Συνέντευξη με τον Πρόεδρο της MedCruise Giovanni Spandoni

 

Παρότι οι εξεγέρσεις στην Τυνησία και την Αίγυπτο και ο πόλεμος στην Λιβύη έχουν απομακρύνει τις εταιρείες κρουαζιέρας από τα λιμάνια τους, αυτό δεν θα επηρεάσει σημαντικά την ευρωπαϊκή Μεσόγειο, καθώς προορισμοί όπως η Κορσική, η Σαρδηνία, η Μάλτα, αλλά και η Ελλάδα και η Τουρκία θα επωφεληθούν ιδιαίτερα αυτή τη χρονιά. Το σύστημα εξαίρεσης από ΦΠΑ, που χρησιμοποιεί η Τουρκία της δίνει προβάδισμα έναντι της Ελλάδας. Βέβαια, φέτος αναμένουμε μεγάλη κίνηση από κρουαζιερόπλοια στην Μεσόγειο και σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, οι εταιρείες κρουαζιέρας θα επιλέξουν προορισμούς στα ανατολικά της θάλασσας

Από τον Δεκέμβριο μέχρι σήμερα, οι εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο και ο πόλεμος στην Λιβύη έχουν προκαλέσει αναστάτωση σε όλο τον κόσμο. Κατά πόσον αυτό το γεγονός έχει επηρεάσει τον κλάδο της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο; Έχετε εντοπίσει σημαντικό ποσοστό ακυρώσεων στις κρατήσεις;

Στο βόρειο τμήμα της Μεσογείου, βόρεια από την περιοχή που έχουν απαγορευτεί οι πτήσεις (no flight  zone), συμπεριλαμβανομένης της Μάλτας δεν έχουν εντοπιστεί ακυρώσεις. Δυστυχώς, οι ακυρώσεις στην Αίγυπτο και την Τυνησία αγγίζουν το 100%. Το Απρίλιο του τρέχοντος έτους, ελάχιστα κρουαζιερόπλοια ανακοίνωσαν ότι θα προσεγγίσουν σε λιμάνια της Αιγύπτου. Στην Τυνησία, η κατάσταση είναι διαφορετική, καθώς η επανάσταση τελείωσε και έχει επικρατήσει ηρεμία, αλλά ο πόλεμος στα σύνορά της και η μαζική μετανάστευση από την Τυνησία και την Λιβύη δίνει την εντύπωση στο πιθανό επισκέπτη και στις εταιρείες που θέλουν να εκδώσουν δρομολόγια ότι τα προβλήματα ασφάλειας της χώρας θα κάνουν ξανά την εμφάνισή τους.

Οπότε οι εξεγέρσεις στον Αραβικό κόσμο θα ωθήσουν τους τουρίστες σε άλλους προορισμούς. Ποιοι είναι οι πιο πιθανοί προορισμοί; Κατά πόσον θα μπορούσε η Ελλάδα να επωφεληθεί από αυτή την κατάσταση;

Τα προβλήματα στην Τυνησία επηρεάζουν κυρίως τα δρομολόγια των κρουαζιερόπλοιων προ την Δυτική Μεσόγειο. Ωστόσο, η κατάσταση είναι ακόμη συγκεχυμένη. Κάποιες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων επιλέγουν να μην προσεγγίσουν σε λιμάνια της Τυνησίας και να αφιερώσουν περισσότερες μέρες πλεύσης στα νερά της Μεσογείου. Κάποιες άλλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επιλέξει να αλλάξουν τον προγραμματισμό των δρομολογίων τους και να προσεγγίσουν στα λιμάνια της Κορσικής, της Σαρδηνίας και της Σικελίας, στην δυτική δηλαδή πλευρά της Μεσογείου. Δεν είναι αμελητέα, η απαλλαγή από το ΦΠΑ, που εφαρμοζόταν ως μέτρο προσέλκυσης της κρουαζιέρας στα λιμάνια της Τυνησίας και ήταν ο λόγος που το λιμάνι της χώρας ήταν πολύ δημοφιλές για τις δρομολογήσεις στην Δυτική Μεσόγειο. Για τον ίδιο λόγο, οι εταιρείες που δρομολογούν τα κρουαζιερόπλοια για την Κορσική περιλαμβάνουν και έναν πιο μακρινό προορισμό, όπως είναι το λιμάνι της Τουρκίας, το οποίο έχει απαλλαγή από ΦΠΑ.

Ποιες κρίνετε ότι θα πρέπει να είναι οι αλλαγές που θα κάνει η Ελλάδα για να ανέβει θέση στην διεθνή κατάταξη στον τουρισμό κρουαζιέρας;

Το 2011, ολόκληρη η Μεσόγειος αναμένεται να επωφεληθεί από την μοναδική αύξηση της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων, καθώς εταιρείες που διαθέτουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια ρίχνονται στην μάχη για να οργώσουν τόσο την Δυτική όσο και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι  πολυδιαφημισμένοι προορισμοί, όπως είναι η Μύκονος αλλά και η Σαντορίνη θα επωφεληθούν από αυτή την αύξηση. Κατά τη γνώμη μου, την φετινή χρονιά θα υπάρξει «συμφόρηση» από κρουαζιερόπλοια στην Μεσόγειο. Αυτό θα δώσει νέα πνοή στους ελληνικούς προορισμούς. Με την αρωγή των ελληνικών αρχών τουρισμού, αυτοί οι εναλλακτικοί προορισμοί θα μπορέσουν να προβάλουν τον εαυτό τους όχι μόνο σαν αυτώ καθ’ αυτώ προορισμούς, αλλά και ως καλά οργανωμένα λιμάνια και με δυνατότητα να προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στα αγκυροβολημένα πλοία ή στους προβλήτες των λιμένων.
Για τους πιο επιβαρυμένους προορισμούς κρίνεται αναγκαίο να εδραιώσουν ένα σύστημα κρατήσεων στους λιμένες, σαν κι αυτό που χρησιμοποιούν τα μέλη της MedCruise για την καλύτερη συνεργασία των λιμένων, το οποίο εξασφαλίζει στις εταιρείες κρουαζιέρας την καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με την κίνηση στους λιμένες την ίδια στιγμή, αλλά και τις επόμενες μέρες. Η μεταρρύθμιση του cabotage στην Ελλάδα σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να φέρει στην χώρα περισσότερα ξένα κρουαζιερόπλοια και να αυξηθεί το ενδιαφέρον για τον λιμένα του Πειραιά, ως λιμάνι αφετηρίας. Τα ελληνικά λιμάνια και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου εν γένει πρέπει να εγκαθιδρύσουν το σύστημα του λιμένος αφετηρίας και να δώσουν έμφαση σε ποικίλες και πιο συχνές αγκυροβολήσεις πλοίων. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς η αύξηση της τιμής των καυσίμων αναγκάζει τις εταιρείες κρουαζιέρας να κάνουν ταξίδια μικρότερων αποστάσεων και με αγκυροβολήσεις σε λιμάνια της περιοχής και αυτό κάνει τα νέα λιμάνια να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή.

Ηλέκτρα Βισκαδουράκη