Στην τελική ευθεία έχουν μπει οι αλλαγές στο Λύκειο με την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής να τίθεται πλέον δημοσίως επί τάπητος, προκειμένου μέσα από έναν διευρυμένο διακομματικό διάλογο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από τον υπουργό Παιδείας…
Ο ίδιος ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου πάντως επανέλαβε ότι το υπουργείο είναι ανοιχτό σε προτάσεις, για τη διαμόρφωση της τελικής πρότασης που θα εφαρμοστεί στην πράξη.

«Καταθέσαμε μια πρόταση που να ξανακάνει το Λύκειο κανονικό σχολείο κι όχι προθάλαμο. Η κυριότερη μέριμνα είναι η ανάκτηση του χαρακτήρα του σχολείου αποδίδοντάς του ενδιαφέρον για τους μαθητές», σημείωσε ο Γεράσιμος Κουζέλης, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), παρουσιάζοντας επισήμως την πρόταση στην Επιτροπή.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ενίσχυση της αξίας του απολυτηρίου, δυνατότητα επιλογής μαθημάτων ατομικού ενδιαφέροντος στη Γ’ Λυκείου και ριζική μείωση του αριθμού των μαθημάτων.

Η πρόταση του ΙΕΠ διαθέτει 6 βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία σύμφωνα με τον κο Κουζέλη είναι:

ευρύτερες ενότητες μαθημάτων
6ωρα μαθήματα επιλογής στη Γ’ Λυκείου
θεσμοθέτηση της υποχρεωτικότητας της Α’ Λυκείου – δηλαδή 14χρονο υποχρεωτικό σχολείο
πιστοποίηση μιας ξένης γλώσσας στην Α’ Λυκείου
δυνατότητα των μαθητών να παρακολουθούν και να αναπτύσσουν δικά τους ενδιαφέροντα και κλίσεις στη Β’ και στη Γ’ Λυκείου, π.χ. στη Γ’ Λυκείου να υπάρχει ένας βασικός κορμός με την ελληνική γλώσσα και να επιλέγουν μία ενότητα υποχρεωτικών μαθημάτων που θα τους δίνει έναν προσανατολισμό μαζί με ένα ελεύθερο μάθημα
Ενίσχυση της αξίας του απολυτηρίου του Λυκείου μέσω πιστοποίησής του από πανελλαδικές εξετάσεις στα 4 μαθήματα που περιορίζεται πλέον η Γ’ Λυκείου.

Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, τονίζοντας την ανάγκη αναβάθμισης του Λυκείου. «Αυτή η χαλάρωση του Λυκείου ή η μπουλουκοποίηση όπως έχω πει στο παρελθόν θα πλήξει περισσότερο τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος απέναντι στην πρόταση του ΙΕΠ για την υποχρεωτικότητα της Α’ Λυκείου και τη χορήγηση ξεχωριστού απολυτηρίου, προέταξε ως καλύτερη λύση τη σταδιακή ένταξή της στο Γυμνάσιο, επαναφέροντας στο προσκήνιο τη θέση του για ένα 4ετές Γυμνάσιο κι ένα 2ετές Λύκειο.

Αναφορικά με το εξεταστικό σύστημα, ο κ. Λιάκος πρότεινε τις «σταθμισμένες» εξετάσεις, ρίχνοντας στο τραπέζι του διαλόγου ένα είδος αναβαθμισμένης Τράπεζας Θεμάτων μέσω της δημιουργίας ενός «αποθετηρίου» όπως το ονόμασε το οποίο θα μπορεί να διατηρείται στο ΙΕΠ και να αποστέλλουν θέματα οι εκπαιδευτικοί από την «ατομική» ή την «κοινή» «αποθήκη» θεμάτων.

Την οικονομική ενίσχυση της παιδείας σε συνδυασμό με την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών, έθεσε ως απαραίτητη προϋπόθεση για τις όποιες αλλαγές, η πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Ελένη Ζωγραφάκη, ζητώντας τη δέσμευση όλων των κομμάτων για την εξαίρεση της Παιδείας από τις μνημονιακές δεσμεύσεις.

«Το Λύκειο πρέπει να αναδειχτεί ως εκπαιδευτική βαθμίδα γενικής παιδείας», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου της ΟΙΕΛΕ, Γιώργος Χριστόπουλος, ενώ στο ίδιο ζήτημα επικεντρώθηκε και ο πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων, Δημήτρης Λάμπρου, τονίζοντας πως με το σχέδιο του ΕΙΠ συρρικνώνεται η γενική παιδεία στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου.

«Μιλάμε για ένα διετές Λύκειο το οποίο φροντιστηριοποιείται και απλώς προετοιμάζει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας την αντίθεση της ΑΣΓΜΕ στο κείμενο του Ινστιτούτου και επικρίνοντας το Υπουργείο Παιδείας για διαρροές που όπως είπε αναστατώνουν γονείς και μαθητές.

Οι τελικές αποφάσεις για τις αλλαγές στο Λύκειο πάντως, σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, αναμένεται να ληφθούν μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία αναμένεται να συνεδριάσει τουλάχιστον άλλες 4 φορές, προκειμένου να τοποθετηθούν αναλυτικά οι εκπρόσωποι όλων των κομμάτων καθώς και εμπειρογνώμονες του χώρου της Παιδείας.