Αντιδράσεις εκφράζουν η Κίνα και οι ΗΠΑ για το σύστημα δασμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, που πρόκειται να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2012, με το σκεπτικό της συνθήκης Στερν «ο ρυπαίνων πληρώνει», στο οποίο συμμετέχουν ήδη 11.000 εργοστάσια και σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας των κρατών -μελών.
Συγκεκριμένα, η ΕΕ έχει σκοπό να εφαρμόσει μια επιθετική πολιτική για την κλιματική αλλαγή και ανακοίνωσε ότι πρέπει να επιβληθεί δασμός στις εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα, για να αποφευχθούν οι μελλοντικές επιπτώσεις του φαινομένου, όπως είναι η καταστροφή στις καλλιέργειες, η ξηρασία και οι πλημμύρες.

Τέλος για 15% των ρύπων θα πληρώνουν τα αεροπλάνα στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο

Έτσι, από τον Ιανουάριο του 2012, οι αεροπορικές εταιρείες που θα κινούνται από και προς την Ευρώπη θα αγοράζουν μια άδεια από το ευρωπαϊκό οργανισμό εμπορίας ρύπων για το 15% των εκλύσεων διοξειδίου του άνθρακα, που θα εκπέμπουν τα αεροπλάνα καθ’ όλη την διάρκεια της πτήσης τους στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Οι μη ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες θα πληρώσουν το κόστος έκλυσης του διοξειδίου του άνθρακα με βάση την κατανάλωση καυσίμου για όλο το ταξίδι, κάτι που εξοργίζει τις ασιατικές αερογραμμές και ειδικά όσες είναι μακριά από την Ευρώπη. Ενώ, το σχέδιο ορίζει ότι το 80% των αδειών θα παρέχονται δωρεάν, το υπόλοιπο θα διατίθεται στην αγορά αδειών.

123,7 εκατ. δολάρια θα επιβαρυνθούν οι κινέζικες αεροπορικές εταιρείες

Η Κίνα έχει κατ’ επανάληψη αντιδράσει. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κίνας Xinhua χαρακτήρισε αρρωστημένο το σχέδιο της ΕΕ. «Στο πλαίσιο της συμφωνίας για την κλιματική αλλαγή, η προσέγγιση της Ευρώπης θα δημιουργήσει για εκείνη τεράστια οικονομικά οφέλη για την ίδια και από τη δαπάνη, που θα επιβαρυνθούν οι υπόλοιπες χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων και των αναπτυσσόμενων» πρόσθεσε.  «Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ο δασμός, που προτίθεται να επιβάλει η ΕΕ αντιστοιχεί κατά έτος στο 1,6 δισ. δολάρια. Αυτό το μέτρο είναι σε αντίθεση με ό,τι υπεγράφη από τον ΟΗΕ στην συνθήκη του Κανκούν το 2010» τόνισε.
Με αυτό το σχέδιο, τουλάχιστον 16 αεροπορικές εταιρείες της Κίνας θα επιβαρυνθούν και είναι αυτές, που έχουν το δικαίωμα να εκτελούν πτήσεις προς την Ευρώπη, εκ των οποίων 11 εκτελούν τακτά δρομολόγια. Μεταξύ αυτών που επηρεάζονται άμεσα είναι η Air China, η China Southern Airlines και η China Eastern. Παράλληλα, η Ένωση Αερομεταφορών της Κίνας αναφέρει ότι το σχέδιο αυτό θα κοστίσει στην Κίνα περί τα 800 εκατ. γουάν ήτοι 123,7 εκατ. δολάρια μόνο τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου, ενώ το κόστος μέχρι το 2020 θα τριπλασιαστεί.
«Ενώ, ήταν σωστή η πολιτική της ΕΕ σχετικά με το ζήτημα των εκλύσεων αερίων του θερμοκηπίου στην αεροπλοΐα, τώρα αυτό που επιχειρεί να εφαρμόσει είναι σε λάθος κατεύθυνση» τόνισε ο Xinhua. Πρόσθεσε δε ότι η προσπάθεια της ΕΕ να αναγκάσει τον υπόλοιπο κόσμο να προσαρμοστεί στο σύστημά της είναι βέβαιο ότι υπονομεύει την συνεργασία μεταξύ των χωρών και οδηγεί σε ιστορική μάχη για την κλιματική αλλαγή μεταξύ των κρατών. 

Δικαστική προσφυγή των ΗΠΑ

Από την πλευρά τους οι ΗΠΑ ανέλαβαν δράση και προσέφυγαν την προηγούμενη εβδομάδα στο Διεθνές Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο. «Είναι παράλογο οι αερομεταφορές των ΗΠΑ να πρέπει να αγοράσουν ειδική άδεια από την ΕΕ για την έκλυση αερίων του θερμοκηπίου στα αεροδρόμια των ΗΠΑ» είπε ο νομικός εκπρόσωπος της Ένωσης των Αερομεταφορών της Αμερικής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στο Λουξεμβούργο. Σε μια τυπική πτήση από το Σαν Φρανσίσκο προς Λονδίνο, περί το 9% των εκλύσεων είναι στον εναέριο χώρο της ΕΕ σε σύγκριση με το 25%, που είναι πάνω από τον Ατλαντικό και 37% που είναι πάνω από τον Καναδά και 29%, που είναι στον εναέριο χώρο των ΗΠΑ, εξήγησε.

Μόνο 6 ευρώ ανά επιβάτη η χρέωση λέει η ΕΕ
Οι Ευρωπαίοι δικηγόροι δήλωσαν ότι το κόστος για την άδεια έκλυσης ρύπων για μια υπερατλαντική πτήση είναι λιγότερα από 6 ευρώ ανά επιβάτη και τόνισαν ότι οι περισσότερες από τις αεροπορικές εταιρείες μπορούν να παρέχουν την άδεια στους επιβάτες τους δωρεάν. Υποστήριξαν δε ότι η ΕΕ έχει επιλέξει να συμπεριλάβει την αεροπλοΐα στην αγορά του διοξειδίου του άνθρακα και ύστερα οι αεροπορικές εταιρείες πρότειναν εργαλεία όπως είναι οι οικολογικοί φόροι ή οι επιβαρύνσεις στα καύσιμα.
«Αυτό το σύστημα, που επιλέγει η ΕΕ να εφαρμόσει είναι ακριβώς αυτό που η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), αλλά και πολλές αεροπορικές εταιρείες θεωρούν ότι επείγει. Ουσιαστικά είναι ένα σύστημα οικονομικά αποτελεσματικό, που όλοι το αναγνωρίζουν» είπε ο νομικός εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Eric White. «Οι ενάγοντες φαίνεται πως θεωρούν ότι η ετεροδικία ισούται με παρανομία. Φυσικά και αυτό δεν ισχύει» πρόσθεσε.
Οι άλλοι δικηγόροι της ΕΕ διατύπωσαν ότι πολλοί ισχύοντες νόμοι έχουν έμμεσο αντίκτυπο σε τρίτες χώρες, όπως είναι για παράδειγμα η έκδοση ταξιδιωτικής βίζας ή οι απαιτήσεις για συλλογή προσωπικών στοιχείων από την πλευρά των ΗΠΑ για όσους επιθυμούν ναν επισκεφθούν την χώρα, αλλά αυτό δεν καθιστά τις ΗΠΑ παράνομες.

Μόνο ο ΟΗΕ μπορεί να διευθετήσει το ζήτημα

Οι αεροπορικές εταιρείες αναφέρουν ότι το ζήτημα των εκλύσεων αερίων του θερμοκηπίου θα έπρεπε να διευθετηθεί από το σώμα των Ηνωμένων Εθνών, όπως είναι ο Διεθνής Οργανισμός για την Πολιτική Αεροπορία, οι οποίοι έχουν θεσμοθετήσει κανονισμούς για να μην επιβάλουν οι χώρες παράνομες χρεώσεις σε άλλες αεροπορικές εταιρείες. Οι δικηγόροι, που εκπροσωπούν την ΕΕ, αντέτειναν ότι ο Διεθνής Οργανισμός για την Πολιτική  Αεροπορία έχει ήδη αποφανθεί κρίνονται ότι από το σχέδιο για την εμπορία των ρύπων είναι προτιμότερο να χρησιμοποιηθεί φορολόγηση, όπως είναι ο οικολογικός φόρος ή η πρόσθετη επιβάρυνση από τα καύσιμα.

Δραστικά μέτρα ζητούν οι οικολόγοι

Οι οικολόγοι, από την πλευρά τους, δηλώνουν ότι ο παγκόσμιος διάλογος για τις εκλύσεις στην αεροπορία έχει κρατήσει παραπάνω από 14 χρόνια και οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν εφαρμόσει ότι ένα μέρος από τους κανονισμούς. «Σε αντίθεση με όσα λένε οι Ευρωπαίοι δικηγόροι, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να εξετάσουν πολύ σοβαρά τι θα κάνουν στο μέλλον και να περιορίσουν δραστικά την έκλυση των αερίων του θερμοκηπίου» δήλωσε ο Bill Hemmings οικολόγος και μέλος της περιβαλλοντικής οργάνωσης T&E.

(Πηγή: Reuters – Επιμέλεια: Ηλέκτρα Βισκαδουράκη)