Παπαγαλία, αδυναμία κατανόησης κειμένου, αδυναμία εντοπισμού πληροφορίας… Δυστυχώς αυτά είναι λίγα από τα (αρνητικά) στοιχεία του εκπαιδευτικού μας συστήματος και -κατ’ επέκταση- των Ελλήνων μαθητών…

Σύμφωνα με την «Καθημερινή της Κυριακής», ο διαγωνισμός PISA 2009 κατέδειξε ότι ένας στους πέντε Έλληνες μαθητές -διαβάζοντας ένα κείμενο- αδυνατεί να αναγνωρίσει το κύριο θέμα του, να εντοπίσει μία με σαφήνεια διατυπωμένη πληροφορία εντός του κειμένου, να κάνει μια απλή συσχέτιση ανάμεσα στις πληροφορίες του κειμένου και σε κοινές, καθημερινές γνώσεις.

Αν και ως χώρα βελτιώσαμε τις επιδόσεις μας σε σχέση με το 2006 (ο διαγωνισμός γίνεται κάθε 3 χρόνια) οι Έλληνες μαθητές κατέδειξαν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τα «κενά» του εκπαιδευτικού μας συστήματος καθώς οι χειρότερες επιδόσεις καταγράφηκαν στον εντοπισμό της πληροφορίας (δηλαδή, την κριτική σκέψη), και την κατανόηση κειμένων που περιέχουν βοηθητικά σχήματα, π.χ. κόμικς, χάρτες. Δηλαδή, σε μία εποχή που η απόκτηση πληροφοριών γίνεται από πολλές πηγές, τα Ελληνόπουλα παρουσιάζονται προσκολλημένα στην παραδοσιακή μορφή του βιβλίου, το οποίο μάλλον… παπαγαλίζουν.

Ειδικότερα:

– Στη γενική κατηγορία της κατανόησης κειμένου στον διαγωνισμό του 2009 η Ελλάδα συγκέντρωσε 483 βαθμούς και βρέθηκε στην 31η θέση μεταξύ 65 χωρών. Στον διαγωνισμό του 2006 είχε 460 βαθμούς και ήταν στην 36η θέση μεταξύ 57 χωρών.

– Το 21,3% των Ελλήνων μαθητών είχε επίδοση που δείχνει ότι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στην κατανόηση κειμένου. Συγκεκριμένα, βρέθηκε κάτω από το επίπεδο 2 (με ανώτατο επίπεδο το 6), το οποίο θεωρείται το κατώφλι για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος.

Οι περισσότεροι Ελληνες μαθητές κινούνται στη μετριότητα, καθώς στο επίπεδο 2 βρέθηκε το 24% και στο επίπεδο 3 το 28,9% των μαθητών ενώ στα υψηλά επίπεδα 5 και 6 (δείχνουν τους άριστους μαθητές) βρέθηκε μόνο το 5% και 0,6% αντίστοιχα των Ελλήνων μαθητών.
*star.gr