Θρίαμβο στο αμερικάνικο έδαφος προσδοκά το επιτελείο της Airbus

Μετά το θανατηφόρο ατύχημα στην πτήση 587 με το αεροσκάφος της Airbus τύπου A300-600 το 2001 στη Νέα Υόρκη, η American Airlines πάγωσε τις σχέσεις της με την ευρωπαϊκή αεροναυτική εταιρεία. Έδωσε όρκο πίστης στην Boeing και έχει αφήσει στο δωμάτιο των διαπραγματεύσεων την Airbus για μια τεράστια παραγγελία, η οποία θα μπορούσε να ταράξει την αγορά στις αεροναυπηγικές εταιρείες, καθώς αυτή αποτελεί την τρίτη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ.

Ωστόσο, βάζοντας στην κορυφή των επιλογών της την Boeing έναντι του αντιπάλου της, η American Airlines επιζητά τώρα σημαντικές παραχωρήσεις από τον «νικητή». Αυτή η επιλογή, πιθανότατα αποτιμάται σε περισσότερα από 20 δισ. δολάρια για στόλο στενής ατράκτου όλων των μεγεθών, η οποία θα της μειώσει την θέση στην κατάταξη. Για την Airbus, όμως, είναι μια ευκαιρία να κάνει επιδρομή στις ΗΠΑ με έναν πελάτη, η οποία εδώ και 22 χρόνια αγοράζει αεροσκάφη μόνο από την Boeing.

Βέβαια, για την Boeing, είναι μεγάλο το ρίσκο τόσο σε επίπεδο παραγγελιών και όσο και σε επίπεδο ικανότητας να κρατήσει δυνατούς δεσμούς με τις αεροπορικές εταιρείες της χώρα, καθώς ο τέταρτος μεγαλύτερος αερομεταφορέας των ΗΠΑ θέλει να απογειωθεί με παραγγελίες αξίας δισ. δολαρίων. «Η Airbus έχει ένα στόχο, ο οποίος είναι να χτυπήσει την American Airlines» δήλωσε ο πρόεδρος της Worldwide Transportation Group, μιας συμβουλευτικής εταιρείας για τις αεροπορικές εταιρείες στο Τέξας.

Η Boeing και η Airbus έχουν ανοίξει διάλογο σε επίπεδο κορυφής με την American Airlines για την παραγγελία περισσότερων από 250 αεροσκάφη στενής ατράκτου. Οι συζητήσεις θα κορυφωθούν με την κατάθεση της πρότασης των εκτελεστικών στελεχών στο διοικητικό συμβούλιο την ερχόμενη εβδομάδα. Η American Airlines έχει αρνηθεί να συζητήσει δημοσίως για τις επερχόμενες παραγγελίες της.
Ωστόσο, οι συζητήσεις γίνονται σε μια δύσκολη περίοδο για την Boeing, καθώς αυτή έχει αποφασίσει να αναβαθμίσει το 737, το οποίο επιδιώκει να πουλήσει στην αεροπορική εταιρεία. Η Boeing εξετάζει το ενδεχόμενο να επανασχεδιάσει το 737 ή να τοποθετήσει νέες μηχανές στο υπάρχον σχέδιο. Η πλήρης επανασχεδίαση για μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμων, αλλά αυτό θα καθυστερήσει την παράδοσή του στην αγορά.

Η Airbus είχε ήδη ανακοινώσει ότι θα τοποθετούσε νέες μηχανές στα A320. Έτσι κι έγινε και η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική εταιρεία ήδη έχει κερδίσει με την παραγγελία των 668 A320neo αξίας 61,4 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων οι 361 παραγγελίες δεν έχουν επικαιροποιηθεί ακόμη και είναι αξίας 33,4 δισ. δολαρίων. Οι παραγγελίες αυτές μπορούν να κερδηθούν υπέρ της Airbus, διότι οι συγκεκριμένοι πελάτες δεν μπορούν να περιμένουν πότε η Boeing θα αποφασίσει. Η Boeing, από την πλευρά της, έχει ανακοινώσει ότι οι πελάτες της θέλουν να αγοράσουν το ανανεωμένο 737, αλλά έχει αναβάλει την απόφαση επανειλημμένα, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να επανασχεδιάσει το αεροσκάφος.

«Υπάρχει ένας αριθμός ανθρώπων, οι οποίοι πιέζουν την Boeing να λάβει μια απόφαση. Από την άλλη πλευρά, η Boeing έχει πολλά να χάσει εάν δεν λάβει την σωστή απόφαση» δήλωσε ο Adam Pilarsk, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας AVITAS, που μισθώνει αεροσκάφη. «Όλες οι απαντήσεις στα ερωτήματά μας είναι στην Boeing» τόνισε ο Adam Pilarsk. «Δεν ξέρω αν τελικά έχει η Boeing την απάντηση, αλλά είναι πολύ πιθανόν να χάσει μεγάλο μερίδιο από τους πελάτες της» πρόσθεσε.

Γιατί τώρα;

Η τελευταία  παραγγελία της American Airlines από την Airbus ήταν στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Το 1996 υπέγραψε συμβόλαιο με την Boeing, το οποίο ισχύει μέχρι το 2018, με σκοπό να είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής της. Με αυτή την επιλογή, το κόστος για την αγορά του στόλου είχε διατηρηθεί σε ικανοποιητικό επίπεδο και παρεχόταν εκπαίδευση στο πλήρωμα. Η αεροπορική εταιρεία είχε διενέξεις με την Airbus, μετά το θανατηφόρο ατύχημα με την πτήση 587 το 2001 στη Νέα Υόρκη, για την οποία εγέρθησαν ζητήματα για τα αεροσκάφη τύπου A300-600. Η American Airlines έκανε το 2009 την τελευταία επισκευή σε αεροσκάφος της Airbus.

Σήμερα, ο στόλος της αεροπορικής εταιρείας αποτελείται από 619 αεροσκάφη, τα οποία είναι κατασκευασμένα από την Boeing και την πρώην McDonnell Douglas, που η Boeing εξαγόρασε το 1997. Η American Airlines αντικατέστησε το αεροσκάφος τύπου MD-80s με τα 737. Προσφάτως, η αφοσίωση στην Boeing αποδείχθηκε εύθραυστη, καθώς το 2008 ο Gerard Arpey, εκτελεστικός διευθυντής της American Airlines, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία αναζητά στόλο με στενή άτρακτο νέας γενιάς και απέστειλε το αίτημα και στις δυο μεγάλες αεροναυπηγικές εταιρείες.

Η American Airlines θεωρείται από πολλούς ειδικούς ότι είναι αδύναμη να ανταπεξέλθει οικονομικά. Είναι η μόνη εταιρεία από τις πέντε μεγαλύτερες των ΗΠΑ, που αναμένεται να σημειώσει απώλειες το δεύτερο τρίμηνο του 2011. Η American Airlines ήταν αμελητέα μπροστά στην United Continental Holdings, όταν η  United εξαγόρασε την Continental. Η συγχώνευση έδωσε μεγαλύτερη σταθερότητα στον κλάδο. Αλλά, η American Airlines δεν πέρασε στον τελευταίο γύρο της ενοποίησης των εταιρειών. Κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι η εταιρεία, η οποία μείωσε το χρέος της και επέκτεινε τα δρομολόγιά της για να δελεάσει τους ευκατάστατους επιβάτες και τελικά πλειοδότησε έναντι της US Airways. Από την άλλη πλευρά, η US Airways έχει ένα μεικτό στόλο, που απαρτίζεται περισσότερο από αεροσκάφη τύπου Airbus.

Πίεση στην Boeing

Νωρίτερα, μέσα στην εβδομάδα,  ο Jim Albaugh, εκτελεστικός διευθυντής της Boeing Commercial Airplanes, επιβεβαίωσε τις συζητήσεις με την American Airlines και είπε: «Θα κάνουμε ό,τι η American Airlines επιθυμεί». Βέβαια, ξεκαθάρισε ότι η Boeing δεν θα βιαστεί, για να λάβει την απόφαση της αναβάθμισης του 737. Ο Robert Mann, σύμβουλος αεροπορικών εταιρειών και πρώην σύμβουλος της American Airlines τόνισε ότι η αεροπορική εταιρεία θέλει να αναγκάσει την Boeing να προχωρήσει στον επανασχεδιασμό του 737, το οποίο θα είναι ανταγωνιστικό στο αντίστοιχο αεροσκάφος της Airbus το Α320neo, το οποίο έχει περίπου την ίδια τεχνολογία στην εξοικονόμηση καυσίμου με το 787 Dreamliner.

«Αγοράζουν από την Boeing και επιδιώκουν να την πιέσουν να προχωρήσει στην αναβάθμιση του 737, διότι μια τέτοιου τύπου αγορά θα είναι πιο οικονομική για την American Airlines σε σχέση με το A320neo» τόνισε ο Robert Mann. Καθώς, η Airbus σφετερίζεται το γήπεδο της Boeing, εντείνονται οι πιέσεις στην αμερικάνικη αεροναυπηγική εταιρεία για να επανασχεδιάσει τις μηχανές στο 737, για να περιορίσει το προβάδισμα της Airbus.

Πηγές μιλούν για πρωτοπόρες προτάσεις από την πλευρά της Airbus για να εισβάλει στην αμερικάνικη αγορά, με αφετηρία το 1987, όταν πρόσφερε την δυνατότητα στην αμερικανική εταιρεία να χρησιμοποιήσουν 35 νέα αεροσκάφη τύπου A300-600 για 30 μέρες, αλλά τελικά δεν άρεσε την εταιρεία. Η Airbus είχε την δυνατότητα να ανοίξει την πόρτα και για άλλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ με την πολιτική «Αγόρασέ το αν σου αρέσει», δίνοντας τους την ευελιξία να επιβεβαιώσουν ένα μεγάλο όγκο παραγγελίας, μόνο μετά την παράδοση από μια σειρά αεροσκαφών. «Αυτό γινόταν άλλες εποχές. Τώρα η Airbus δεν επιλέγει αυτή την τακτική» δήλωσε στέλεχος, που καταστρώνει την εμπορική πολιτική της Airbus. Αυτό που είπε είναι ότι δεν υπάρχει αμφιβολία στο στρατόπεδο της Airbus ότι η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική εταιρεία θα κερδίσει την πρώτη παραγγελία σε αμερικάνικο έδαφος μετά από 24 χρόνια, τη στιγμή, που η Boeing δείχνει διστακτική, κάτι που αν υλοποιηθεί, ισοδυναμεί με θρίαμβο.

(Πηγή: Reuters – Επιμέλεια: Ηλέκτρα Βισκαδουράκη)
*traveltimes