Του Χαράλαμπου Κασίμη

Σε έντεκα μεγάλα αρδευτικά έργα για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, κόστους άνω των 350.000.000 ευρώ αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός σε επίσκεψή του στην Τρίπολη τον Δεκέμβριο και συγκεκριμένα στο Μιναγιώτικο φράγμα στην Πύλο, που χαρακτήρισε ως εμβληματικό έργο που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ, στο φράγμα Ασωπού στην Κορινθία, στο φράγμα της Κελεφίνας στη Λακωνία, στα αρδευτικά δίκτυα της λίμνης Τάκα στην Αρκαδία και στα δίκτυα του ολοκληρωθέντος Φιλιατρινού φράγματος.

Μάλιστα με έπαρση ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι έχει κουραστεί να πηγαίνει σε όλη την επικράτεια και να βλέπει μισοτελειωμένα αρδευτικά έργα. Φράγματα τα οποία δεν ολοκληρώθηκαν ‘λόγω αστοχιών’, όπως στον Ασωπό…φράγματα τα οποία ολοκληρώθηκαν, όπως στα Φιλιατρά, που είναι γεμάτα και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν γιατί πολύ απλά κανείς δεν προνόησε να φτιάξει τα αρδευτικά δίκτυα.

Αναφέρθηκε στην ύπαρξη φραγμάτων χωρίς δίκτυα και σε αστοχίες που καθυστερούν την απόδοση των έργων στους αγρότες και στις τοπικές κοινωνίες εξαγγέλλοντας έργα στην Πελοπόννησο των οποίων όμως η προετοιμασία και ένταξη ολοκληρώθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2019, μετά από προετοιμασία 3 ετών με 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Προφανώς ή κάποιοι δεν τον ενημέρωσαν σωστά και τον εκθέτουν ή συνειδητά ψεύδεται.

Ποια είναι η πραγματικότητα και ποιοι προνόησαν;
Με την απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στις 2/7/2019 (Αριθμ. Πρωτ. 4679 και ΑΔΑ 6ΦΝΡ4653ΠΓ-ΕΩ6) εντάχθηκαν 31 εγγειοβελτιωτικά έργα προϋπολογισμού 448.193.171 εκατ. στην επικράτεια της χώρας. Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου αυτά ήταν τα αρδευτικά δίκτυα της Τάκας με προϋπολογισμό 20.050.000, του Φιλιατρινού με 45.880.000, τα έργα μεταφοράς και διανομής νερού άρδευσης από δίκτυα Αναβάλου με 68.350.000 και το φράγμα της Κελεφίνας με 24.000.000.

Φιλιατρινό

Επρόκειτο για το αποτέλεσμα σχεδιασμού του οποίου ο βασικός στόχος ήταν πρώτον, να καταστήσουμε λειτουργικά τα ολοκληρωμένα ‘τυφλά’ φράγματα για τα οποία οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν είχαν προβλέψει αρδευτικά δίκτυα και δεύτερον, να εκσυγχρονίσουμε δίκτυα τα οποία παρουσίαζαν προβλήματα.

Αυτό που έκανε πράξη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εδώ και 4 χρόνια σχεδόν, διεκδικεί για δικό του λογαριασμό ο κ. Μητσοτάκης, στα λόγια, σήμερα.

Και γιατί μόνο στα λόγια;
• Γιατί κανένα από τα ενταγμένα από το 2019 έργα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, με εξασφαλισμένη στο 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, δεν έχει δημοπρατηθεί μέχρι σήμερα από την κυβέρνηση της ΝΔ;
• Γιατί οι υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων αναγκάστηκαν να ζητήσουν παράταση για την δημοπράτηση των έργων αυτών για να μην απενταχθούν, αφού η κοινοτική νομοθεσία απαιτούσε την ανάληψη νομικών δεσμεύσεων εντός 18μήνου από την ένταξή τους το 2019, και αυτό δεν το έπραξε η κυβέρνηση των ‘αρίστων’;
• Γιατί ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που διέσωσε από την κατάρρευση και απένταξη το φράγμα Ασωπού, που εξασφάλισε την συνέχεια της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, προώθησε και διασφάλισε την πρόοδο κατασκευής του έργου με συμπληρωματική σύμβαση για την άρτια ολοκλήρωσή του και χρηματοδότησε την μελέτη των δικτύων άρδευσης χαρακτηρίζοντάς το ως έργο εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό.
• Γιατί 3.5 χρόνια μετά, με κυβέρνηση της ΝΔ η πρόοδος στην ολοκλήρωση του έργου χαρακτηρίζεται από ρυθμούς ‘χελώνας’ και η μελέτη των δικτύων προκηρύχθηκε με καθυστέρηση 3 χρόνων και με σχεδόν διπλάσιο προϋπολογισμό από τον αρχικό.

Από την Τρίπολη ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε, επίσης, στο Μιναγιώτικο φράγμα ως ένα ‘εμβληματικό’ έργο ΣΔΙΤ με κόστος σύμβασης 145,08 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 117 εκατ. ευρώ) του οποίου η εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί για τις 5 Δεκεμβρίου 2022 με συμμετοχή πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης 29,55 εκατ. ευρώ (ποσοστό 30%). Το έργο αυτό, λόγω της ένταξής του στο Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025 ενώ η διάρκεια της σύμβασης θα είναι 22-25 χρόνια.

Δύο ζητήματα τίθενται εδώ. Πρώτον, αφού πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ γιατί η επιχορήγηση των 29,55 εκατ. από πόρους του Ταμείου για έργο ιδιωτικής εκμετάλλευσης; Δεύτερον, πόσο εφικτή είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής του στα επόμενα 2-3 χρόνια ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτητικές δεσμεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης; Μήπως τελικά η εμμονή στα έργα ΣΔΙΤ στο Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να υπονομεύει την ίδια την προοπτική ολοκλήρωσής τους;

Σε αυτά οφείλει να απαντήσει ο κ. Μητσοτάκης.

Αντί, λοιπόν, να προτάσσει την κατασκευή έργων με ΣΔΙΤ για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, να επαίρεται και να κομπάζει, καλό θα ήταν να δώσει προτεραιότητα στην δημοπράτηση και κατασκευή των ενταγμένων εγγειοβελτιωτικών έργων που έχουν εξασφαλισμένη την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ήταν αποτέλεσμα σχεδιασμού και συνεργασίας με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και είναι καθοριστικής σημασίας για την βιωσιμότητα της γεωργίας και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Πράγματι κ. Μητσοτάκη, οι πολίτες συγκρίνουν και κρίνουν. Και στον δρόμο προς την κάλπη θα συγκρίνουν και θα σας κρίνουν με βάση τα έργα σας και όχι τα λόγια σας.