Η αύξηση της κερδοφορίας, η μείωση των φόρων αλλά και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις αερομεταφορές βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων, επ’ αφορμής της 67η ετήσιας συνόδου της  Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) στη Σιγκαπούρη, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Giovanni Bisignani να μιλά για τις προοπτικές του κλάδου με ορίζοντα το 2050.


«Χρειαζόμαστε αποτελεσματικές διαδικασίες για να ανταπεξέλθουμε στον όγκο και στην καταναλωτική ζήτηση. Χρειαζόμαστε τεχνολογικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε περιβαλλοντικά ζητήματα, αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Χρειαζόμαστε καλύτερη διαχείριση της εναέριας κίνησης ανάμεσα στα σύνορα των χωρών. Χρειαζόμαστε ανάπτυξη στις υποδομές των αεροδρομίων για να αντιμετωπίσουμε την αυξημένη μελλοντική ζήτηση. Θέλουμε βιώσιμη κερδοφορία για να στηρίξουμε την καινοτομία και να ανταμείψουμε τους μετόχους» δήλωσε ο Giovanni Bisignani προλογίζοντας την έκθεση με τίτλο «Προοπτικές για το 2050», που περιλαμβάνει το μακροπρόθεσμο σχέδιο για τον κλάδο των αερομεταφορών.
Αναφερόμενος στην κερδοφορία, ο Giovanni Bisignani δήλωσε ότι μετά από μια δύσκολη δεκαετία, ο κλάδος τον αερομεταφορών είναι πιο ασφαλής, πιο δυνατός, πιο ανθεκτικός και πιο πράσινος. Ωστόσο, η βιώσιμη κερδοφορία παραμένει ασθενής, τόνισε. «Προσδοκούμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες να κάνουν αυτό το χρόνο (2011) κέρδη περί τα 4 δισ. δολάρια με έσοδα περί τα 598 δισ. Η πρόκληση είναι να καταφέρουμε να μετακινήσουμε 16 δισ. επιβάτες και 400 εκατ. τόνων μέσω cargo μέχρι το 2050 με κατάλληλες υποδομές και τεχνολογία και να ικανοποιήσουμε ταυτόχρονα την κερδοφορία μας και τις ανάγκες των επιβατών» υπογράμμισε.
Παράλληλα, αναγνώρισε τον ηγετικό ρόλο, που θα παίξει τα επόμενα χρόνια η Κίνα και η Ινδία και αναφερόμενος στην οικονομική πολιτική, που πρέπει να διατηρήσουν οι αεροπορικές εταιρείες είπε ότι η μείωση του κόστους δεν αυξάνει μακροπρόθεσμα την κερδοφορία, αυτή η πολιτική εξαλείφει την ποιότητα από το προϊόν και αυτού του τύπου οι ρυθμίσεις είναι που σκοτώνουν τόσο την αποδοτικότητα, όσο και την καινοτομία, τόνισε
«Πρέπει να φτιάξουμε μια νέα οικονομική κατάσταση, που βεβαίως να περιλαμβάνεται το επιχειρηματικό ρίσκο, αλλά ο ανταγωνισμός να μην στηρίζεται στην τιμή» πρότεινε ο Giovanni Bisignani. Επιτέθηκε στις κυβερνητικές πολιτικές και τις κατηγόρησε για παρεμβατισμό, ενώ ζήτησε από αυτές να τον αντικαταστήσουν με ελευθερίες στο εμπόριο, με μείωση των εμποδίων και να επιτρέπουν στις αεροπορικές εταιρείες να κάνουν αναδιαρθρώσεις όπως και οι κανονικές επιχειρήσεις.
Σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων δήλωσε ότι έχει βελτιωθεί κατά 42% και ότι ανά 1,6 εκατ. πτήσεων συνέβη ένα μόνο ατύχημα το 2010. Σημειωτέον ότι το ετήσιο κόστος για την ασφάλεια ανέρχεται στα 7,4 δισ. δολάρια.
Κομβικής σημασίας στην ομιλία του ήταν και η μείωση του λειτουργικού κόστους, για το οποίο ο Giovanni Bisignani δήλωσε ότι την τελευταία δεκαετία, οι αεροπορικές εταιρείες έκαναν περικοπή των δαπανών κατά 9% για δαπάνες που δεν αφορούσαν στα καύσιμα και αύξησαν την αποδοτικότητα των καυσίμων κατά 24%, ενώ βελτίωσαν την παραγωγικότητα του ανθρώπινου δυναμικού κατά 67%. Η ΙΑΤΑ συνεισέφερε με περιορισμό των δαπανών κατά 59 δισ. δολάρια για την περίοδο 2004-2009 και σε αυτό το ποσόν περιλαμβάνονταν οι μειώσεις των φόρων, η πολιτική κατά των μονοπωλίων κ.α.
Σχετικά με τα βιοκαύσιμα, ο Giovanni Bisignani υπερθεμάτισε και είπε ότι η ΙΑΤΑ κρίνει αναγκαία την μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων και κατηγόρησε ως κοντόφθαλμη την ευρωπαϊκή πολιτική, που προκρίνει το εμπόριο των ρύπων «Είναι καιρός να σοβαρευτούμε σχετικά με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και να βρούμε παγκοσμίως βιώσιμες λύσεις» τόνισε.
Παράλληλα, απεύθυνε έκκληση στις κυβερνήσεις να μειώσουν τους φόρους. Ανέφερε δε τα παραδείγματα των πιο ακριβών χωρών, όπως είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, που εισπράττει φόρους επί των επιβατικών εισιτηρίων ύψους 4,5 δισ. δολαρίων. Η Γερμανία ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2010 ότι εισέπραξε 1,3 δισ. δολάρια από τον φόρο απογείωσης. Αντίστοιχα και η Αυστρία με εισπράξεις 119 εκατ. δολαρίων. Η Ινδία αύξησε τον φόρο για τις υπηρεσίες και εισέπραξε 450 εκατ. δολάρια.
Βέβαια, η ολλανδική κυβέρνηση κατάργησε το φόρο απογείωσης κατά 412 εκατ. δολάρια γιατί η ζημία στην ολλανδική οικονομία άγγιζε το 1,6 δισ. δολάρια. Αντιστοίχως, η ιρλανδική κυβέρνηση εξετάζει την κατάργηση του φόρου ταξιδίων και να μη λαμβάνει 165 εκατ. δολάρια γιατί η ζημία άγγιξε τα 494 εκατ. δολάρια και 3000 θέσεις εργασίας.

(Πηγή:IATA – Επιμέλεια: Ηλέκτρα Βισκαδουράκη)