 8 μέτρων, έχουμε περίπου λίγο περισσότερο από 6 μέτρα.

Ερώτηση

Σύμφωνα με την μελέτη,στην δεύτερη φάση των έργων που θα ξεκινήσει τον προσεχή Οκτώβριο, η βαρύτητα θα δοθεί στις λιμενικές εργασίες σταθεροποίησης της βάσης των πρανών.Για όλα αυτά(όπως προβλέπει η μελέτη)θα πληρωθεί ένα ποσό που αγγίζει τα 32 εκατομμύρια ευρώ.Θεωρείτε το ποσό αυτό υπέρογκο καθώς σε πρόσφατο άρθρο σας κάνετε λόγο για φαραωνική επένδυση με μηδαμινά αποτελέσματα. Μπορείτε να να γίνετε πιο συγκεκριμμένος;

Απάντηση

Το κόστος των εργασιών προϋπολογίστηκε στα 32.000.000 €. Εργασία που ανατέθηκε στον «Άκτωρ ΑΤΕ» με έκπτωση 4,47% μετά από δεύτερη υποβολή. Ο διαγωνισμός διεξήχθη μεταξύ τριών εταιρειών που εκλήθησαν τις «Άκτωρ ΑΤΕ», «ΑΒΑΞ» και «Μυτιληναίος» με ελάχιστες εκπτώσεις και στην πρώτη και στη δεύτερη υποβολή.

Εδώ έχουμε μια καθαρή εφαρμογή αυτού που λέγεται με όρους οικονομίας «Καρτέλ» καθόσον υπήρξαν συγκεκριμένες, επιλεγμένες εταιρείες που έδωσαν συμφωνημένες προσφορές με ελάχιστες διαφορές. Εάν ο διαγωνισμός γινόταν προς όλους η έκπτωση θα ήταν σαφώς πολλαπλάσια του 4,47% με μεγάλο δημόσιο όφελος (τουλάχιστον 30% είναι μία πιθανή έκπτωση).

Το ποσό των 32.000.000 € κατά πάσα πιθανότητα θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω. Η έλλειψη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία θα μελετηθεί ετεροχρονισμένα, δημιουργεί πολλά κενά και απρόβλεπτα, μεταξύ αυτών οι θέσεις απόθεσης των 500.000-600.000κ.μ. χωματισμών που δεν προσδιορίζονται. Ήδη ακούγονται από πολλούς «κυβερνητικούς» ότι το κόστος θα ανέλθει στα 50.000.000 €. Οι τεράστιες ποσότητες του οπλισμένου σκυροδέματος καθιστούν το έργο αντιοικονομικό, με μηδαμινά αποτελέσματα. Το τοιχίο, ουσιαστικά ένα οχυρωματικό τείχος, που κατά τη μελέτη θα κατασκευασθεί με διαστάσεις μήκους τουλάχιστον 1030,0μ., βάθους 17,0μ. (7,0μ. μέσα στο έδαφος κάτω από τον βυθό, +8,0μ. μέσα στο νερό, +2,0μ. ο κεφαλόδεσμος που ενώνει τους πασσάλους) και πάχους 1,0μ., από οπλισμένο σκυρόδεμα, στην προέκταση του υπάρχοντος, στην πλευρά της Πελοποννήσου, κρηπιδότοιχου συνολικής ποσότητας 17.000κ.μ., ενδεικτικού κόστους 10,000,000 € αποτελεί ανυπέρβλητο και μόνιμο εμπόδιο για τη διαπλάτυνση και εκβάθυνση της Διώρυγας, με σοβαρό προβληματισμό για τη συμπεριφορά του στην απορρόφηση της κυματικής ενέργειας. Με το τοιχίο αυτό όχι μόνο δεν δημιουργείται υπεραξία, που πρέπει να είναι ο κύριος στόχος του ιδιοκτήτου (του Υπερταμείου) αλλά εξασφαλίζεται η μεγάλη μείωση αυτής.

Ακόμη η κατασκευή των πλαγιοπασσάλων στα πρανή από οπλισμένο σκυρόδεμα γίνεται σε θέσεις που δε λαμβάνουν υπόψη τις υπάρχουσες αχαρτογράφητες σπηλαιώσεις στον πόδα του πρανούς της Διώρυγας με κίνδυνο νέων καταπτώσεων.

Ερώτηση 

Εδώ και πολλά χρόνια επικρατεί η άποψη ότι για να επιβιώσει η Διώρυγα θα πρέπει να διαπλατυνθεί και να βαθύνει το κανάλι έτσι ώστε να μπορούν πλοία μεγαλύτερου εκτοπίσματος να διέλθουν.Σύμφωνα με στοιχεία,τα μεγαλύτερα έσοδα της ΑΕΔΙΚ προέρχονται από ποντοπόρα πλοία και μεγάλα κρουαζιερόπλοια.Υπάρχει πρόβλεψη στην μελέτη για διαπλάτυνση και εκβάθυνση του καναλιού ή θα χρειαστεί να πληρώσουμε στο μέλλον πάλι ένα σωρό εκατομμύρια για να διορθώσουμε τυχόν αστοχίες;

Απάντηση

Η επισκευή που πραγματοποιείται σήμερα ξεκινάει από ένα τεράστιο λάθος δεδομένου ότι δε λαμβάνει υπόψη τη διαπλάτυνση και την εκβάθυνση της Διώρυγας, οποτεδήποτε αυτή γίνει, με την οποία πρέπει να συνδέεται με κοινό σχεδιασμό. Αντιθέτως, με την κατασκευή του τοιχίου στην προέκταση του υπάρχοντος κρηπιδότοιχου από οπλισμένο σκυρόδεμα, διαστάσεων μήκους τουλάχιστον 1030,0μ., ύψους 17,0μ. (7+8+2μ.) και πάχους 1,0μ., από στρογγυλούς εφαπτόμενους πασσάλους διαμέτρου 1,0μ. δημιουργείται ένα ακλόνητο εμπόδιο το οποίο προκαλεί τεράστια προβλήματα στη διαπλάτυνση και εκβάθυνση της Διώρυγας.

Οποιαδήποτε επισκευή γίνεται στη Διώρυγα πρέπει να συνδυάζεται απαραιτήτως με τη διαπλάτυνση και την εκβάθυνση που αποτελεί το μέλλον και την προοπτική της Διώρυγας και η οποία αγνοείται εντελώς από τις παρούσες εργασίες. Η μεταφορά του τοιχίου, που αναφέρθηκε, προς το μέρος της Πελοποννήσου κατά 10 έως 12,0μ. είναι εύκολη και μπορεί να γίνει μέχρι την έναρξη της δεύτερης (Β’ φάσεως) και δεν απαιτεί συμπληρωματικές εργασίες και οικονομική επιβάρυνση. Το πλάτος της Διώρυγας στην περιοχή επέμβασης σε μεγάλο τμήμα αυτής κυμαίνεται από 40-60μ.

Δηλαδή η ίδια η φύση έχει ορίσει το πλάτος της Διώρυγας, όχι στο 24,60 που είναι σήμερα αλλά στα 48,0μ. (τουλάχιστον). Να σημειωθεί ότι εάν το τοιχίο κατασκευαστεί βάσει του σχεδίου της μελέτης το τμήμα του πλάτους της διώρυγας το πέραν του 24,60μ. που είναι νερό-θάλασσα μπαζώνεται (!!!).

Με όλα αυτά τα λάθη τα οποία ανακυκλώνουμε συνεχώς, επαναφέρουμε και διατηρούμε τη Διώρυγα στη μειονεκτική κατάσταση που είχε από την κατασκευή της και τον άστοχο σχεδιασμό της. Η Διώρυγα για να σωθεί και να λειτουργεί ικανοποιητικά και με προοπτική πρέπει να ξεφύγει από το αμφίβολο μέλλον που έχει με τις σημερινές διαστάσεις και να γίνει το πλάτος της περίπου 48,0μ. και το βάθος της 11-12μ.

Ερώτηση

Το φαινόμενο των κατολισθήσεων στην Διώρυγα είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζαμε(ζουμε) πολλά χρόνια.Εσείς κύριε Παπαφωτίου στην πολυετή θητεία σας σε Νομαρχία και Περιφέρεια είχατε κάνει ενέργειες για την ανάπλαση;Ποιες ήταν αυτές και γιατί δεν υλοποιήθηκαν;

Απάντηση

Πολλές είναι οι παρεμβάσεις που έγιναν τοπικά στη διώρυγα, γενικά αναφέρω τις σπουδαιότερες:

1).Η Προστασία και η Ανάταξη του Διόλκου με προϋπολογισμό 3.010.300 €, είναι καθαρά έργο της Περιφερειακής Αρχής του κ. Πέτρου Τατούλη. Οι χρονοβόρες διαδικασίες, οι πολλαπλές εγκρίσεις, οι συζητήσεις και η έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως και οι εγκρίσεις από το Υπουργείο Οικονομικών, όσον αφορά τον καθορισμό ορίων αιγιαλών και παραλίας μέσα στη Διώρυγα, όπως και ο ιδιοκτησιακός έλεγχος και η παραχώρηση έκτασης από το Υπουργείο Οικονομικών, είναι μερικά από τα προβλήματα που ξεπεράστηκαν. Συγχρόνως δείχνουν τη μεγάλη γραφειοκρατία από τις επιβαλλόμενες διαδικασίες και τις παράλληλες αρμοδιότητες πολλών Υπουργείων. Το έργο υλοποιείται, έχει ολοκληρωθεί ήδη ο ανασκαφικός έλεγχος, μελετώνται από την ομάδα των Αρχαιολόγων τα συμπεράσματα και ολοκληρώνεται το πρώτο υποέργο (αρχαιολογικό). Το δεύτερο υποέργο (λιμενικό) έχει αρχίσει να υλοποιείται.

2).Από την Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ) το Μάιο του 2015 εξεδόθη άδεια κατασκευής περίφραξης στη Διώρυγα της Κορίνθου με Αριθμό Έγκρισης και Άδεια Δόμησης 12/2015 στις 25.5.2015. Η άδεια αυτή δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα. Η πρόθεση για συνεργασία της Περιφέρειας Πελοποννήσου με την ΑΕΔΙΚ ήταν δεδομένη και διατυπωμένη. Όμως για να υλοποιηθεί ένα έργο από κοινού χρειάζεται και η αποδοχή του άλλου. Εξάλλου, από το 2016 νέος ιδιοκτήτης της Διώρυγας είναι το λεγόμενο Υπερταμείο.

3).Η πολιτική της Περιφερειακής Αρχής του Πέτρου Τατούλη για τη Διώρυγα ήταν σαφής, συγκεκριμένη και συνεχής. Κύριος στόχος της Περιφερειακής Αρχής ήταν η διαπλάτυνση και η εκβάθυνση, όπως ήταν πολιτική και κύριος στόχος της προηγούμενης Διοίκησης του Υπερταμείου και πολλών Διοικήσεων της ΑΕΔΙΚ, με τους οποίους η Αρχή του κ. Τατούλη συνεργάστηκε. Προς τούτο, είχαν γίνει από την Περιφερειακή Αρχή σοβαρές προσπάθειες στα Ευρωπαϊκά όργανα για την ένταξη της Διώρυγας στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφοράς, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η διαπλάτυνση και η εκβάθυνση, οποτεδήποτε γίνει αυτή, όπως και η συντήρηση της. Είναι πλέον υποχρέωση της Κυβέρνησης, λόγω αρμοδιότητος, να την ολοκληρώσει.

4).Η σημαντική παρέμβαση της Περιφερειακής Αρχής του κ. Πέτρου Τατούλη, με κύριο γνώμονα τη βελτίωση του οδικού συστήματος, ήταν η δημοπράτηση του οδικού άξονα Ισθμού-Επιδαύρου, ένα μεγάλο έργο με προϋπολογισμό 4.000.000 € και επιπλέον γενική συντήρηση προϋπολογισμού 900.000 €.

5).Σε ό,τι αφορά την ολοκληρωμένη παρέμβαση-ανάπλαση της Διώρυγας μέχρι τον κόμβο της Παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών-Κορίνθου, ένα έργο αιχμής για την ανάπτυξη της περιοχής, η Περιφερειακή Αρχή του κ. Πέτρου Τατούλη ολοκλήρωσε τη μελέτη που αφορούσε 10χλμ. προκειμένου το έργο αυτό να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Ο κ. Νίκας παρέλαβε τη μελέτη σε απόλυτη ωριμότητα και δυστυχώς μέχρι σήμερα, παρά τα μεγάλα λόγια και τις υποσχέσεις του, δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα.

Η ολοκληρωμένη μελέτη αφορούσε ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με τέσσερις κόμβους, με service road εκατέρωθεν της οδού από τον Ισθμό μέχρι τον κόμβο της Παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών-Κορίνθου.

Ήταν ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό έργο (δηλαδή οδοποιία, φωτισμός, τεχνικά, διευθέτηση ομβρίων, αποχετεύσεις κ.τ.λ.) με προϋπολογισμό 13.500.000 €.

Αεροφωτογραφία

Ερώτηση

Στον Ισθμό βρίσκεται ο αρχαίος Δίολκος,στα έργα ανάπλασης έχει προβλεφθεί η προστασία και η ανάδειξη της αρχαίας Διόλκου; Δηλαδή υπάρχει συσχετισμός των δύο έργων; Oι επεμβάσεις στη διώρυγα συνδυάζονται με τις επεμβάσεις στον Δίολκο;

Aπάντηση

Στο τελευταίο γνωστό τμήμα του Διόλκου προς τον Κορινθιακό κόλπο, εκτελείται έργο με τίτλο: «Προστασία, Αποκατάσταση και Ανάδειξη του Αρχαίου Διόλκου», με προϋπολογισμό 3.010.300 €, το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ από την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή του κ. Πέτρου Τατούλη.

Η ένταξη του έργου έγινε από επίμονη και μακρά πορεία ενός δύσκολου αγώνα, σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού, που απαιτούσε γνώση, μεράκι, επιμονή, υπομονή, σεβασμό και αγάπη στα Μνημεία και συνεχή εργασία. Αρχές που υπηρετούσε η Περιφερειακή Αρχή του κ. Πέτρου Τατούλη. Μαζί με τον Δίολκο εντάχθηκαν μεταξύ πολλών και τα έργα:

  • «Στερέωση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη των κατάλοιπων του αρχαίου λιμένα των Κεγχρεών», με προϋπολογισμό 719.800 €.
  • «Αποκατάσταση και Ανάδειξη της Ενετικής υδατογέφυρας στον Άσσο, Δήμος Κορινθίων, Περιφέρειας Πελοποννήσου», με προϋπολογισμό 420.000 €.
  • «Κτιριολογική και ηλεκτρομηχανολογική αναβάθμιση Ιστορικού-Λαογραφικού Μουσείου Κορίνθου», με προϋπολογισμό 1.270.000 €.

Δυστυχώς τα δύο έργα του Διόλκου και της Διώρυγας δεν συνδυάζονται, ούτε συσχετίζονται. Η επισκευή, η ανάταξη και η προστασία του Διόλκου είναι ήπια και έχει μελετηθεί με διαφορετική φιλοσοφία από αυτή της διώρυγας, εντασσόμενη στο περιβάλλον χωρίς να το τραυματίζει.

Στον Δίολκο η απορρόφηση της κυματικής ενέργειας λόγω των κυματισμών από τη διέλευση των πλοίων εξασφαλίζεται όχι από ακλόνητα τοιχία από οπλισμένο σκυρόδεμα, με αμφίβολα αποτελέσματα, όπως δηλαδή προβλέπεται στη Διώρυγα, αλλά από στοιχεία από οπλισμένο σκυρόδεμα, ήτοι προκατασκευασμένα κιβώτια διαστάσεων 4,00μ. x 4,47μ. x 5,50μ., τα οποία δεν είναι πλήρη, αλλά έχουν ανοίγματα για την είσοδο και έξοδο του θαλασσινού νερού μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η απορρόφηση της ενέργειας.

Η αντίθεση μεταξύ των δύο επεμβάσεων είναι εμφανής.

Στη Διώρυγα επεμβαίνουν με αλλαγή του περιβάλλοντος, με τεράστιες ποσότητες οπλισμένου σκυροδέματος, με διάθεση «άρπα κόλλα», χωρίς τη γνώση των προβλημάτων που θα αντιμετωπίσουν και πρέπει εκ των προτέρων να επιλύονται. Ακόμη, δε λαμβάνεται υπόψη η ιστορία της περιοχής, το σταθερό στο χρόνο ανάγλυφο, οι ανάγκες του μνημείου, η διατήρηση και η αξιοποίηση αυτής στο χρόνο, με οικονομική απόδοση, με ανάπτυξη και με συνεχή δημιουργία υπεραξίας.

Στον Δίολκο γίνονται ήπιες επεμβάσεις χωρίς να αλλοιώνουν το περιβάλλον. Για την Περιφερειακή Αρχή του κ. Τατούλη ο Δίολκος αποτελεί κορυφαίο στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ταυτοτικό στοιχείο της Κορίνθου. Αφού προστατευθεί και διασωθεί πρέπει να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί. Συγχρόνως, η ανάταξη του Διόλκου θα συνδυασθεί και με την αποκάλυψη του Αρχαίου Λιμένα του Λεχαίου και του έργου των Κεγχρεών το οποίο πραγματοποιείται, ως μία ενότητα λειτουργική, οικονομική και χρονική, καθόσον τα έργα αυτά ήταν μεγάλα έργα της ίδιας περιόδου, της Αρχαϊκής και αποδίδονται στον Περίανδρο, τύραννο της πόλης. Αυτά είναι μέρος του Στρατηγικού σχεδιασμού της Περιφερειακής Αρχής του κ. Πέτρου Τατούλη με τη δημιουργία ενός συνδεδεμένου δικτύου μνημείων μαζί με τη διώρυγα στο χώρο και στο χρόνο, που συνδυασμένα το καθένα θα δημιουργεί υπεραξία στο άλλο. 

 

Ερώτηση

Δύο φορές επισκέφθηκε ο Πρωθυπουργός τη Διώρυγα.Την πρώτη όταν είχε ήδη κλείσει το κανάλι και πρόσφατα λόγω της ολοκλήρωσης του πρώτου σταδίου των εργασιών ωστε να δοθεί στη ναυσιπλοΐα εν όψει καλοκαιριού. Θέλουμε το σχολιασμό σας

Απάντηση

Η επίσκεψη του κ. Πρωθυπουργού στη Διώρυγα δεν προσέφερε κάτι θετικό, αποτέλεσε ευκαιρία για φωτογραφίες μαζί με τους παλαμακιστές και τους πανηγυριστές του. Η πρώτη επίσκεψη υπήρξε ατυχής καθόσον αγνοούσε ότι η Διώρυγα είχε κλείσει από τετραμήνου. Η δεύτερη επίσκεψη και αυτή υπήρξε ατυχής ως προς το περιεχόμενο καθόσον περιορίστηκε στη λήψη φωτογραφιών, που είναι συνήθης και προσφιλής μέθοδος παρουσίας και όχι ουσίας, του φαίνεσθαι και όχι του είναι.

Δεν διευκρινίσθηκε εάν έλαβε γνώση και έγινε κοινωνός των προβλημάτων που δημιουργούνται από την εφαρμογή της μελέτης, επισκευή των πρανών και τους κινδύνους για τη λειτουργία της Διώρυγας με προοπτική και μέλλον.

 

Ερώτηση

Ποιες ενέργειες έπρεπε να έχουν γίνει και δεν έγιναν. Τι μπορεί να γίνει εφεξής

Aπάντηση 

Οι καταπτώσεις τα τελευταία χρόνια λόγω έλλειψης συστηματικής συντήρησης εμφανίζονταν συχνότερα.

Η οριστική επισκευή των πρανών της Διώρυγας είναι συνδεδεμένη με τη διαπλάτυνση και εκβάθυνση αυτής της οποίας αποτελεί υποέργο.

Υπάρχουν δύο δρόμοι-τρόποι που μπορούν να ακολουθηθούν.

Και οι δύο περιέχουν την Ολοκληρωμένη Μελέτη για τη Διαπλάτυνση και Εκβάθυνση της Διώρυγας, η οποία συνοδεύεται και με την Μ.Π.Ε. (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων). Διαφέρουν μεταξύ τους στην χρηματοδότηση.

1ος δρόμος-τρόπος. Κατά σειρά ολοκληρώνονται οι:

Α) Ολοκληρωμένη Μελέτη για τη Διαπλάτυνση και Εκβάθυνση της Διώρυγας, περιέχεται και η Μ.Π.Ε. Οι υπάρχουσες, προηγούμενες, πολλές μελέτες για τη Διώρυγα, που είναι σχετικές, είναι υψηλού επιπέδου, λαμβάνονται υπόψη και επικαιροποιούνται.

Β) Χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού ενταχθεί η Διώρυγα στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφοράς, η οποία είχε δρομολογηθεί από την Περιφερειακή Αρχή του κ.Τατούλη και πρέπει να ολοκληρωθεί από την Κυβέρνηση. Να σημειωθεί ότι κατόπιν αιτήματος του προηγουμένου Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου είχε εγκριθεί η διαπλάτυνση και εκβάθυνση της Διώρυγας από το Eurogroup. Να αναφερθεί ότι το λιμάνι της Πάτρας και το λιμάνι του Πειραιά ανήκουν στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφοράς.

Εκτιμώμενος χρόνος μέχρι 2 χρόνια, καθόσον όλες οι εργασίες τρέχουν παράλληλα. Στο όλο έργο πρέπει να δοθεί και Ευρωπαϊκή διάσταση. Δεν είναι έργο μόνο της Κορινθίας, της Πελοποννήσου, της Ελλάδος αλλά και της Ευρώπης και αποτελεί την Ευρωπαϊκή απάντηση στις προκλήσεις των καιρών. Η Ελλάδα με υπερηφάνεια μεταφέρει το βελτιωμένο και πλήρες έργο του τέλους του 19ου αιώνα στον 21ον κατά τρόπο άριστο. Ένα έργο το οποίο εξασφαλίζει το μέλλον της Διώρυγας, τη κάλυψη των αναγκών της νέας ναυσιπλοΐας, τις ενεργειακές απαιτήσεις μείωσης κόστους των μεταφορών και τη δημιουργία υπεραξίας.

2ος δρόμος-τρόπος. Κατά σειρά ολοκληρώνονται οι:

Α) Ολοκληρωμένη Μελέτη για τη Διαπλάτυνση και Εκβάθυνση της Διώρυγας, περιέχεται και η Μ.Π.Ε. Οι υπάρχουσες, προηγούμενες, πολλές μελέτες για τη Διώρυγα, που είναι σχετικές, είναι υψηλού επιπέδου, λαμβάνονται υπόψη και επικαιροποιούνται.

Β). Χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το έργο αυτό πληροί τις προϋποθέσεις και καλύπτει πλήρως το περιεχόμενο του όρου Ανάκαμψη, καθόσον μας μεταφέρει με σίγουρο και μόνιμο τρόπο στο μέλλον, στην Ανάπτυξη και στην Ανάκαμψη.

Το έργο της Διαπλάτυνσης και Εκβάθυνσης εκτιμάται στα 580 εκατομμύρια ευρώ (580.000.000 €). Σίγουρα δεν θα κατασκευασθεί με ανάθεση και με συμβολική έκπτωση 4,47% αλλά πολλαπλάσια αυτής.

Για το τμήμα στο οποίο γίνεται η επέμβαση με προϋπολογισμό 32.000.000 €, ο ιδιοκτήτης (Υπερταμείο) οφείλει να λάβει υπόψη τα παραπάνω και να προσαρμόσει τις εργασίας της Β φάσεως σε αυτό. Βάσει του χρονοδιαγράμματος, οι εργασίες της αποκατάστασης της Διώρυγας προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις αρχές του 2024, σε διάστημα 4 ετών.

Ο χρόνος ολοκλήρωσης της Διαπλάτυνσης και Εκβάθυνσης ολόκληρης της Διώρυγας διαφέρει ελάχιστα από το χρόνο της σημερινής επισκευής του τμήματος αυτής.

Ερώτηση

Είναι ασφαλής η διέλευση των πλοίων σήμερα;

Aπάντηση

Μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες αποκατάστασης υπάρχει η πιθανότητα αστοχίας, η οποία μπορεί να περιοριστεί με τη συστηματική συντήρηση που πρέπει να γίνεται και ημερησίως και εβδομαδιαίως.

 

 

**Ευχαριστούμε τον κύριο Παπαφωτίου για τη συνέντευξη αλλά και για τις φωτογραφίες που διέθεσε αποκλειστικά στο loutrakiblog.gr και τους αναγνώστες του

 

Ποιος είναι ο Απόστολος Παπαφωτίου

 

Γεννήθηκε στην Ήπειρο, τελείωσε το 1ο Δημοτικό σχολείο Κορίνθου και το εξατάξιο Γυμνάσιο Κορίνθου.

Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Τοπογράφος Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Πτυχιούχος Θεολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών

Οικονομολόγος Ε.Κ.Π.Α.

Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: “Η βασιλική του Λεχαίoυ και η Μνημειακή Τοπογραφία της Χριστιανικής Κορίνθου (Παλαιοχριστιανικοί Ναοί)”.

Κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου στη Θεολογία Πανεπιστημίου Λευκωσίας Κύπρου

Μητροπολιτικός σύμβουλος Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου

Συγγραφέας τριών βιβλίων:“Σεισμοί και κατασκευές στην Κορινθία (Ιστορική αναδρομή)”, Έκδοση “Καταγράμμα”, Κόρινθος 2002
“Ο Δίολκος στον Ισθμό της Κορίνθου”, Έκδοση “Καταγράμμα”, Κόρινθος 2007 – Προλογίζει ο Καθηγητής Θ. Π. Τάσιος (Επίκειται η έκδοσή του στην Αγγλική γλώσσα, στην οποία μεταφράζεται)
“Μνημειακή Τοπογραφία της Πρωτοβυζαντινής Κορίνθου (παλαιοχριστιανικοί ναοί)”, Έκδοση “Καταγράμμα”, Κόρινθος 2021

Διατηρεί τεχνικό γραφείο στην Κόρινθο το οποίον ασχολείται με μελέτη και κατασκευή ιδιωτικών τεχνικών έργων. Επιπλέον ασχολείταιι με την ανέγερση, συντήρηση και επισκευή ιερών ναών στην Κορινθία. Έργα του είναι ο Ιερός Ναός Αγίων Αναργύρων στο νοσοκομείο Κορίνθου, ο Ιερός Ναός Αποστόλου Παύλου στην Αρχαία Κόρινθο, ο Ιερός Ναός Παναγίας στο Ιερό Ησυχαστήριο Αγίου Γερασίμου στην Περαχώρα, η Ιερά Μονή Αγίου Θεράποντος στο Γαλατάκι Κορινθίας, και πολλά άλλα.

Έχει λάβει μέρος σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια με θέματα αρχαίων λιμενικών έργων με αντίστοιχες παρουσιάσεις και δημοσιεύσεις.

Έχει δώσει διαλέξεις σε ξένα πανεπιστήμια με θέματα αρχαιογνωστικού αντικειμένου, π.χ. Κρακοβία Πολωνίας, Πανεπιστήμιο Notre Dame, Ιντιάνα Η.Π.Α., Μπράιτον Αγγλίας, Μόσχα Ρωσίας και αλλού.

Νομαρχιακός σύμβουλος στην Ν.Α. Κορινθίας από το 1996 μέχρι το 2010. Διετέλεσε επί 4 χρόνια αντινομάρχης (2003-2004 κ’ 2006-2007) στον τομέα Παιδείας και Πολιτισμού.

Πρόεδρος Λυσίππειου Πνευματικού Κέντρου της Ν.Α. Κορινθίας με πλούσιο και πολυσχιδές πολιτιστικό έργο.

Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Πελοποννήσου από το 2011-2014, στους τομείς Ενέργειας – Βιομηχανίας – Πολιτισμού. Μεγάλη δραστηριότητα στον τομέα της Ενέργειας, με ιδιαίτερη ώθηση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.).

Ομοίως, στον τομέα του Πολιτισμού εκτελούνται στην Πελοπόννησο έργα  ενταγμένα στο ΕΣΠΑ προϋπολογισμού 65 εκατομ. ευρώ, εκ των οποίων έργα προϋπολογισμού 7,5 εκατομ. ευρώ εκτελούνται στην Κορινθία.

Εντεταλμένος Σύμβουλος Πελοποννήσου από το 2015-2019, αρμόδιος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Διεθνών Σχέσεων.

Ερευνητής του Αρχαίου λιμένος Λεχαίου.

Τεχνικός σύμβουλος στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών.

Μελετητής της βασιλικής του Αγίου Λεωνίδη στο αρχαίο λιμάνι Λεχαίου και γενικότερα της Ύστερης Αρχαιότητος στην Κορινθία.

Μέλος της μετονομασθείσης ΕΜΑΕΤ (Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας) σε ΕΔΑΒΥΤ (Εταιρεία Διερεύνησης Αρχαιοελληνικής & Βυζαντινής Τεχνολογίας) και παλαιότερα Μέλος του Δ.Σ. αυτής.

Εκλεγμένο Μέλος Αντιπροσωπείας Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε. Πελοποννήσου).

Μέλος της “Ένωσης Κορινθίων Συγγραφέων”.

Ασχολείται με τα πολιτιστικά και κοινωνικά δρώμενα του νομού με διαλέξεις και ανακοινώσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αντιστοίχου περιεχομένου.

Παντρεμένος με την Δρ. Παιδίατρο Μαργαρίτα Μπίτση-Παπαφωτίου.
Έχουν δύο παιδιά, την Χρυσάνθη, η οποία είναι Παιδίατρος Ε.Κ.Π.Α. και Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών και τον Βαγγέλη, ο οποίος είναι Πολιτικός Μηχανικός και Υποψήφιος Διδάκτωρ Ε.Μ.Π.