Εν μέσω απεργίας και των συγκλονιστικών διαδηλώσεων από χιλιάδες κόσμου που απαιτούν να μπει τέρμα στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και να αποδοθούν οι πραγματικές ευθύνες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο Γιώργος Γεραπετρίτης, παρουσίασε χθες το κυβερνητικό σχέδιο για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου.

Σχέδιο που περιλαμβάνει μείωση του μεταφορικού έργου και νέα οικονομική ενίσχυση στην εταιρεία για να κάνει έργα αναβάθμισης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, από τον κρατικό προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανάκαμψης. Σύμφωνα με τον υπουργό, επιθυμία της κυβέρνησης είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει στο συντομότερο δυνατό χρόνο, ενδεχομένως και ως το τέλος του μήνα.

 

Μείωση μεταφορικού έργου

«Είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου και να μην περιμένουμε ολόκληρη την τεχνολογική αναβάθμιση. Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνον υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε το επίπεδο ασφάλειας . Για το υπόλοιπο διάστημα θα λειτουργήσουμε με δύο σταθμάρχες ανά σταθμό αλλά αυτό θα σημάνει μείωση του μεταφορικού έργου»   είπε ο κ. Γεραπετρίτης μεταξύ άλλων.

Και εξήγησε: «Όταν αναφερόμαστε σε μείωση μεταφορικού έργου εννοούμε μείωση συρμών, δρομολογίων ή μείωση σταθμών στους οποίους θα σταματά το τρένο».

Διευκρίνισε δε, πως «ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο, καθώς θα ακολουθήσουν συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε μια αύξηση της παρουσίας του προσωπικού και πιθανότατα μία μείωση του έργου. Αυτό θα γίνει σύμμετρα. Δεν θέλουμε να αποψιλώσουμε τις γραμμές που είναι λειτουργικές και αναγκαίες».

 

Το πλαίσιο επανεκκίνησης

Σύμφωνα με όσα είπε ο υπουργός, η επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού δικτύου αναμένεται να γίνει μέχρι τέλος Μαρτίου με:

  • Υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό.
  • Μείωση του μεταφορικού έργου (μείωση συρμών-δρομολογίων ή μείωση σταθμών).
  • Καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων.
  • Άμεση παροχή τεχνογνωσίας και βοήθειας από την ΕΕ.
  • Ταχεία ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης, μετά από επικοινωνία του πρωθυπουργού με τη γαλλική Alstom.
  • Ταχύτητες προσλήψεις προσωπικού για την ενίσχυση του ΟΣΕ.
  • Μεγαλύτερες ποινές για όσους κλέβουν καλώδια και προκαλούν δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
  • Προσλήψεις και αυστηρό πρόγραμμα σπουδών

Ειδικά για τις προσλήψεις προσωπικού, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι θα υπάρξει αναβάθμιση, ενώ θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα που έχει να κάνει τόσο με αυτές, όσο και με την εκπαίδευση του προσωπικού.

Για το πρόγραμμα εκπαίδευσης ανέφερε πως αυτό είναι αυστηρό, «καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών, με 6 μέρες την εβδομάδα υποχρεωτική συμμετοχή όλων των υποψηφίων, 7 ώρες ημερησίως και περιλαμβάνει και πρακτική στο πεδίο. Η δε, εκπαίδευση περιλαμβάνει και μία σειρά από ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ για την αξιολόγηση του προσωπικού». Ωστόσο όμως θα αξιολογηθεί συνολικά το πλαίσιο για μια όσο το δυνατόν πιο πλήρη εκπαίδευση.

Παραδέχτηκε δε ότι, υπάρχουν ελλείψεις, προσωπικού, ως αποτέλεσμα της «υπαγωγής της χώρας σε περιοριστικούς κανόνες προσλήψεων», και του «μεγάλου κύματος συνταξιοδοτήσεων», ενώ ανακοίνωσε πως θα υπάρξει τις επόμενες ημέρες αντικατάσταση της διοίκησης ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ καθώς οι παραιτήσεις έχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού.

 

Υποβάθμιση του σιδηροδρόμου και η κρίσιμη σύμβαση που δεν τηρήθηκε

Ο υπουργός μίλησε για τη διαχρονική απαξίωση και υποβάθμιση του σιδηροδρόμου «που είχε να κάνει και με τη συντήρηση και με την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών. Επί 50 χρόνια λειτουργούσε με χειροκίνητα συστήματα ασφαλείας», είπε και επανέλαβε και τα περί καθυστερήσεων στην υλοποίηση συμβάσεων, που είχε ως αποτέλεσμα να μη λειτουργούν τα συστήματα ελέγχου.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι η κρίσιμη σύμβαση τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης αφορά 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης, και το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί σε 17 σταθμούς και κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης.

Στη συνέχεια έγιναν πρόσθετα έργα που ανέτρεψαν το έργο στους μισούς από αυτούς γιατί το ένα σύστημα δεν έβλεπε το άλλο. Το 2018 ξαναξεκίνησε πάλι με τα εμπόδια συμπληρωματικής σύμβασης. «Από το 2021 και την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, από το 18% φτάσαμε στο 70%, πλέον έχουν παραδοθεί οι 32 σταθμοί και ένα κέντρο, με ολοκλήρωση έως το τέλος του έτους για το σύνολο των κέντρων και σταθμών και τοποθέτηση του συστήματος ETCS».

«Υπήρχε καθυστέρηση και από την παρούσα κυβέρνηση»

«Ναι, υπήρχε καθυστέρηση και από την παρούσα κυβέρνηση για ένα διάστημα 18 μηνών, από την προηγούμενη κυβέρνηση περισσότερο αλλά δεν είναι του παρόντος αυτό», είπε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Η πραγματικότητα είναι ότι αυτή την στιγμή, πρώτον, δρομολογείται το έργο και θα ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.

Και δεύτερον, ότι σε ότι αφορά τον τεχνολογικό εξοπλισμό στο συγκεκριμένο σταθμαρχείο Λάρισας λειτουργούσε απολύτως και έδινε την δυνατότητα να υπάρχει ηλεκτρονική επιτήρηση και πριν το συμβάν, με την χάραξη, και μετά, για πεντέμισι χιλιόμετρα, μετά την αποχώρηση από τον σταθμό, να διαπιστωθεί ότι βρισκόταν σε λανθασμένη τροχιά».

 

Νέα ενίσχυση

Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι αυξάνεται ο προϋπολογισμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

«Ειδικά για την οικονομική ενίσχυση θα ήθελα να αναφέρω ότι για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο προϋπολογισμός ο οποίος αποδίδεται από τον κρατικό προϋπολογισμό προς την ΕΡΓΟΣΕ για την, ΟΣΕ- ΕΡΓΟΣΕ, για την αναβάθμιση και τα έργα αναβάθμισης.

Από 45.000.000 που ήταν παγίως ήδη είχε εγγραφεί στον προϋπολογισμό, δυστυχώς πριν από την τραγωδία, είχε εγγραφεί ποσό 75.000.000 και βεβαίως να πω επίσης ότι επειδή η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού έργου ήταν μέσα στις προθέσεις μας ήδη έχουν εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ένα ποσοστό της τάξεως των 185.000.000, ακριβώς για την αναβάθμιση των δομών».

 

Ο υπουργός, τέλος, γνωστοποίησε πως θα δρομολογηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα και η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.